De comeback van de QR-code

Ooit afgeschreven als suf en altijd haperend, nu zie je ze overal

De comeback van de QR-code

Geen blog over hoe je productiever thuis kunt werken in tijden van corona, dit gaat over een comeback: van de QR-code. Ooit afgeschreven als suf en altijd haperend, nu zie je ze overal. Om snel te betalen, voor de gebruiksaanwijzing van nieuwe apparaten. En opvallend vaak in de papieren krant en magazines.

QR-codes zijn dé manier om de vurig gewenste verbinding te maken van print naar online. Veel marketeers zijn er huiverig voor, vaak door slechte ervaringen uit het verleden. En soms vanwege de gedateerde veronderstelling dat je een speciale app nodig hebt. Maar je camera richten is voldoende: sinds iOS 12 is er een QR-lezer geïntegreerd in de camera op iPhones en ook bij de nieuwere Android-telefoons is dit inmiddels het geval. Daarbij hebben mensen nu mobiele abonnementen met grotere of zelfs onbeperkte databundels. En wifi is alomtegenwoordig en steeds sneller.

Het Engelse onderzoeksbureau Juniper voorspelde in 2018 dat tegen 2022 meer dan één miljard mobiele devices gebruikmaken van aanbiedingen via QR-codes. Zij zien vooral groei op het gebied van betalingen, in de reiswereld, de gezondheidszorg en ook in marketing.

Payconiq

Payconiq, een gezamenlijk initiatief van Europese grootbanken, waaronder ING, Rabobank, ASN Bank, RegioBank, SNS, KBC en BNP, is zelfs helemaal gebouwd rond de QR-code. Met de app kunnen consumenten gratis betalen met hun telefoon, door het scannen van een QR-code, gegenereerd door de winkelier.

De tech-startup heeft de wind mee in de coronacrisis: je kunt een QR-code namelijk veilig op afstand scannen, een betaalterminal aanraken is niet nodig. Met een simpele sticker kun je ook kleine bedragen innen, denk aan de collectebus voor de Dierenbescherming of verse eieren langs de weg bij een boerderij.

 Geen events? Print is jouw eigen omgeving

Waarom is die QR-code nuttig voor contentmarketeers? Dat is enigszins tegengesteld: omdat je hiermee als merk beter gebruik kunt maken van print. Nu komt de coronacrisis weer om de hoek kijken: events kunnen voorlopig niet plaatsvinden, waarschijnlijk voor langere tijd. Een papieren magazine is dé manier om een eigen omgeving te creëren. Het is een andere modus – ontspannen, offline – om contact te hebben met je doelgroep.

Die doelgroep wil je vervolgens graag weer online hebben. Met een QR-code komt de lezer precies daar uit waar er gereageerd of gekocht kan worden. Bij B2B kan dat het downloaden van een whitepaper zijn, of de aanmelding voor je nieuwsbrief. Maar ook (bestaande) video’s, de nieuwste podcast of het Facebook-platform kunnen zo meer bezoekers krijgen. Deze interactie kun je meten, zodat je ook gelijk meer weet over het succes van je offline communicatie. 

Door naar online

De OndernemerDe combinatie van een rustmoment – waarin je als merk letterlijk thuis bent bij je lezer en volledig de sfeer bepaalt (print) – met activatie naar je online omgeving is een hele mooie. Bij de productie van een intern magazine voor zorgmedewerkers heb ik recent gezien dat er door een QR-code op de achterkant van het printmagazine in de besloten Facebook-groep verder wordt gediscussieerd. Ook komen er reacties op oproepen om mee te doen aan rubrieken en worden er tips uitgewisseld. De community groeit – en laat dat nu een van de doelstellingen zijn van de opdrachtgever.

Zet een QR-code wel goed in: bied toegevoegde waarde

Zet een QR-code wel goed in: bied toegevoegde waarde. Gemak, verrassing, voordeel of kennis. Zo realiseert platform De Ondernemer in Het Parool de overgang naar branded content met een QR-code. Door te scannen kom je direct uit bij de door Vodafone gesponsorde Koffie Colleges. Een symphatiek initiatief, bestaand uit tien video-interviews met specialisten bedoeld om ondernemers te helpen om sterker uit deze crisis te komen. 

Mocht je de QR-code willen proberen, maar nog vooroordelen bij jezelf bespeuren? Denk dan aan de bekende beleggingswaarschuwing, die omgekeerd ook geldt: in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. 

 

Credits afbeelding: , licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Interessant artikel. Zeer herkenbaar dat ik tot mijn verbazing ontdekte dat slechts het richten van mijn camera op de QR-code al leidt tot verbinding. En tot gemak!
    Dus wat mij betreft: groen licht voor de QR code!
    Andre Hagelen

    geplaatst op
  • Hi Andre, dank voor je reactie. Het is inderdaad vaak nog onbekend dat je geen speciale apps of tools nodig hebt. Maar de betaalapps gaan ervoor zorgen dat we er snel vertrouwder mee raken!

    geplaatst op
  • Miljard of billion?

    Waarschijnlijk kwam het Engelse onderzoeksbureau Juniper, met haar inschatting in 2018 naar het aantal QR-code gebruikers in 2022, met 1 billion redelijk in de buurt. 1 miljard lijkt daarbij een redelijke onderschatting van de hierin genoemde aantallen.
    Dat de QR-code ook in Nederland een opleving zou krijgen was te verwachten. Behalve de technische verbeteringen hebben zeker ook de mobiele betaalmogelijkheden het vertrouwen in de code goed gedaan.
    Het koppelen van print aan digitaal ligt voor de hand. Toch wordt die mogelijkheid, misschien wel door de teleurstellingen uit het verleden, nog maar mondjesmaat benut.
    Laten we hopen dat de recessie de QR-code weer de plaats als communicatiemiddel binnen marketing geeft die het verdient. Gebruik je het niet, dan ben je penny wise and pound foolish.

    geplaatst op
  • Dank voor je reactie Frans, ik ben ook een voorstander voor een opleving van print, mooi op maat en als luxe-element in je contentstrategie. Wat dat miljard betreft, dat is echt de vertaling van het Engelse billion. Een van de grootste vertaalvalkuilen, dat wel.
    https://www.niow.nl/blog/taalcursus/a-billion-is-geen-biljoen

    geplaatst op
  • Interessant stuk. Ik denk dat het een kwestie van tijd is, dat iedere ondernemer een QR code presenteert in de uitingen. Het is zó toegankelijk geworden.
    Zeker door de mogelijkheid om een QR code te personaliseren of designen. Dat verhoogt de betrouwbaarheid en de professionaliteit. https://qrazy.nl

    geplaatst op
  • Vergeet de QR bestel Apps voor de horeca niet. Je scant een QR code die op de tafel, strandstoel of hotelkamer staat en je komt automatisch in de online menukaart waar je direct kunt bestellen. Door het scannen is het tafelnummer automatisch geregistreerd waardoor de bediening weet waar de bestelling naartoe moet. Ik heb de leveranciers hier op een rijtje gezet https://www.horecawebservice.nl/apps/digitale-qr-bestelsystemen-horeca-leveranciersvergelijking/

    geplaatst op
  • Mooie aanvulling John-Pierre. Praktisch ook, je hoeft dan geen menukaarten te ontsmetten en kunt makkelijk aanpassingen doen in je menu etc.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.