56 procent van de bedrijven gebruikt alleen Google Analytics voor webanalytics
Analytics zit qua budget en strategie vast, big data heeft de lans nog niet weten te breken
Meer dan de helft van de bedrijven vertrouwt uitsluitend op Google Analytics als het gaat om webanalytics. Daarbij maakt nog eens 34 procent gebruik van Google Analytics, maar wel in combinatie met andere tools. Dat blijkt uit het onderzoek 'Online Measurement and Strategy Report 2013' (n=900) van Econsultancy en Lynchpin. De cijfers tekenen een enorme toename sinds 2009, toen slechts 23 procent van de respondenten zei exclusief Google Analytics te gebruiken.
Het is geen verrassing dat Google Analytics zo populair is. De tool is gratis en eenvoudig te gebruiken, en er bestaat een grote community rondom de tool. De toename sinds 2011 is deels te wijten aan de stopzetting van Yahoo's gratis analyticstool, die toen nog door 8 procent van de bedrijven werd gebruikt.
“Does your organisation use Google Analytics?”
Informatiebehoeften
Net als voorgaande jaren vraagt Econsultancy de respondenten naar hun databronnen. De grootste stijging ten opzichte van vorig jaar is sociale data. Waar vorig jaar nog 56 procent aangaf sociale data te analyseren is dat dit jaar toegenomen tot 63 procent.
Als we het verhaal kantelen zien we dat bedrijven de meeste behoefte hebben aan inzicht in de kosten van het acquireren van een lead of klant. Inzicht in de customer journey lijkt nog niet heel hoog op de agenda te staan. Het aandeel van de repondenten dat zegt dat klantgedrag zeer belangrijk is, is wel met 4 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar.
'Big Data' frustreert webanalisten
Veel bedrijven halen nog lang niet het maximale uit hun huidige analyticspakket. Laat staan dat zij al klaar zijn om veel in Big Data-technologie te investeren. Veel marketeers hebben nog geen goed beeld bij wat Big Data voor hen kan betekenen. Op de vraag “What impact has ‘big data’ had on the role of web analysts within your organisation?” is het belangrijkste antwoord: “none”.
Op de vraag of de term Big Data hen zou helpen om databronnen met elkaar te verenigen antwoordde 8 procent “don’t care – big data is a pointless marketing term“. Nog eens eenderde van de respondenten gaf aan niet te weten of Big Data daarbij gaat helpen.
Een kwart van de ondervraagde bedrijven zegt wel de budgetten voor webanalytics te hebben verhoogd vanwege Big Data. Het afbreken van de datasilo's is echter nog niet zo eenvoudig. Op een open vraag antwoorden de respondenten o.a. met 'inconsistentie van data', 'moeilijk om datasets te integreren' en 'gebrek aan competente analisten en tijd'.
Weinig beweging
In vergelijking het onderzoek van vorig jaar is er weinig veranderd. Gedurende de afgelopen jaren zijn de budgetten, tools en strategieën nauwelijks gewijzigd. Naar de exacte redenen hiervan blijft het gissen. De onderzoekers benadrukken dat analytics nog vaak niet hoog op de strategische agenda staat. Kenmerkend is dat het aantal bedrijven dat data en analytics koppelt aan de bedrijfsdoelstellingen de afgelopen 3 jaar nauwelijks is toegenomen. In lijn daarmee zijn er niet meer bedrijven die zeggen actionable insights op te doen uit analytics.
Investedingen in mobile analytics verdubbeld
Ondanks groei van de budgetten voor analytics afneemt, zijn de bestedingen aan mobile analytics meer dan verdubbeld. Als we wat dieper inzoomen op de budgetten dan zien we wel dat bedrijven meer FTE's inzetten op webanalytics. Het aandeel van bedrijven dat geen eigen FTE's inzet op analytics is van 30 procent gezakt naar 26 procent. Ook groeide het aandeel van 4 of meer werknemers van 17 naar 20 procent. Dat lijkt dit jaar echter wel minder te worden. Vorig jaar zei 49 procent van de bedrijven meer in mensen te willen investeren, dit jaar is dat 41 procent.
Afbeelding: Nolifebeforecoffee (cc)
Leuk onderzoek, Danny!
Opvallend:
Analyse callcenter data. 35% van de respondenten zijn hiermee actief. Ik ben benieuwd, of dit ook in ons land is. Ik zag wel, dat de meerderheid van de respondenten afkomstig waren vanuit de UK.
Verder opvallend:
– 64% van de respondenten gebruiken een betaalde online survey tool. Dus à la Usabilla Live. En slechts 44% voeren user tests uit à la Usertesting.com/Whatusersdo. Dat vind ik wel opvallend verschil.
Die 15.000% was trouwens in één jaar.
Hi Jonas,
Thanks voor je reactie. Ik ben net terug van m’n vakantie waar ik ‘Web Analytics 2.0’ van Avinash Kaushik heb gelezen. Wat ik uit eigen ervaring al had opgedaan, en wat ook door het hele boek beschreven staat, is dat de huidige tools vooral goed zijn in ‘data puking’: zoveel mogelijk data verzamelen en beschikbaar stellen. De tools zijn nog vooral ingestoken op het rapporteren van data. Het is de taak van de analist om daar de insights en actions uit te onttrekken. Maar naar mate de software slimmer wordt kan ik me inderdaad voorstellen dat software slimmere aanbevelingen doet.
Wel denk ik dat het ook belangrijk is dat je als analist begrijpt waar een aanbeveling precies vandaan komt en je dus inzicht hebt in hoe die aanbevelingen tot stand komt. Dat strookt weer mooi met wat jij zegt, dat er zo’n grote behoefte is aan analisten.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!