Frank Botman (Dasym) over verregaande stappen in medialand

7 april 2014, 13:59

In dit exclusieve 7 Ditches TV-interview praat Frank Botman met Ronnie Overgoor over zijn strategische plannen in het medialandschap van Nederland en daarbuiten. Over TMG, de rol van de overheid en de verregaande stappen in krantenland.

Frank Botmans investeringsmaatschappij Dasym investeerde bijvoorbeeld in TMG: “Het merk De Telegraaf is uniek”, zegt Botman. “Het heeft grote naamsbekendheid en sterke submerken, zoals Vrouw en Privé, en individueel sterke journalisten zoals Evert Santegoeds.” Daarmee bereik je volgens Botman de consument. En dat is nodig in de huidige digitale wereld: “TMG heeft goede acquisities gedaan, inclusief de aankoop van Hyves. De Telegraaf heeft ook nog steeds de meeste unieke bezoekers.”

Strategie

Maar de omzetten in de media lopen nog steeds terug, welke strategie is de beste? “Mediabedrijven hebben must-read content nodig”, zegt Botman. “Iets waar de consument niet zonder kan.” Desondanks moet de productie en distributie ook op orde zijn. Daarvoor moeten we volgens Botman meer samenwerken en naast inhoud maken ook 'content kopen.' “De journalist wordt een merk”, denkt Botman. De regionale samenwerking gaat volgens hem ver: “Vanuit HDC en NDC zal er een fusie plaatsvinden met Wegener.”

Rol overheid

NMA-regels projecteren we op de periode van 20 jaar terug en moeten worden herzien. Er moet een print utility komen vanuit de overheid, waarin TMG, Persgroep en de overheid gaan samenwerken: “Je gaat naar twee of drie ‘printfabrieken’ in Nederland.” NMA kan dan regels herdefiniëren. Men wil regels best naleven, maar dan wel anno 2015. Merken zullen dus worden samengevoegd op basis van regio en inhoud en de overheid zal geprinte media gaan mede financieren, verwacht Botman.

“Die overheid heeft met andere stakeholders een rol te vervullen in de Nederlandse media.” Zo komt de journalistiek uiteindelijk lost te staan van het distributiekanaal.

Snoek topman TMG

Snoek wordt door Botman gezien als een goeie keuze voor het leiderschap van TMG: “Snoek is absoluut een goeie baas voor TMG”.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!