Er was veel discussie op het festival in Cannes over reclamecampagnes voor not-for-profit organisaties. De jury moest ‘Dove Evolution’ naar een andere categorie verplaatsen vanwege de regel dat het werk voor charitatieve instellingen geen Grand Prix mocht krijgen. De Green Lion die Al Gore kreeg was helaas een eenmalige publiciteitsstunt van de organisatie. Gelukkig konden festivalbezoekers een plek in het festivalpaleis vinden waar niet-commerciële campagnes centraal stonden, direct onder de beroemde trap met de rode loper. ACT Responsible organiseerde daar een expositie met als doel “showing how advertising professionals can use their core talent - creativity - to play a role in addressing today’s crucial world issues.” ACT verzamelt wereldwijd niet-commerciële campagnes en organiseert exposities in grote steden. ACT wil graag Nederlandse bureaus uitnodigen om hun werk beschikbaar te stellen voor deze exposities en de online ACT galerie. Hieronder zijn voorbeelden van campagnes die op mij veel indruk hebben gemaakt.
Young & Rubicam France for Surfrider Foundation
DraftFCB Lisboa for VII International Refugee Congress
Young & Rubicam France for Surfrider Foundation
Leo Burnett Kyiv for ‘Victims of Chernobyl’ Program, Ukriainian Red Cross
