Socialijs: de ijscoman als location based service

30 april 2010, 03:56

Kijk even naar buiten en er valt maar één conclusie te trekken: de zomer is in aantocht. De tijd van het buitenleven is weer aangebroken. De komende maanden zullen we weer massaal de parken en pleinen opzoeken, om daar van de zon en gezelligheid te genieten. Het is ook het moment dat de venters hun stalletjes en ijscokarren weer oppoetsen om de parkhangers en dagjesmensen van de nodige versnaperingen te voorzien. In Utrecht is deze zomer een nieuw gezicht te zien in dit gezelschap van verkopers. IJscoman Marten Schuurman probeert zich met zijn start-up Socialijs namelijk een plek te veroveren in het hart van de Domstedelingen. Op zich is een nieuwe ijscoman niet zo bijzonder. Socialijs zet echter verschillende sociale kanalen in om op het netvlies van de Utrechters te komen. Vanaf Koninginnedag zal Marten met zijn ijscokar door Utrecht fietsen en via Foursquare, Twitter, Facebook en Hyves is precies te volgen waar je terecht kunt voor een sociaal tussendoortje.

Uiteraard zijn er genoeg plekken in Utrecht waar je ijs kunt kopen, maar Socialijs wil iets extra’s toevoegen door intensief gebruik te maken van sociale media. Het startpunt van Socialijs is Foursquare; door middel van check-ins laat Marten precies weten waar hij op dat moment met zijn kar te vinden is. Zijn Foursquare-account is gekoppeld aan zijn Twitter-account @socialijs, zijn Hyves-pagina en (binnenkort) zijn Facebook-pagina, waardoor je op verschillende platformen zijn whereabouts in de gaten kunt houden. Maar daar houdt het niet mee op: Socialijs organiseert met Foursquare verschillende acties. Gratis ijs voor de Mayor van diverse locaties op Foursquare, korting voor de eerste x-aantal incheckers, etc. Via de website www.socialijs.com en op de sociale platformen kondigt de sociale ijscoman zijn acties aan.

Crowdsourcing

Socialijs gebruikt het Twitter-account ook gebruiken om te communiceren met zijn (vaste) klanten, bijvoorbeeld om de dagroute aan te kondigen, feedback te verzamelen of te crowdsourcen naar favoriete ijssmaken en locaties waar hij met zijn kar naar toe moet komen. In de opstartfase heeft Marten hier al meerdere malen gebruik van gemaakt; zo crowdsourcde hij al de aanschaf van zijn ijscokar, een locatie om zijn kar te stallen, de ijssmaken waarmee hij begint, de plekken waar hij sowieso moet verschijnen, de naam van het bedrijf en het Socialijs-logo, gemaakt door ontwerpster @MarinkaB.

Rakettendag

Het concept ging de afgelopen maanden al aardig rond op het web en Koninginnedag is het dan eindelijk zover: de eerste sociale ijscoman van Nederland gaat de parken en pleinen van Utrecht veroveren, te beginnen met een speciale Rakettendag tijdens deze nationale feestdag! De komende maanden zal blijken of het pionieren met sociale media zijn vruchten afwerpt. Een interessante case, die we uiteraard op de voet zullen volgen, zoals on- als offline!

Note: de smartphone waarmee Socialijs zou gaan werken, is onlangs gestolen. Marten is dus naarstig op zoek naar een sponsor, die op korte termijn een smartphone wil sponsoren in ruil voor mooie exposure in de Domstad.

Joost Geurtsen
Creatief Crossmedia bij Endemol Nederland

Business Development @ Endemol NL | Creatief Strateeg | Social Media / Crossmedia specialist | Branded Content | TV 2.0 | Blogger | Spreker | Religieus Humanist

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief