Dat is mijn kaas, vriend! LinkedIn VS Monster.

4 juli 2011, 12:43

Met veel bombarie en tamtam (dat blijven leuke woordjes) werd vorige week #Beknown aangekondigd door Monster, in Nederland beter bekend als Monsterboard. In vroeger tijden was Monsterboard de plek waar je je CV parkeerde in de hoop dat een recruiter deze zou oppikken. Recruiters betaalden dan ook grof geld voor abonnementen op Monsterboard. Als ik een euro had gekregen voor elke benadering van een recruiter die mij voor een niet-passende functie had gevonden, dan was ik nu rijk. En toen was daar ineens LinkedIn.

Gestaafde Cv’s

In de hoogtijdagen van de werving en selectiebureautjes kon je iedereen met een LTS-opleiding en twee danslessen wegzetten als communicatieve IT-professional. Als er op de CV, die op Monsterboard stond, ook maar enige match was dan was de opdrachtgever al tevreden. Er werden grote bedragen verdiend en er werden ook even grote bedragen aan Monsterboard betaald. Het mooie was dat CV’s op Monsterboard gewoon bij elkaar gelogen konden worden, want vaak waren ze anoniem. Er was geen sociale controle op de juistheid. Monsterboard was groot en onmisbaar. Bij LinkedIn is dat anders. Daar bouw je een chronologische geschiedenis op van je carrière. De bedrijven waar je gewerkt hebt en (ex-) collega’s zijn zo terug te vinden. Referenties staan niet meer op een CV, maar worden als recommendation opgenomen op LinkedIn.

Dit heeft tot gevolg gehad dat ook recruiters en werving en selectiebureaus massaal overstapten van Monsterboard naar LinkedIn. De CV’s op LinkedIn kloppen namelijk. Iemand zal zichzelf geen betere functie toedichten, als dit voor alle collega’s te zien is.

Met lede ogen moest Monster toekijken hoe hun business-model omver viel. Daarnaast zagen zij dat Social Media toch wel erg groot werd. Branchout kwam in januari al met een oplossing waarbij je je LinkedIn contacten kon overzetten naar Facebook. Zou dat de oplossing zijn?

In mijn ogen heeft Monster gedacht, beter goed gejat dan slecht verzonnen. Dus hebben zij het idee van Branchout voor een deel overgenomen en hebben ook zij het plan opgepakt om grootschalig een systeem te lanceren dat je LinkedIn contacten (en andere) importeert/of koppelt aan je Facebook.

Het is mijn kaas, vriend

Maar LinkedIn is niet gek. LinkedIn kent de kracht van de media. En ook al zou LinkedIn in eigen kracht geloven en zich niet te druk maken om Branchout en Beknown, dan toch moesten ze ingrijpen. De media pikten gretig de uitingen van de twee laatstgenoemden op over hoe zij een alternatief voor LinkedIn gingen bieden. En dat over de rug van LinkedIn. Monster, uit het verleden bekend om de dure abonnementen voor recruiters, zou op een gegeven moment geld kunnen gaan vragen voor Beknown. En dat laatste is in strijd met de regels van LinkedIn voor het gebruik van hun API. En ja, welke partij laat zich gratis de kaas van zijn brood eten?

Ten dode opgeschreven?

Dus nu LinkedIn de toegang tot de API heeft geblokkeerd lijken Branchout en Beknown ten dode opgeschreven. Zonder de grote boost aan zakelijke connecties die nu niet geïmporteerd kunnen worden uit LinkedIn wordt het erg lastig om voet aan de grond te krijgen. Nu komt de grote vraag, kunnen ze het op eigen kracht alsnog realiseren en is Facebook daarvoor wel het best geschikte platform? Ik vraag het me af. Jullie hebben ongetwijfeld heel goede ideeën en suggesties waar ik nog niet aan gedacht heb. Dus brand maar los!

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Laurens van Leuven

    Ik denk, persoonlijk, dat men (in Nederland althans) heel graag de scheiding tussen zakelijk en prive behoudt. Mijn zakelijke contacten wil ik niet lastig vallen met foto’s van de laatste barbecue of beachparty waar ik in mijn zwembroek met een fles wijn in mijn handen sta. Wat dat betreft zie ik in Google+ een grotere concurrent voor facebook en mogelijk LinkedIn.

    PS. een linkje naar Beknown was op zich wel relaxed geweest 😉


    4 juli 2011 om 13:22
    Danielle van Bakel

    Ik vrees dat zowel Branchout als BeKnown gaan falen. In mijn optiek is er een te groot verschil tussen persoonlijke netwerk platforms en business netwerk platforms.

    Persoonlijke platformen zoals facebook zijn voornamelijk gericht op informele contacten en entertainment. Dit is lastig te koppelen aan een meer serieuze zaak als netwerken voor een baan. Het is natuurlijk wel zo dat je ook vanuit je informele netwerk referrals kan krijgen met tips of een doorverwijzing voor een mogelijke baan. Hierbij zie je dan wel vaak dat er snel geswitched wordt van online tip naar direct persoonlijk contact. Dit komt waarschijnlijk doordat dit soort gesprekken niet direct passen in de verwachtingen die mensen hebben van Facebook. Dit heb ik ook gezien bij andere jobtools zoals bijvoorbeeld Work4labs. Mensen kunnen direct bij een bedrijf solliciteren of vacatures delen met vrienden. Dit lijkt ideaal maar in de praktijk heeft dit vrijwel geen echt resultaat opgeleverd.


    4 juli 2011 om 13:37
    Ted Meulenkamp

    Ik denk dat Branchout en BeKnown heel snel falen. Waar Branchout nog wel enige volgelingen kreeg hadden die het al snel verprutst met alle spam en nutteloze vergelijking en badgets. BeKnown heeft een wiegedood.

    Persoonlijk denk ik echter wel dat Facebook een hele sterke concurrent gaat worden voor Linkedin. Wij zijn wellicht niet zo gecharmeerd van het mengen van persoonlijk en zakelijk maar Gen Y gebruiken alleen maar FB en heeft niet eens gehoord van Linkedin. Als er dus maar genoeg bedrijven op FB hun banen plaatsen en hun employer branding doen zou het wel eens kunnen dat er helemaal geen behoefte is aan Linkedin.

    Op FB kun je per bericht aangeven wie het kan lezen dus het is vrij makkelijk om onderscheid te maken tussen je hard drinkende vriendjes en de andere accountants op je kantoor. Gen Y gaat dit redelijk snel doorhebben denk ik.

    Mijn lange termijn voorspelling (10 jaar) is dat FB de grote winnaar is!


    4 juli 2011 om 14:10
    Ype de Groot

    Mijn opinie is dat voor veel mensen Linkedin een online carrièrenotitie/CV is en een contactenboekje. Dat blijft wel schat ik in. Facebook daarentegen…. Mijn onderbuikgevoel verteld me dat als google haar google+ goed van de grond krijgt Facebook voor een deel verdwijnt omdat veel instellingen te onhandig zijn weggestopt. Dus om nu allemaal importmogelijkden naar Facebook te maken? Doe vooral je eigen ding en doe het goed! Zoals Twitter, linkedin, gmail. (nu heeft twitter ook nog nooit winst gemaakt hoorde ik laatst?… ik weet niet of dat waar is)

    Bovendien wordt er zo schandalig verdient aan recruiting dat het logisch is dat werknemers en werkgevers naar andere oplossingen zoeken.

    Wat ik wel suf vind is de persoonlijke twitterfeed in je linkedin.


    4 juli 2011 om 19:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!