Social Media Nieuws: #SocialMediaRecap #3 2010 – Oranjegekte, cijfers en nieuwe ontwikkelingen

10 juli 2010, 10:08

Twitternieuwsdiensten @besocialonline (van Gert Jan Bos) en @socialemediaNL (van Mark de Bruin) brengen dagelijks veel nieuwtjes over wat er gebeurt in de wereld van de sociale media. Vandaag verschijnt alweer de derde edtie van de Marketingfacts #SocialMediaRecap met daarin volgens ons 10 highlights van week 27 uit de pers via @socialemediaNL en @besocialonline die nog niet eerder hier op Marketingfacts verschenen met onder andere Oranjegekte op twitter en Hyves, cijfers en ontwikkelingen bij LinkedIn, Twitter en Facebook, vier methoden om mond-tot-mond reclame te generen en de kritiek op de lancering van me & EU.

De 10 highlights van week 27:

1. Oranje gekte op Twitter en Hyves slaat toe

2. Opruiende twitteraars vervolgen

3. Burgemeester verweert zich tegen Twitter-kritiek

4. Aantal LinkedIn Groepen inmiddels de 30.000 gepasseerd

5. Facebook komt met “ Suggested Interests Box”

6. YouTube nieuws: vragen stellen aan BP Executive, nieuwe mobiele site en Lean Back TV

7. 70,000+ mensen worden via Facebook “getagged” in een grote panoramische foto

8. Twitter zoekvolume met 33% omhoog en gaat zelf shoppingtips geven via @earlybird

9. Vier methoden om mond-tot-mond reclame te generen

10. me & EU nieuw onafhankelijk social network

Oranje gekte op Twitter en Hyves

Dit twitter nieuws kan eigenlijk niemand ontgaan zijn. Twitter kon het massale gebruik tijdens de wedstrijd Nederland-Brazilië niet verwerken. Om een uur of 17.00 begon twitter te haperen, maar na de wedstrijd viel Twitter helemaal weg. Zo rond 17.30 werden volgens Ellerdale bijna 10.000 tweets per minuut over de wedstrijd tussen Nederland en Brazilië verzonden. Verder was ook te lezen dat ook op Twitter en Hyves Oranjegekte toe slaat. Nog meer social voetbal nieuws volgt omdat Nederland in de WK finale staat. Het is duidelijk dat in de Nederlandse social media het onderwerp oranje aanwezig is. Via onder andere twibbon laten veel mensen de steun aan “oranje” zien. De vorige wedstrijd tegen Brazilie was onderwerp nummer 1 op Hyves. En opeens wist iedereen wie pornoster Bobbi Eden was na haar toezegging op een speciale behandeling als Nederland wereldkampioen wordt. Het aantal volgers groeide van 5000 (tijdens de oproep) naar meer dan 100.000 (stand tijdens publiceren).

Opruiende twitteraars vervolgen

Op NU.nl stond te lezen dat de politie in Den Haag webcare van twitter gaat gebruiken voor het opsporen van opruiende tweets. Het Openbaar Ministerie onderzoekt een aantal tweets waarin werd opgeroepen mee te doen met rotzooi trappen op het Jonckbloetplein in Den Haag.

Burgemeester verweert zich tegen Twitter-kritiek

Op oogtv.nl verscheen het bericht dat Burgemeester Peter Rehwinkel van Groningen heeft zich donderdagochtend via zijn eigen twitter-account verweerd tegen kritiek die hij heeft gekregen op Twitter. Rehwinkel kreeg de kritiek nadat woensdag bekend werd dat hij het onverantwoord vindt om zondag een groot scherm op de Grote Markt te laten zetten voor de finale van het WK-voetbal tegen Spanje.

Aantal LinkedIn Groepen inmiddels de 30.000 gepasseerd

Op LinkedIn blijft het aantal groepen groeien. In Nederland blijft het aantal leden van de grootste Nederlandstalige LinkedIn groepen ook nog steeds te groeien. Op csnblog staat een mooi overzicht van de top 10 Nederlandse groepen.

Facebook komt met “ Suggested Interests Box”

Op dezelfde manier zoals twitter een aantal accounts voorstelt om te volgen, gaat nu ook Facebook zijn “pages” aanbieden. Als je nu een account bij Facebook aanmaakt krijg je als tweede stap de keuze uit een aantal “pages”. Twitter koos de “voorstel-accounts” zelf, Facebook geeft echter de populairste pagina’s weer.

YouTube nieuws: vragen stellen aan BP Executive, nieuwe mobiele site en Lean Back TV

YouTube heeft via een samenwerking met PBS NewsHour het mogelijk gemaakt om gebruikers van YouTube vragen te laten stellen aan president en CEO van “BP Gulf Coast Restoration Organization”. De uitzending was live te volgen via CitizenTube. Delen van het interview zijn terug te vinden op YouTube. Ander YouTube nieuws deze week: twee lanceringen; een nieuwe mobiele website en Lean Back TV.

70,000+ mensen worden via Facebook “getagged” in een grote foto

Op het Glastonbury Festival, een groot muziek festival in Engeland is een speciale foto gemaakt. De foto werd gemaakt in de rust van de wedstrijd Engeland tegen Slovenië. Op de foto staan ongeveer 70,000 mensen. De bedoeling is dat de foto online de wereld over gaat en dat personen via Facebook worden “getagged”. De organisatie van het festival hebben ook een mobile applicatie ingezet.

Twitter zoekvolume met 33% omhoog en geeft shoppingtips via @earlybird

Per dag behandelt twitter op dit moment 800 miljoen zoek-aanvragen. In April was dit nog 600 miljoen. In vergelijking met de grote zoekgiganten Bing (4.1 biljoen) en Yahoo (9.4 biljoen) in decemer is dit nog een klein aantal, maar de groei is duidelijk te zien. Daarnaast was deze week ook te lezen dat Twitter shoppingtips geven via @earlybird. Dit account lijkt in de strategie van Twitter te passen om aan de inkomstenkant te gaan werken voor twitter. Het aantal volgers staat inmiddels op ruim boven de 20.000 en de eerste tweet luid: “Send “follow earlybird” to 40404 to receive each deal via SMS. A head start never hurts.” Daar kunnen wij in Nederland nog niet veel mee.

Vier methoden om mond-tot-mond reclame te generen

Op Hubspot blog was een artikel te lezen van Dave Balter (auteur van BzzAgent) met 4 methoden om mond-tot-mond reclame te genereren: (1) Waarde (2) Status (3) Schaarsheid en (4) Exclusiviteit. Aanrader!

me & EU nieuw onafhankelijk social network

Op de website van SP verscheen 4 juli het artikel over de vermeende geldverspilling aan me & EU (een nieuw onafhankelijk social network voor tips en activiteiten van jouw leefomgeving). Inmiddels staat het artikel niet meer live op de site van SP. Gelukkig schreef NU.nl er ook een artikel over.

Dit artikel heb ik samen geschreven met Gert Jan Bos. Beiden zijn wij betrokken bij Social Media Club Utrecht. Dit is het derde Marketingfacts #SocialMediaRecap artikel. Mocht je een mening hebben voor een vierde editie, laat het weten. Meer social media nieuws? Volg dan @socialemediaNL en @besocialonline op twitter.

Mark de Bruin
Online Specialist (app/web/ai) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ad Visor

    Mond-op-mond even aanpassen naar mond-tot-mond reclame!


    10 juli 2010 om 17:50
    evroekel

    @ Ad: thx aangepast.


    11 juli 2010 om 16:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!