Social media voor evenementen: een beleving van 365 dagen per jaar

10 november 2011, 08:36

Onlangs kregen wij van Olympisch Vuur de vraag om met een advies te komen voor wat betreft de positionering en marketing rondom evenementen. Dit alles in het kader van het Olympisch Plan 2028, waaruit mogelijk de kandidatuurstelling van Nederland voor de Olympische Spelen in 2028 voortvloeit. Hier komt enorm veel bij kijken: het hele land moet op verschillende gebieden uiterlijk in 2016 klaargestoomd zijn. Eén van de belangrijke onderdelen hiervan is dat wij als land in staat moeten zijn om grote evenementen te organiseren. Daartoe ontwikkelt Olympisch Vuur een manual waarmee evenementenorganisatoren hun voordeel kunnen doen. Ik heb me bezig gehouden met de ontwikkeling van het marketinggedeelte in deze manual, met de specifieke vraag om social media extra uit te lichten als marketingkanaal. Een mooi onderwerp om over te bloggen!

Voor de marketing van evenementen wordt naast de inzet van traditionele marketingkanalen (print, radio en tv, outdoor en free publicity) steeds meer gebruik gemaakt van social media. Marketing bij evenementen houdt niet op zodra het fysieke evenement gestart is; sterker nog: de marketing tijdens en na het evenement is minstens zo belangrijk. In het voortraject gaat het om het creëren van awareness zodat er voldoende bezoekers op het evenement af komen. Maar ook tijdens en na het evenement is marketing belangrijk. Beleving staat hierin centraal: beleving voor de bezoekers maar ook beleving voor de thuisblijvers (zodat ze dit evenement volgend jaar absoluut niet willen missen).

Social media kan hierin een belangrijke rol spelen. Door social media op verschillende manieren in te zetten tijdens en na het evenement, kan er een continue beleving gecreëerd worden, 365 dagen per jaar.

Waar de traditionele marketingkanalen als print en outdoor voornamelijk worden ingezet in de pre-event fase, wordt social media in alle fases actief ingezet.

We hebben gekeken hoe grote Nederlandse evenementen, zoals Lowlands, 3FM Serious Request, Sensation en de Amstel Gold Race social media gebruiken gedurende de evenementencyclus om uiteindelijk te komen tot enkele best practices.

Social media wordt bij evenementen ingezet voor verschillende doeleinden:

• Stimuleren van de kaartverkoop

• Verstrekken van informatie

• Verbinden van bezoekers

• Stimuleren merchandise

• Creëren en vasthouden van beleving

• Monitoren hoe het publiek over het evenement denkt/praat en hierop inspelen (wanneer nodig)

We kunnen stellen dat in de huidige samenleving social media als marketingkanaal rondom evenementen een niet te missen kanaal is. Uiteraard moeten ook de traditionele marketingkanalen blijven bestaan, maar om de beleving 365 dagen per jaar vast te houden, is social media het meest geschikt. Social media versterkt de beleving rondom een evenement dan ook enorm: bezoekers kunnen foto’s en video’s plaatsen, ervaringen delen, elkaar opzoeken (mooi voorbeeld hoe deelnemers van de Nijmeegse Vierdaagse elkaar in de voorbereidingen op het forum opzoeken om samen te gaan trainen voor het event), etc. Neem daarbij ook nog de mobiele toepassingen als apps en Foursquare en de klantbeleving is compleet!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!