40 praktische tips voor het zakelijk succesvol inzetten van Pinterest

5 januari 2016, 09:00

Pinterest kan grote potentie hebben voor jouw business mits je weet hoe je dit kanaal juist inzet. Een aantal weken geleden besloot ik voor een van onze klanten eens te gaan testen met Pinterest. Voorafgaand aan de daadwerkelijke uitvoering heb ik veel onderzoek gedaan. In dit artikel lees je niet hoe het platform werkt, maar geef ik je 40 praktische tips voor het zakelijk succesvol inzetten van Pinterest.

Is Pinterest überhaupt een interessant kanaal voor jouw business?

1. Kijk eens rond op Pinterest: wie zijn je concurrenten en wie zijn voor jou de meest interessante gebruikers? Zijn jouw concurrenten en jouw doelgroep op Pinterest aanwezig?

2. Analyseer of er al pins vanaf jouw website zijn geplaatst. Type in de browserbalk: ‘http://pinterest.com/source/’ en voeg de URL van jouw website er achteraan. Bij onze klant, Vanhie, is dat: https://www.pinterest.com/source/vanhie.be/. Zo zag ik dat voordat Vanhie.be zelf een Pinterest-account voor de webshop had opgezet er al anderen waren die afbeeldingen van de webshop van Vanhie op Pinterest plaatsten. Conclusie: Pinterest-gebruikers willen de producten dus pinnen en mogelijk ook repinnen.

3. Inventariseer het beeldmateriaal dat al in huis is en geschikt kan zijn voor Pinterest. Je zult wel begrijpen dat als jouw bedrijf al veel met beeldmateriaal bezig is, dat Pinterest dan geschikter is dan wanneer je voor Pinterest speciaal beeldmateriaal moet gaat ontwikkelen.

4. Wil je weten wie er al soortgelijke producten/afbeeldingen plaatst op Pinterest? Gebruik dan de ‘Pins die hierop lijken’-functie in Pinterest. Deze functie is niet altijd even consequent, maar je krijgt een goed beeld van jouw concurrentie op productniveau.

Met de ‘Pins die hierop lijken’-functie zie je welke andere pinterestgebruikers dezelfde of vergelijkbare pins op Pinterest hebben geplaatst.

5. Mocht je niet overtuigd zijn om Pinterest in te gaan zetten, bijvoorbeeld omdat er al veel concurrenten zijn met soortgelijke pins of producten, houdt er dan rekening mee dat hoewel je in Nederland nu nog niet kunt adverteren op Pinterest, dit in de toekomst zeker ook mogelijk zal zijn. Dit kan een goede reden voor jouw bedrijf zijn om alvast een Pinterest-account in te stellen en op te bouwen.

Wat moet je weten voordat je start met Pinterest?

6. Stel als doel het inspireren van gebruikers, niet de verkoop van jouw product of dienst. Zit er een te commerciële smaak aan jouw Pinterestboards en -pins, dan zal niemand jouw boards volgen en pins repinnen en liken.

7. Zorg dat je weet wat populair is en werkt op Pinterest: deze pagina geeft een overzicht van de pins die op het moment populair zijn. Ook vind je hier de populairste onderwerpen van het moment.

8. Wie maak je binnen het bedrijf verantwoordelijk voor Pinterest? De ideale situatie zou zijn dat je het hele team laat meedenken en -werken. Laat productspecialisten en/of tekstschrijvers omschrijvingen bij teksten toevoegen, de SEO-marketeer de teksten optimaliseren en maak bijvoorbeeld de contentmarketeer verantwoordelijk voor dit kanaal.

9. Plaats pins verdeeld over verschillende dagen in de week en/of maand en niet in een bulk. Nieuwe pins worden hoger in overzichten geplaatst. Je kunt er ook voor kiezen om pins in te plannen met plug-ins als Viraltag.com.

In deze Pinterest-statistieken is te zien dat op de dagen waarop veel pins zijn geplaatst, er meer vertoningen zijn gemeten.

10. Gebruik een zakelijk Pinterest-account om de statistieken van het kanaal in te zien. Dit account kun je hier aanmaken. Heb je al een persoonlijk account? Dan kun je deze in het account omzetten naar het zakelijke account. Maak je geen zorgen, er gaan geen gegevens verloren en er veranderd verder niets.

11. Worden veel van de afbeeldingen op jouw website al gepind door Pinterest-gebruikers? Voeg de rode ‘Pin it’-knop toe aan jouw website om het je gebruikers nog eenvoudiger te maken. Het voordeel hiervan is dat zodra anderen dan afbeeldingen vanaf jouw website pinnen, direct het logo van jouw Pinterest-account hierbij wordt geplaatst.

12. Wil je afbeeldingen vanaf jouw website op jouw Pinterest-boards plaatsen, maar is de rode ‘Pin it’-knop niet op jouw website geïnstalleerd? Gebruik de ‘Pin-knop’-browserextensie. Met deze extensie kun je direct alle afbeeldingen vanaf websites op eigen boards plaatsen.

Hoe vergroot je de zichtbaarheid van jouw account en boards op Pinterest?

