AD.nl gaat strijd aan met NU.nl en Telegraaf.nl

14 september 2005, 12:20

AD.nl gaat strijd aan met NU.nl en Telegraaf.nl

Al geruime tijd volg ik de ontwikkelingen bij het AD.nl omdat het AD als eerste Nederlandse krant zich zou gaan richten op user generated content. Sinds vandaag weten we dat niet het AD.nl maar Volkskrant.nl als eerste zal starten met weblogs van lezers.

Desalnietemin waren de presentaties deze week van het nieuwe AD tijdens de bijeenkomst van Reclamekring Midden Nederland en 212 Amsterdam de moeite waard om inzicht te krijgen waar het AD nu staat.

Gisteravond stond Jeroen Mann op de buhne van 212 Amsterdam waar hij in het hol van de leeuw (ik kreeg de indruk dat Felixmeritis vol zat met concurrenten van het AD) de ambities, uitvoering en eerste resultaten presenteerde van het nieuwe AD.nl.

De voorbereiding

Op 31 augustus 2005 om 5:17 uur ging het nieuwe AD.nl live. Als ik Jeroen mag geloven dan heeft de voorbereiding slechts 6 maanden geduurd. Da’s knap, zeker als je je realiseert dat het niet alleen de technische implementatie betreft maar vooral ook het inrichten van de organisatie en het creeeren van draagvlak in een traditionele uitgeeforganisatie die ook nog eens te maken heeft met de fusie van het AD met de regionale dagbladen.

De organisatie van AD.nl is ca. 25 medewerkers (waarvan 13 internetredacteuren, onder wie 7

online-redacteuren en 6 moderators). Vooralsnog komt de content vanuit de eigen offline redactie en wordt deze door de online redactie bewerkt en geplaatst. Op termijn zal het AD.nl ook user generated content bevatten (daarover later meer). Het platform waarop AD.nl nu draait is Escenic, een content management systeem dat in Noorwegen is ontwikkeld en in Nederland ook wordt gebruikt door o.a. Telegraaf en Trouw. Voor de realisatie waren Getronics Pink Roccade en Lost Boys verantwoordelijk. Studio Dumbar tekende voor de vormgeving (conform stijl van de nieuwe krant).

De ambities

Meest gelezen berichten op het AD.nlHet AD.nl heeft als ambitie om nog dit jaar tot de top-3 nieuwssites van Nederland te behoren (naast Nu.nl en Telegraaf.nl). Het heeft daarvoor een stappenplan waarbij de eerste stap nu is gezet.

24 uur per dag (ook in het weekend) actueel nieuws waarbij in toenemende mate ook aandacht voor het regionale nieuws (vooral Randstad?). Nieuw daarbij is het concept van dayparting waarbij het nieuws ‘s morgens anders wordt gepresenteerd dan tijdens lunchtijd of in de namiddag. Zo zal er ‘s morgens vooral aandacht zijn voor kort nieuws met een economisch accent, in de lunchpauze uitgebreid nieuws en vanaf de namiddag filenieuws, entertainment en hobby content (ook daypart-advertising is op verzoek mogelijk!).

Op dit moment biedt het AD.nl ruim 25 RSS-feeds (waar is het overzichtlijstje?) die per katern onder aan de pagina zijn te vinden. Meest opvallende nieuwe onderdelen op het AD.nl is het actuele overzicht van meestgelezen berichten en de interactieve Uw Nieuws, Uw Mening, Uw Foto’s en natuurlijk de diverse weblogs.

Het werd de afgelopen weken duidelijk dat het AD.nl nog worstelt met de reactiemogelijkheden. Op dit moment wordt (afhankelijk van artikel) reacties overdag direct geplaatst (en verwijderd indien nodig) en ‘s avonds nadat de berichten zijn gecontroleerd door de moderators. Het idee om lezers eenmalig te laten registreren voordat men een reactie kan plaatsen is wel over nagedacht maar heeft op dit moment niet de voorkeur gekregen. Op korte termijn komt wel de mogelijkheid om zich aan te melden voor de (gratis) e-mail nieuwsbrief.

In een volgende stap (Jeroen kon nog niet vertellen wanneer) zal de focus liggen op user generated content oftewel lezersnieuws, -foto’s en -video’s. Het AD.nl zal (net als de Volskrant) lezers de gelegenheid geven om gratis een weblog te starten. Daarbij hoopt het vooral ook nieuws vanuit de regio te kunnen ontsluiten en plaatsen op de nieuwssite (en wellicht in print). Het grote voorbeeld is daarbij het Zuid-Koreaanse Ohmynews (waarvan deze maand op verzoek van het AD een delegatie in Nederland aanwezig zal zijn).

Al eerder schreef Emerce over betaalde diensten die het AD.nl in de toekomst wil gaan aanbieden. Welke diensten dat gaan worden werd ook gisteravond niet duidelijk. Wel werd gezegd dat het nieuws gratis blijft en dat als er al betaalde diensten komen, deze toegevoegde waarde moeten bieden. Belangrijkste inkomstenbron voor het AD.nl blijft dan ook de advertentie-inkomsten. En met nieuwe targetingmogelijkheden (zoals het eerder genoemde daypartadvertising) en een gezonde ontwikkeling van de markt voor online advertising in het algemeen, is dat een redelijke aanname. Alhoewel, om een team van 25 medewerkers aan het werk te houden moeten er heel wat banners worden verkocht vrees ik.

Bovendien, nu ook de dagbladen zich gaan mengen in de wereld van user generated media zal ook in Nederland de strijd beginnen om de ‘weblogger’. Wie weet straks de meest actieve en interessante bloggers aan zich te binden? Wie heeft straks de meest interessante propositie voor deze bloggers? Blijven bloggers dit gratis doen of eisen zij ook een deel van de advertentie-inkomsten op? Interessante ontwikkelingen die we de komende maanden zeker zullen volgen!

De voorlopige resultaten

Alexa-ranking AD.nl vs Telegraaf.nl

Het nieuwe AD.nl is slechts enkele weken in de lucht zodat er nog weinig concrete resultaten konden worden getoond. Wellicht het belangrijkste resultaat volgens Jeroen is dat er interne acceptatie en voldoende draagvlak is voor de online activiteiten. Het AD.nl zou inmiddels ca. 75.000 bezoekers per dag trekken die gezamenlijk ca. 500.000 pageviews per dag genereren. Aantallen die vooralsnog moelijk zijn te verifieren (maandelijkse STIR-cijfers zijn nog niet beschikbaar) maar uit de Alexa-ranking blijkt dat ze nog ver verwijderd zijn van Telegraaf.nl (en NU.nl).

Zie ook de verslagen op:

http://www.planet.nl/

http://www.molblog.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Nick-E

    Hoi Marco,

    Kleine fout in de tekst;

    “Voor de realisatie waren Getronics Pink Rocade en Lost Boys verantwoordelijk. Studio Dumbar tekende voor de vormgeving (conform stijl van de nieuwe krant).”

    Pink Roccade (dubbel C)

    Bedrijven zijn nog al gevoelig voor verkeerd gespelde namen 😉


    14 september 2005 om 13:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!