Geen blog over hoe je productiever thuis kunt werken in tijden van corona, dit gaat over een comeback: van de QR-code. Ooit afgeschreven als suf en altijd haperend, nu zie je ze overal. Om snel te betalen, voor de gebruiksaanwijzing van nieuwe apparaten. En opvallend vaak in de papieren krant en magazines.
QR-codes zijn dé manier om de vurig gewenste verbinding te maken van print naar online. Veel marketeers zijn er huiverig voor, vaak door slechte ervaringen uit het verleden. En soms vanwege de gedateerde veronderstelling dat je een speciale app nodig hebt. Maar je camera richten is voldoende: sinds iOS 12 is er een QR-lezer geïntegreerd in de camera op iPhones en ook bij de nieuwere Android-telefoons is dit inmiddels het geval. Daarbij hebben mensen nu mobiele abonnementen met grotere of zelfs onbeperkte databundels. En wifi is alomtegenwoordig en steeds sneller.
Het Engelse onderzoeksbureau Juniper voorspelde in 2018 dat tegen 2022 meer dan één miljard mobiele devices gebruikmaken van aanbiedingen via QR-codes. Zij zien vooral groei op het gebied van betalingen, in de reiswereld, de gezondheidszorg en ook in marketing.
Payconiq
Payconiq, een gezamenlijk initiatief van Europese grootbanken, waaronder ING, Rabobank, ASN Bank, RegioBank, SNS, KBC en BNP, is zelfs helemaal gebouwd rond de QR-code. Met de app kunnen consumenten gratis betalen met hun telefoon, door het scannen van een QR-code, gegenereerd door de winkelier.
De tech-startup heeft de wind mee in de coronacrisis: je kunt een QR-code namelijk veilig op afstand scannen, een betaalterminal aanraken is niet nodig. Met een simpele sticker kun je ook kleine bedragen innen, denk aan de collectebus voor de Dierenbescherming of verse eieren langs de weg bij een boerderij.
Geen events? Print is jouw eigen omgeving
Waarom is die QR-code nuttig voor contentmarketeers? Dat is enigszins tegengesteld: omdat je hiermee als merk beter gebruik kunt maken van print. Nu komt de coronacrisis weer om de hoek kijken: events kunnen voorlopig niet plaatsvinden, waarschijnlijk voor langere tijd. Een papieren magazine is dé manier om een eigen omgeving te creëren. Het is een andere modus – ontspannen, offline – om contact te hebben met je doelgroep.
Die doelgroep wil je vervolgens graag weer online hebben. Met een QR-code komt de lezer precies daar uit waar er gereageerd of gekocht kan worden. Bij B2B kan dat het downloaden van een whitepaper zijn, of de aanmelding voor je nieuwsbrief. Maar ook (bestaande) video’s, de nieuwste podcast of het Facebook-platform kunnen zo meer bezoekers krijgen. Deze interactie kun je meten, zodat je ook gelijk meer weet over het succes van je offline communicatie.
Door naar online
De combinatie van een rustmoment – waarin je als merk letterlijk thuis bent bij je lezer en volledig de sfeer bepaalt (print) – met activatie naar je online omgeving is een hele mooie. Bij de productie van een intern magazine voor zorgmedewerkers heb ik recent gezien dat er door een QR-code op de achterkant van het printmagazine in de besloten Facebook-groep verder wordt gediscussieerd. Ook komen er reacties op oproepen om mee te doen aan rubrieken en worden er tips uitgewisseld. De community groeit – en laat dat nu een van de doelstellingen zijn van de opdrachtgever.
Zet een QR-code wel goed in: bied toegevoegde waarde
Zet een QR-code wel goed in: bied toegevoegde waarde. Gemak, verrassing, voordeel of kennis. Zo realiseert platform De Ondernemer in Het Parool de overgang naar branded content met een QR-code. Door te scannen kom je direct uit bij de door Vodafone gesponsorde Koffie Colleges. Een symphatiek initiatief, bestaand uit tien video-interviews met specialisten bedoeld om ondernemers te helpen om sterker uit deze crisis te komen.
Mocht je de QR-code willen proberen, maar nog vooroordelen bij jezelf bespeuren? Denk dan aan de bekende beleggingswaarschuwing, die omgekeerd ook geldt: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.