Aantal protestbewegingen tegen reclame groeit

Aantal protestbewegingen tegen reclame groeit
, Upstream
@marcoderksen

In Groot-Brittannie moeten consumenten 1.600 reclame-uitingen per dag verwerken en in de VS 3.000, zo bleek uit recent onderzoek van non glossy lifestyle magazine Genoeg. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal protestbewegingen tegen reclame groeit.

Volgens uitgever van het blad Jeanine Schreurs is dit nog maar het begin van het ons wachtende reclamebombardement. Alles zal naar verwachting in de toekomst reclame bevatten, zelfs de bruidsluier zal hier niet immuun voor zijn. Met de groei van het aantal reclame-uitingen groeit ook het aantal anti-reclamebewegingen. UvA-hoogleraar internationale communicatie Hamelink wil met zijn People`s Communication Charter mensen mobiliseren voor de strijd voor vrije communicatie en democratie. Mensen worden volgens hem niet gezien als consumenten, maar als `funshoppers`. Het aantal mensen dat zich tegen het effect van reclame op de samenleving verzet is groeiende. In Europa is het aantal onthaasters sinds 1997 met 25% gestegen tot 12 miljoen. De meeste protestbewegingen streven ernaar om een andere consumptie-ethiek bij de burger te ontwikkelen. Toch wordt niet verwacht dat de samenleving op korte termijn massaal gaat protesteren tegen reclame. De gemiddelde burger is niet bezig met commercie en ethiek.

Bron:
Adformatie


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.