De footer, de Mount Everest van uw e-mail marketing

16 maart 2012, 06:26

Het leuke aan mijn werk als emailmarketing-specialist is dat je helemaal los kunt gaan op een onderwerp. Kijken naar details die voor een ander minder belangrijk lijken. Maar deze details kunnen ook een sterke invloed hebben op het resultaat. Voor het onderzoek E-mail Marketing in Automotive keken we bijvoorbeeld naar de e-mail footer. Niet alleen het onderste deel van de e-mail, maar ook vaak ondergewaardeerd. Dus wat maakt de ideale footer?

Goed voorbereid de Mount Everest op

Ooit aan de voet van de Mount Everest gestaan? Dat moet wel erg indrukwekkend zijn. Een bergbeklimmer bereidt zich goed voor, zelfs nog voordat hij naar het “base camp” gaat. Zo is het ook met de e-mail footer. Vaak is de footer een vast element van een e-mail template. Hij wordt één keer gemaakt en daarna voor veel emailings gebruikt. Hij komt in iedere mail terug, dus zeker de moeite waard om goed naar te kijken.

Eerst de administratie op orde

De administratie is het saaiste deel van de mail. Zo moet iedere nieuwsbrief verplicht een afmeldlink hebben. E-mailontvangers zijn gewend dat deze onderaan de mail terugkomt. Dus zelfs als deze ook bovenaan in de mail staat, ook in de footer toevoegen. Zie ook de checklist code e-mail.

Evenwicht in aandacht

Sommige verzenders denken slim te zijn door de afmeldlink te verstoppen. Er bestaat geen verplichte bewoording voor de afmeldlink. Maar “afmelden” of “uitschrijven” is duidelijker dan “klik hier”. Ook de afmeldlink camoufleren in een brij met licht gekleurde tekst. Het resultaat is dat afmelders gewoon op de spambutton klikken. Met als bonus dat je niet sympathiek overkomt. De afmeldlink niet verstoppen dus, dit wil niet zeggen dat je toch niet kan proberen om de afmelding te redden.

Maar het tegenovergestelde is ook waar. De aandacht van de ontvanger hoeft niet overdreven gericht te worden op de afmeldlink. We weten de afmeldlink te vinden. Dus je hoeft er dus niet extra op te wijzen met gebruik van buttons of fel gekleurde links. Of wil je als verzender soms dat mensen zich uitschrijven?

De footer van Mitsubitshi lijkt de afmeldlink te gaan verstoppen in een hoop tekst, maar dan is ‘ie toch rood.

De footer van Mitsubitshi lijkt de afmeldlink te gaan verstoppen in een hoop tekst, maar dan is ‘ie toch rood.

Dus geen aandacht afleiden

Hetzelfde geldt overigens voor het vermelden van de afmeldlink in de header. Als je geen problemen hebt met de aflevering (deliverability) van je e-mail is er geen noodzaak om de afmeldlink ook bovenaan de mail te plaatsen. Het leidt het alleen maar af van de hoofdboodschap.

Privacy, disclaimer en copyright

Privacy, disclaimer en copyright statements komen ook vaak terug in de footer. Soms zijn deze weergegeven als simpele link naar een webpagina. In andere gevallen als flinke blokken tekst. Moeten mensen echt weten dat je logo een copyright heeft? Indien niet nodig, lekker weglaten.

In de footer van Fiat worden alle voorwaarden van de actie opgesomd inclusief voorbehouden op drukfouten.

Van wie komt deze e-mail?

Huur je e-mailadressen en adverteer je dus via het e-mailbestand van een derde partij? Dan moet de bestandseigenaar volgens de code e-mail altijd goed te herkennen zijn. Dus geef in de footer nog eens extra aan via ze de e-mail hebben ontvangen, met naam en toenaam.

Het is sowieso slim om de ontvanger eraan te herinneren hoe deze is ingeschreven. Dit wekt vertrouwen, tenminste als de omschrijving voldoende specifiek is. “U ontvangt deze mail omdat u heeft aangegeven op de hoogte te willen blijven” is niet specifiek genoeg om vertrouwen te wekken. Noem dan het e-mailadres, waar en wanneer mensen zich hebben aangemeld.

Service en Sales

De footer is de ideale plek om extra service informatie weer te geven. Denk bijvoorbeeld aan een link naar servicepagina’s zoals de veelgestelde vragen (FAQ) of een contactpagina.

