5 tips om je Facebook-advertenties te optimaliseren

30 mei 2012, 11:30

Over o.a. het toepassen van beeld, de Sponsored Story en split testen in Facebook ads

Adverteren op Facebook. Voor veel merken en bureaus een belangrijke post als het gaat om mediabesteding. Om het maximale resultaat uit je Facebook-advertentie(s) te halen is het goed om stil te staan bij de do’s en don’ts van deze advertentievorm. Hieronder volgen 5 tips die betrekking hebben op Facebook-advertising.

1. Leer van andere advertenties

De kans is klein dat je tijdens een bezoek aan Facebook alle advertenties tegenkomt. Gelukkig bestaat er een functionaliteit om te kijken welke advertenties op jou getarget zijn: het Facebook Adboard. Bekijk de advertenties op dit Adboard eens kritisch en ga na waarom de ene advertentie je wel uitnodigt om op te klikken en de andere niet.

2. Een beeld zegt meer…

..dan duizend woorden. Juist. In een advertentie heeft je afbeelding de meeste potentie om de aandacht te trekken. Een advertentie op Facebook geeft ruimte voor 25 karakters in de headline en 90 karakters in de ad copy. Voor de afbeelding is een ruimte gereserveerd van 110×80 px, gebruik deze dus optimaal! Toch zijn er genoeg advertenties waarbij de afbeelding niet volledig wordt benut. Zie het voorbeeld hieronder (in rood de ruimte die niet gebruikt wordt):

Sponsored Story en Page Like story

Wanneer je op Facebook adverteert met ‘Sponsored Stories’ is het niet mogelijk om een eigen foto te kiezen. Wanneer je kiest voor de ‘Page Like story’ wordt de profielfoto van je pagina vertoond. Kies je er voor om een bepaalde wallpost onder de aandacht te brengen dan wordt de afbeelding uit je post gegenereerd. Houd hier dus rekening mee, wanneer je een afbeelding opmaakt voor een wallpost.

Reguliere advertentie

Besluit je om specifiek je fanpagina onder de aandacht te brengen (reguliere advertentie) dan biedt Facebook de ruimte om je eigen foto te uploaden. Zorg dat je per campagne in ieder geval twee of drie afbeeldingen opmaakt waarmee je kan split-testen. Bij tip 4 meer hierover.

3. Zorg dat je Sponsored Story er verzorgd uitziet

Adverteren met een ‘Sponsored Story’ vraagt om een goede voorbereiding. Let er allereerst op dat je je wallpost niet te lang maakt. Gebruik je teveel tekst, dan wordt deze in je advertentie afgekapt met ‘…’. Let er daarnaast op dat je alleen URL’s gebruikt die linken naar je eigen website. Gebruik je links die verwijzen naar andere pagina’s binnen Facebook, dan betaal je dus voor verkeer dat niet naar een andere pagina gaat.

Voorbeelden van advertenties waarin dit er niet netjes uitziet zijn bijvoorbeeld:

Wanneer je een Youtube-link gebruikt in je Sponsored Story, wordt deze in je advertentie omgezet in een video die rechtstreeks is af te spelen.

4. Split test al je advertenties

Begin je aan een nieuwe advertentiecampagne, dan raad ik aan om te experimenteren met de verschillende variabelen die een Facebook-advertentie biedt. Zo kom je er achter welke variant het meest kosten efficiënt is.

Varieer gerust met ad copy, afbeelding en headline. Deze factoren an sich gedragen zich natuurlijk ook weer anders wanneer je ze inzet voor verschillende doelgroepen. Ook testen met CPC vs CPM kan tot verrassende (en besparende) inzichten leiden. Test tenslotte de verschillen tussen de reguliere advertentie van Facebook en de Sponsored Stories. Om je op weg te helpen:

Ad copy:

Waar stuur je op aan in je advertentie? Over het algemeen blijkt het simpelweg vragen om een ‘like’ goed te werken. Ook advertenties waarin wordt gewezen op gratis producten doen het goed.

Wanneer je ervoor zorgt dat het afgeven van je e-mailadres toegang geeft tot het gratis product zou dit (naast Facebook) zomaar een extra communicatiekanaal kunnen worden.

Ad afbeelding:

Probeer verschillende afbeeldingen uit voor verschillende doelgroepen. Zo kun je er bijvoorbeeld achter komen dat een afbeelding met meer roze het in een specifieke advertentie beter doet bij vrouwen.

Interesses van je doelgroep:

Varieer in je advertentie met verschillende interessegebieden van je doelgroep. Probeer er op deze manier achter te komen welke aanslaan.

Demografische verschillen:

Zodra je een duidelijk inzicht hebt in welk interessegebied goed aanslaat bij je doelgroep, kun je verder split-testen door bijvoorbeeld te variëren met geslacht en leeftijd.

Rondom al het EK-geweld op Facebook zie je duidelijk dat Heineken binnen dezelfde campagne varieert met verschillende advertenties:

5. Analyseer je resultaten nauwkeurig

Bovenstaande punten helpen je om een Facebook advertentie te blijven optimaliseren. Schep realistische verwachtingen voordat je aan een advertentiecampagne begint. Een gemiddelde click-through ratio ligt vaak rond de 0.04-0.05%. Door actief bezig te zijn met split-testen kun je deze ratio waarschijnlijk verhogen.

Zoals je ziet, gebruikte ik in deze blogpost verschillende praktijkvoorbeelden. Zie jij andere advertenties die hier ontbreken of nog beter tussen passen, laat het me gerust weten op Twitter.

Lennart de Jong
Social Media & Content Manager bij Yune

Ik ben een social media creatief met een passie voor online marketing en community management. Dagelijks houd ik me bezig met de groei van online communities, strategie & insights, social content en advertising. Opdrachten bekijk ik door de ogen van de klant om deze zodoende actief te kunnen betrekken, natuurlijk zonder het doel van conversie en engagement te verliezen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Lennart de Jong

    Thx. De url die je noemt is inderdaad een van de inspiratiebronnen voor het artikel. Juist voor bovenstaande tips de insteek gekozen om tegen Nederlandse merken te houden.


    30 mei 2012 om 14:33
    Wilco

    Duidelijk, zou persoonlijk gewoon je (inspiratie) bronnen benoemen, maakt het verhaal alleen maar sterker, toch?

    Even goed bedankt voor je inspanning het e.e.a. om te zetten en aan te vullen!


    30 mei 2012 om 20:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!