• E-mail
    wordt gesponsord door

Is dit het jaar voor de slimme e-mail footer?

Is dit het jaar voor de slimme e-mail footer?

De footer is het onderste deel van de e-mailnieuwsbrief, maar ook ondergewaardeerd. Eerder ging ik in op de basis voor een goede footer. Maar er is nog veel meer uit te halen. We hebben we ook wat mooie voorbeelden van footers van diverse automerken dankzij het werk aan het brancheonderzoek e-mailmarketing in Automotive.

Waarom de e-mailfooter aandacht verdient

Een solide footer is goud waard. In de meeste gevallen is de footer een vast onderdeel van een e-mailmarketingtemplate. Hij wordt één keer gemaakt en daarna voor veel e-mailings gebruikt. Dus de moeite waard om aandacht aan te besteden. Wat kunnen we doen om de footer van een e-mailnieuwsbrief te verbeteren?

Waar het echt om gaat: actiegericht

Het is slim om in de footer wat plek in te ruimen van het stimuleren van gewenste acties. Bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper of het bekijken van de nieuwste producten. In de autobranche is dit vaak het aanvragen van een proefrit of brochure. Allemaal acties die een volgende stap in een aankoopproces stimuleren.

Daarmee kan een puur informatieve e-mail toch direct bijdragen aan verkoopdoelstellingen.

email_footer_voorbeeld

De footer van Volvo Noord Amerika is zeer actiegericht

Zeker bij minder commerciële organisaties is dit een terugkerend discussiepunt. Kunnen we een aanbieding in de (informatieve) e-mails zetten? Vaak is het zo dat de ontvangers dit minder erg vinden dan verwacht. Het plaatsen van gewenste acties in de footer is een mooie subtiele manier om toch die stap te maken en de ontvangers (maar met name de interne organisatie) er aan te laten wennen.

De hoeveelheid nadruk op die acties is afhankelijk van opzet van de mail. Het is als het componeren van een schilderij. De aandacht moet op de juiste manier worden verdeeld over het doek. De call to action en andere elementen in de footer moeten bijvoorbeeld niet te sterk afleiden van de hoofdboodschap.

De footer van Suzuki is deels actiegericht. De social links zijn ook erg prominent aanwezig.

Dynamisch en actueel

Zo’n actiegerichte footer kan ook automatisch actueel gehouden worden. Er wordt eenmalig vastgesteld wat de spelregels zijn om de best passende footer voor de ontvanger (automatisch) te bepalen en te tonen. Dan wordt het pas echt leuk!

We houden even het voorbeeld van een automerk. Een ontvanger heeft zojuist een brochure aangevraagd. De brochure aanvraag wordt opgeslagen in zijn profiel inclusief datum, type auto en zijn adres. Op dat moment is het niet meer nodig om een call to action voor brochure aanvragen in de footer te tonen, maar bijvoorbeeld:

  • Een foto van de lokale dealer inclusief zijn telefoonnummer en een pakkende, uitlokkende tekst.
  • Een afbeelding van het model auto waarvan hij de folder heeft aangevraagd.
  • Een uitnodiging voor een volgend evenement in zijn regio.
  • Eem testimonial van een gebruiker van het model auto waarin hij geïnteresseerd was.

Zo wordt de volgende stap in het overtuig- en aankoopproces gefaciliteerd. Interessante mogelijkheden, die ook op andere plekken in de mail kunnen terugkomen.

Een slim automerk vraagt die gegevens (type auto interesse, postcode, klant ja/nee) ook al direct bij het inschrijven. Dan kan je de mail vanaf het begin al beter afstemmen op de ontvanger. Uit ons onderzoek over e-mailmarketing in de Autobranche bleek echter dat deze gegevens niet vaak worden gevraagd. Wellicht is het nu toch wel de tijd om e-mail (footer) slimmer in te zetten.

Fotocredit: Stignygaard


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Hoi Jordie,

    Erg interessant om te lezen, hier moet ik zeker ook nog wat mee gaan doen!

    Misschien een idee voor een volgend artikel: ik ben op zoek naar meer informatie over de nieuwe regels m.b.t. opt-in en opt-out en profiling/profilering. Er wordt veel over geschreven, maar nergens eigenlijk een concrete checklist.

    Remco

    geplaatst op
  • Bedankt Remco,

    Hoe is op dit moment de e-mail ingedeeld bij Telfort? (ja ik heb even je linkedin bekeken).

    Wat betreft de opt-in wetgeving en email code geef ik je helemaal gelijk. Er was geen echte checklist beschikbaar.

    Daarom is dit artikel geschreven Checklist nieuwe email code en email wetgeving.

    geplaatst op
  • Daarnaast helpt een slimme footer naar mijn idee ook voorkomen dat mensen zich voor een nieuwsbrief afmelden. Wanneer de relevantie van de nieuwsbrief in de footer terugkomt zijn mensen wellicht minder geneigd om op die dekselse '(tijdelijk) afmelden'-link te klikken.
    Tevens worden de lezers steeds meer bewust van de headers en footers in een nieuwsbrief.

    Zodoende denk ik zeker dat dit het jaar kan worden waarop organisaties zich kunnen onderscheiden aan de hand van innovatieve footers.

    Daarvoor is echter wel wat basiskennis nodig over hoe de huidige footers worden gebruikt, waar je al naar refereert in je inleiding (voorbeelden uit de Automotive branche).

    geplaatst op
  • Brian, denk je dat de ontvangers zich meer bewust worden van headers en footers? Ik denk (of hoop) de marketeers in ieder geval wel. Er is nog flink wat winst te behalen!

    geplaatst op
  • Voor de marketeers is dat zeker te hopen ja! En ik denk het wel, aangezien mensen naar mijn ervaring elkaar steeds meer wijzen op de mogelijkheid tot afmelden (onderin de mail). Wat hen onbewust bewuster maakt van de footer :-).

    Er liggen inderdaad hoe dan ook voldoende mogelijkheden voor organisaties!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.