Ook kun je ervoor kiezen om een telefoonnummer weer te geven van de helpdesk of…. van de sales / accountmanager. Die is te personaliseren zodat iedere ontvanger het nummer en naam van zijn eigen accountmanager krijgt te zien. Potjandrie, dan is dezelfde service call direct een mogelijkheid om de klant te helpen, de klanttevredenheid te verbeteren én er wordt misschien ook nog wat verkocht. Gek waar zo’n footer toch nog toe kan leiden.

Voorkeuren en emailadres wijzigen

Vaak wordt nog wel vergeten dat er ook mensen zijn die hun emailadres of -voorkeuren willen wijzigen (en niet alleen afmelden). Neem dan ook een link naar een pagina “wijzig emailadres” op of nog beter een preference center / voorkeurenpagina. Mochten bepaalde voorkeuren echt belangrijk zijn, benoem deze dan ook gewoon en noem ze dan niet “preference center”.

Verder dan het Base Camp

Dat was de administratie. Het leek misschien al een berg punten om rekening mee te houden, maar de volgende keer gaan we in op de meer spannende dingen in de e-mail footer. Mocht u geïnteresseerd zijn, er is hier een preview van het rapport E-mail Marketing in Automotive te downloaden.

Credits afbeelding: nimishgogri.

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

6 Reacties

    Remy Bergsma

    Erg goed artikel over een onderbelicht onderdeel van e-mail marketing Jordie! Duidelijke punten waar iedereen wat mee kan 🙂

    Persoonlijk ben ik het echter niet eens met een van de punten:

    ” Als je geen problemen hebt met de aflevering (deliverability) van je e-mail is er geen noodzaak om de afmeldlink ook bovenaan de mail te plaatsen.”

    Juist om problemen te voorkomen met aflevering kan je de afmeldlink prima bovenaan de e-mail plaatsen. Op het moment dat er afleverings-problemen zijn, ben je namelijk al te laat.

    Zeker in Nederland zijn er veel Hotmail-gebruikers, en daar is de ‘Dit is spam’ knop snel gevonden. Als dat voorkomen kan worden door direct eronder (dus bovenaan de e-mail) de afmeldlink te plaatsen, is het al winst: een kleine moeite, groot plezier 🙂


    16 maart 2012 om 10:56
    jvanrijn

    Remy, een hoop verzenders hebben geen afleveringsproblemen die beïnvloed zouden worden door het plaatsen van de afmeldlink bovenaan. Of sterker nog, helemaal geen afleveringsproblemen. Voor hen is het plaatsen van de afmeldlink bovenaan niet nodig. Een placebo voor een niet bestaand probleem.

    Een netjes verzendende marketeer krijgt niet ineens een deliverability probleem dat veroorzaakt wordt door het klikken op de spam button en de bijbehorende invloed op je verzendreputatie. Tenzij hij natuurlijk grote veranderingen doorvoert. Denk aan het verzenden naar andere ontvangersgroep, type e-mailings aanpassen of het aanpassen van frequentie.

    Het is voor bedrijven dus goed in te schatten of ze nu (en straks) afleveringsproblemen krijgen. En anders is het de taak aan de leverancier van de e-mailtool of een e-mail marketing specialist om ze daarop te wijzen.

    Voor de marketeer: Plaats geen afmeldlink bovenaan je email, tenzij je deliverability problemen hebt (of verwacht). Die leidt alleen maar de aandacht af van de hoofdboodschap.


    16 maart 2012 om 11:30
    jvanrijn

    Ik zeg ook niet dat er niemand op de spam knop zou drukken.

    Ik zeg alleen dat het weinig toegevoegde waarde heeft voor bedrijven om een afmeldlink bovenaan de email te zetten als deze geen deliverability problemen hebben.

    Sterker nog: Het kan juist waarde wegnemen, doordat het de aandacht afleidt van de hoofdboodschap. En zelfs mensen extra stimuleert om uit te schrijven. Die kun je als gevolg daarvan als bedrijf niet meer benaderen met je e-mailings.

    En dat is zonde.


    16 maart 2012 om 12:03
    Fabienne

    Beste,

    Kunt u mij vertellen of het verplicht is om een postadres en/of KVK nummer in de footer van een e-mail nieuwsbrief te zetten?

    Ik lees dat dit volgens de CAN-SPAM Act en international spam law verplicht is maar als ik voorbeelden bekijk nieuwsbrieven doet niet iedereen dit.

    Voor mij is een duidelijk antwoord ver te zoeken. Alvast bedankt!


    26 februari 2014 om 08:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!