Social Networks en digitale marketing in Brazilie

Social Networks en digitale marketing in Brazilie

Met warrig grijs haar en een rugzak zien we Marcelo Lacerda de lobby van het Fbiz gebouw in Itaim Bibi binnen schieten. Een serial entrepreneur met een indrukwekkend CV (zie ook een artikel in Business Week). Na een aantal jaren “rustig aangedaan te hebben” investeert Marcelo nu weer volop in allerlei bedrijven, van digital marketing tot constructie tot kabelnetwerken.

Brazilianen zijn graag op internet en communiceren wat af op hun mobiel. Er worden al meer PC’s verkocht dan TV’s en aan mobiele telefoons geen gebrek. Iphone 3Gs is overal terwijl deze niet eens officieel verkocht wordt in Brazilie. Een van de opportunities in Brazilië zit in echter juist in de netwerken. 3G is niet overal beschikbaar en breedband begint bij 128 kB. Brazilianen willen meer, breder en betere toegang tot het internet netwerk !!! Marcelo en zijn partner kopen nu kabelbedrijven om vooral concessies te verkrijgen en vervolgens zo snel mogelijk en zo veel mogelijk netwerk uit te rollen. Limiterende factoren zijn de snelheid waarmee concessies kunnen worden gekocht en de snelheid waarmee de kabels uit China geleverd kunnen worden. Marcelo’s bedrijf Blue Interactive legt nu 150 kilometer fiber per maand in de grond. (Hij was zeer gecharmeerd van het alternatief van Beeline in Moscow waar fiber van flat naar flat wordt geschoten.) De komende 5 jaar gaan Marcelo en zijn partner 1 miljard Reales investeren. Het pakket wat ze de consument aanbieden bevat nu 300 mobiele minuten, 1 MB fixed access & 80 kanalen voor 120 Reales per maand. Marcelo duikt in de “massive opportunity in bit transportation”. De jonge Brazilianen (>50% van de bevolking) zijn bekend met de social media mogelijkheden en veronderstellen dat ze toegang hebben tot internet. Met het beperkte huidige netwerk betekent dit een ongekende kans. Ook de overheid heeft deze nood onderkend. Naast dat de overheid goedkope computers en open source software stimuleert, willen ze nu ook de capaciteit van het netwerk versneld vergroten. Lula vindt dat de commerciële partijen er te lang overdoen en bemoeit zich er nu zelf mee. Er gaat heel wat gebeuren in de komende jaren hier in Brazilie. Marcelo met zijn Blue Interactive zou weleens een van de toekomstige grote jongens kunnen zijn.

Marcelo is ook groot aandeelhouder in FBiz.com.br, de nummer 3 digital marketing agency. Naast Fbiz ontmoette we ook een “andere 3e” digital marketing agency. Beiden gebruiken alle interactieve kanalen in hun marketing campagnes.  Onlangs ontwikkelde Fbiz de campagne voor Brazil Unilever 80 jaar waarbij alle on- en offline campagnes gemeten werden via sms en per direct werden bijgestuurd. 1/3 van de omzet van Fbiz zit meer in de cutting edge hoek op het gebied van e-commerce en mobile VAS. Marcelo Castelo was er helaas niet maar is wel te volgen op twitter. Zie voor interview met Pedro Reiss onderstaande filmpje.


De andere 3e digital marketing agency is FSB.com.br, gegroeid vanuit de meer traditionele hoek. Zij hebben de jonge entrepreneur Guilherme Valaderes ingehuurd om voor hun de digitale afdeling te managen. Voor FSB heeft hij de digitale campagne van Office 7 gedaan en vanuit zijn eigen bedrijf Social Content een interactieve campagne voor Nestlé. Deze jonge entrepreneur heeft ook Papodehomen (men’s talk) opgericht, een online lifestyle magazine voor mannen.

Boo-box.com was even zoeken. Na een lange business strategie uiteenzetting kwamen we eindelijk bij de kern van wat ons interesseert; inkomsten uit advertising in social media. Boo-box wordt gebruikt door 80% van de bloggers en online publishers. Ze worden door 9000 websites gebruikt en nu ook door 1200 twitteraars. De oplossing die net uit de beta fase is, is adverteren via Twitter postings. Kunnen Marco en Vincent eindelijk wat verdienen aan hun Twitter arbeid. Nu nog beperkt tot 1200 twitteraars die toestemming hebben gegeven om vanuit hun naam tweets te sturen met een reclame boodschap (met een klein adversting) maar elke dag melden zich nieuwe kandidaten aan. Met een revenu share van 1/3 p is dat ook een aantrekkelijk aanbod voor velen.

Na een mooie lange dag ontmoette we in Hotel Emiliano, Caio Tulio Costa, een fenomeen in de markt. Van origine een journalist, nog steeds professor new media ethics en in het echt een rustige overdachte spreker met veel kennis van de markt. Ook is hij voormalig eigenaar van IG group wat hij verkocht heeft aan Oi alwaar hij nu nog on de board zit. Oi is de 3e grootste mobile provider en een van de twee vaste lijn providers in Brazilië. Een heel verhaal, maar daarover meer in een volgensd blog.

De Brazilianen zijn een creatief, communicatief, innovatief en zeer geïnspireerd volk. Wouter Vonk en Dorrit Gruijters zijn de Booming New Media Business trip aan het voorbereiden welke zal plaatsvinden van 5 tot 12 juni 2010. Een initiatief van Marketingfacts, InterimIC en Coincide. Wil je meer weten laat het ons weten.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.