Ook binnen de zoekmachine op Pinterest geldt: wie de juiste zoekwoorden gebruikt, wordt op desbetreffende zoekwoorden ook makkelijker gevonden binnen de zoekresultaten van Pinterest.

Profiel

13. Op het Pinterest-account kun je een tekstje van 200 karakters plaatsen over jouw bedrijf, merk of webshop. Plaats in deze tekst de zoekwoorden waarop je binnen Pinterest gevonden wilt worden. Kijk wel uit dat je geen overkill aan zoekwoorden gebruikt.

Boards

14. Kies als titel van het board een specifieke en omschrijvende naam. Gebruik bijvoorbeeld liever ‘Baobab kaarsen’ dan ‘Baobab’ en liever ‘Luxe geurkaarsen’ dan ‘Kaarsen’.

15. De titel van het board is belangrijk. Zoekt een Pinterest-gebruiker op de titel van jouw board of op de ‘zoekwoorden’ in jouw titel? Dan wordt jouw board ook eerder bovenaan getoond.

16. Ook bij boards kun je een tekst bovenaan toevoegen. Voeg op je boards altijd een beschrijving toe met hierin de juiste zoekwoorden. Kies daarnaast altijd exact de categorie die het best bij jouw nieuwe board past.

Een board met in de omschrijving de zoekwoorden ‘geurkaarsen’, ‘huisparfums, ‘Baobab Collection’.

Pins

17. Gebruik bij voorkeur altijd verticale afbeeldingen, deze zijn groter zichtbaar op boards. De voorkeur gaat naar 800×600 pixels, dit formaat wordt dan als 192×256 pixels weergegeven op de overzichten en boards.

18. Voeg een bondige en unieke omschrijving aan iedere pin toe. Zorg dat dit een inspirerende en niet te commerciële tekst is, maar voeg bij voorkeur wel een aantal kernmerken van het product/de pin toe. Noem bij een kaars bijvoorbeeld de kleur, geur, het merk en de vorm. Op deze manier worden jouw pins ook beter vindbaar in de zoekmachine van Pinterest.

19. Wil je dat jouw pins ook gevonden worden als er wordt gezocht in Google afbeeldingen? Maak dan voor het uploaden op Pinterest al een omschrijvende afbeeldingsnaam die zoekwoorden bevatten met betrekking tot de afbeelding. Bijvoorbeeld: Vanhie-Baobab-kaars-black-pearl.jpg

Hoe kies je wat je gaat pinnen?

20. Bij het bepalen van welke pins je gaat plaatsen, moet je jezelf continue de vraag stellen welke content je doelgroep zal waarderen, leuk vinden en zelfs repinnen om te bewaren.

21. 80 procent van alle pins op Pinterest zijn repins. De andere 20 procent is nieuwe Pinterest-content. Plaats jij nieuwe content op Pinterest, zorg er dan voor dat de pins kwalitatief goed genoeg zijn om te repinnen (bron: Socialmediaexaminer.com).

22. Maak pins altijd pinable. Een te commerciële of te persoonlijke omschrijving kan ervoor zorgen dat jouw pin, ondanks een geweldige afbeelding, niet viraal zal gaan.

23. Misschien is dit wel de belangrijkste tip uit de lijst: stel de juiste deeplinks in! Dit is de pagina waarop de Pinner terechtkomt als hij of zij doorklikt vanaf jouw pin. Kies altijd de meest relevante deeplink. Koppel bijvoorbeeld een pin van een product aan de bijbehorende productpagina en koppel een pin waarop diverse producten staan aan een categoriepagina.

24. Bij een repin kun je geen eigen deeplink achter de pin plaatsen. Je kunt repins wel gebruiken op een inspiratieboard of tussen de pins waarop producten zijn afgebeeld. Op deze manier ziet het board er minder commercieel uit.

25. Plaats jij vooral pins met daarin een product, recept, film of artikel als onderwerp? Bekijk de mogelijkheden van rich pins. Om zelf rich pins te kunnen maken, moet de website hiervoor worden voorbereid met meta tags en moet er vervolgens goedkeuring worden aangevraagd bij Pinterest. Hier zal enige technische kennis voor nodig zijn. Pinterest vertelt er meer over op de ontwikkelpagina van Pinterest.

Wat kun je met de Pinterest statistieken analyseren?

Speel in op de statistieken! Met de Pinterest-statistieken kom je erachter welke pins en borden van je profiel gebruikers het leukst vinden, wat gebruikers van jouw website opslaan en wie je doelgroep is. Je vindt er informatie over het geslacht, locatie en andere data over jouw doelgroep.

26. Heb je de ‘Pin It’-knop op jouw website geplaatst? Dan kun je in jouw statistieken terugvinden wie de afbeeldingen op jouw website hebben gerepind en kun je dus ook zien wie jouw doelgroep is. Op de accounts van deze repinners kun je bekijken wat zijn of haar interesses nog meer zijn en hier verder op inspelen.

27. Merk je dat het ene board veel populairder is dan het andere board? Verplaats pins van minder populaire boards dan ook naar soortgelijke boards met meer volgers om het maximale uit jouw geplaatste pins te halen.

Hoe zorg je voor meer volgers op Pinterest?

Pinterest blijft een sociaal netwerk en het gaat dus onder andere om interactie met anderen.

28. Bedenk ludieke Pinterest-acties voor jouw doelgroep. Kijk bijvoorbeeld naar kortingsacties op de website die pas ‘actief’ worden als een afbeelding twintig keer is gepind vanaf de website.

29. Ga de interactie op Pinterest aan door pinners te gaan volgen, gebruikers te taggen door het @-symbool te gebruiken, pinners die jouw pins repinnen te bedanken om een band op te bouwen en net als op Twitter en Facebook ook te liken, te reageren en pins te versturen.

30. Iedere branche en ieder platform heeft een aantal invloedrijke gebruikers. Ga een relatie of samenwerking met zo’n populaire Pinterest-gebruiker aan. Start met volgen, liken en reacties geven. Neem na een periode contact op voor een mogelijke samenwerking.

31. Ook op Pinterest kun je gebruikmaken van hashtags, maar dit is niet nodig voor het zoeksysteem van Pinterest. Algemene hashtags, zoals #recept #kerstboom en #fun, hebben geen toegevoegde waarde. Wel kun je een eigen hashtag bedenken en aan een actie of (foto)wedstrijd koppelen. Zoals #winkaarsen. Zo zijn alle inzendingen door het opzoeken van één hashtag direct terug te vinden.

32. Wanneer je een groepje trouwe en actieve volgers hebt opgebouwd, kun je boards aanmaken en deze aan hun toewijzen. Zo kun je jouw volgers en (potentiële) klanten ook vragen voor jou te pinnen.

33. Maak een board over het bedrijf. Zo laat je jouw doelgroep een kijkje nemen in de keuken en kennis maken met het merk/bedrijf/de persoon achter het Pinterest-account.

34. Werk met een contentkalender om in te spelen op de vakanties, feestdagen en evenementen.

35. Jouw aanwezigheid op Pinterest kun je laten zien door de ‘Pin it’-widget, volgknop, pinwidget, profielwidget of bordwidget op jouw website toe te voegen. Alle mogelijke widgets van Pinterest staan hier.

Welke Pinterest tools zijn er?

Is jouw Pinterest-account up and running en merk je dat er relevant verkeer van Pinterest naar jouw website komt? Mogelijk kun je dan een aantal (vaak betaalde) tools in gaan zetten om het bereik te vergroten:

36. Met Pinalerts.com kun je de concurrenten monitoren.

37. Met Tailwindapp.com kun je nog meer statistieken van jouw Pinterest account inzien.

38. Met Pinvolve.co synchroniseer je de Facebookpagina met Pinterest.

Tot slot: tip 39 en 40

Je zal misschien al hebben gezien dat het Pinterest-account van Vanhie ook nog ‘in de kinderschoenen’ staat. Voor onze klant zijn alleen de eerste stappen gezet. We hebben het Pinterest-account omgezet naar een zakelijk account, er zijn een aantal extra boards toegevoegd (met relevante teksten) en nieuwe pins geplaatst (met juiste deeplink en soms een omschrijving). Toch is het effect duidelijk zichtbaar: het aantal vertoningen is flink gestegen, evenals het aantal klikken naar de webshop. Ook wordt er steeds meer bekend over de ‘Pinterest-doelgroep’ van Vanhie, deze statistieken gebruiken we in de toekomst om beter op de (potentiële) volgers in te spelen. Tip 39 is dan ook om te beginnen en te experimenteren wat het jou kan opleveren.

Net als bij andere socialemediakanalen, komt ook Pinterest redelijk vaak met nieuwe features. Daarom is tip 40: blijf het blog van Pinterest in de gaten houden voor nieuws over nieuwe opties, praktische tips en inspiratie.

Mijn conclusie naar aanleiding van mijn onderzoek en de uitvoering voor Vanhie is dat des te meer je verwacht te bereiken met Pinterest, des te meer tijd en moeite er ook in dit kanaal gestoken zal moeten worden om dit te bereiken. Pinterest vergt, vergeleken met andere online marketingkanalen, veel tijd om succes te behalen. Zorg daarom dat de persoon die met dit kanaal aan de slag gaat ook echt hart heeft voor Pinterest!

Noël Vleugel is online marketeer bij Evoworks E-commerce Marketing. Evoworks ontwikkelt, analyseert en optimaliseert online marketing campagnes voor webshops die de ambitie hebben om één van de, of dé grootste te worden in hun branche.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Dafne

    Top, bedankt voor deze informatie. Het is zeer bruikbaar.


    5 januari 2016 om 15:22
    Maryellen

    I like to party, not look areiclts up online. You made it happen.


    25 april 2016 om 22:38
    Angelique

    Dank! Heb meteen mijn Pinterest account uit het stof gehaald en omgezet naar een zakelijk account. Ben heel benieuwd naar de komende statistieken en of mijn site nu ook in bezoek omhoog gaat…


    26 mei 2017 om 19:42
    Danithia Bektas

    Wow wat een informatie! Hier heb ik veel uit kunnen halen. Heel erg bedankt!


    23 december 2020 om 12:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!