Het fenomeen Lady Gaga, performer, brandagent en icoon

14 maart 2010, 08:44

{title}Sinds ik in november 2008 het album van Lady Gaga beluisterde en daarnaast zag wat dit album in de wereld losmaakte, wist ik het al. Dit is een fenomeen. Ze was anders, uniek en authentiek. En nu, 15 maanden later, is de halve wereld het met mij eens. Kan haast ook niet anders getuige de waanzinnige statistieken van aCharts.us, de marketingdeals (product placements) met o.a. Polaroid, HP, Diet Coke, LG en datingsite PlentyOfFish.com. Zoals op het SXSW congres gezegd werd: ‘Lady Gaga is one of the greatest examples of Brand Fiction out there at the moment’. En dan nu het klapstuk van deze week. Een single uitbrengen met Beyonce. Eerst leek het als of de single te vroeg piekte in de hitlijsten en gedoemd was te floppen, maar sinds een paar dagen is er de videoclip

speelfilm uit die alle records lijkt te breken met miljoenen views sinds de verschijning op 10 maart:

Buzz om de speelfilm

Om 10 maart is de video op Vevo geplaatst. Die dienst is niet overal beschikbaar, maar gelukkig werd de video ook doorgeplaatst op YouTube (inclusief een promo van de film The Bounty Hunter die met het succes van Lady Gaga meelift). Daar zijn de statistieken zijn waanzinnig. Mede dankzij het verhaal dat zo’n beetje alle muziekzenders hebben besloten de video niet uit te zenden omdat er (naast een rokende bril) te veel bloot en grof taalgebruik in zou zitten. Briljant. En wij maar twitteren en bloggen over de afgekeurde clip. Google News staat er vol mee. Volgens de Britse krant Sunday Mail komt er ook een gecensureerde, kindvriendelijke versie van de clip.

Statistieken

Op het moment dat ik dit schrijf is de video al bijna 12 miljoen keer bekeken. Gisteren twitterde Marco Derksen nog dat de video ruim 8 miljoen keer bekeken was.

Onderscheidingen voor deze video (14 maart 2010)

#8 – Meest besproken (Deze week)) – Wereldwijd

#2 – Meest besproken (Deze week)) – Muziek – Wereldwijd

#49 – Meest besproken (Deze maand)) – Wereldwijd

#7 – Meest besproken (Deze maand)) – Muziek – Wereldwijd

#58 – Meest bekeken (Deze maand)) – Wereldwijd

#13 – Meest bekeken (Deze maand)) – Muziek – Wereldwijd

#2 – Meest aan favorieten toegevoegd (Deze week)) – Wereldwijd

#1 – Meest aan favorieten toegevoegd (Deze week)) – Muziek – Wereldwijd

#7 – Meest aan favorieten toegevoegd (Deze maand)) – Wereldwijd

#5 – Meest aan favorieten toegevoegd (Deze maand)) – Muziek – Wereldwijd

#10 – Hoogst beoordeeld (Deze week)) – Muziek – Wereldwijd

#50 – Hoogst beoordeeld (Deze maand)) – Muziek – Wereldwijd

Nieuwe verdienmodellen en sociale media

Lady Gaga is een van de voorbeelden in de muziekindustrie die op een goede manier zoeken naar alternatieve inkomsten nu er zoveel gedownload wordt waardoor de cd en singles in minder grote aantallen verkocht worden. Fabrikanten staan in de rij om hun producten te verwerken in de videoclips. Lady Gaga is voor veel artisten ook een schoolvoorbeeld als het gaat om de inzet van sociale media. De mensen om haar heen (want ze zal het echt niet allemaal persoonlijk doen) die snappen het: communitybuilding op Facebook en MySpace. Content sharing op YouTube en PhotoBucket. En bloggen op twitter. Mocht je de tijd hebben: klik eens door naar al haar sociale media en kijk hoe zij steeds een van de social media voor 1 doel inzet: informeren, gevoelens delen, reclame maken of kunst delen. Een van de meest sterke dingen aan haar social media strategie is dat zij haar fans oproept om meerdere platformen te gebruiken. Er is zelfs een iPhone applicatie van Lady Gaga waar deze social media in verwerkt zijn.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

10 Reacties

    jan

    ja? in november 2008 wist je het al? wat een visionair ben je zeg


    14 maart 2010 om 09:58
    Roel

    Een heel slim product, maar authentiek?!


    14 maart 2010 om 10:26
    Mark de Bruin

    @Jan: trends in Twitter en top 100 downloadlijst op Piratebay in de gaten houden en iedereen is visionair 😉


    14 maart 2010 om 10:53
    Mark de Bruin

    14544737 weergaven op maandag 15 maart 7.11 uur


    15 maart 2010 om 05:11
    Bas van Harten

    De manier waarop zij muziek, fashion, videoclips, productplacement integreert, combineert en uitdraagt via traditionele media en internet is zeker uniek. Al kun je je wel afvragen of het niet een gevalletje in het land der blinden is.

    Verder vind ik dat haar core business, muziek maken niet sterk genoeg is. Haar huidige en vorige album waren toch vooral makkelijke pop niemendalletjes met een 15 jaar oud euro-dance sausje erover heen. Haar grote voorbeelden & inspiratiebronnen Madonna (Koningin van de ongecensureerde videoclip) en Queen (hence the name (Lady) Gaga) hebben, tot op heden, muzikaal gezien veel hogere ogen gegooid.


    15 maart 2010 om 11:03
    Rory | swurdin.nl

    Vraagje waar is Lady Gaga authentiek? Ik denk namelijk dat ze alles behalve authentiek is en vooral heel erg gemaakt.


    16 maart 2010 om 12:14
    Mark de Bruin

    18 maart 2010 – 20382851 weergaven


    18 maart 2010 om 14:46
    Keley

    Hey Mark,

    Ben het helemaal met je eens, vanaf de eerste dat ik ‘Just Dance’ zag, was in verliefd, fan en zag ik dé artiest voor de komende 20 jaar!

    Heb een vraag aan je. Momenteel doe ik een onderzoek naar de populariteit van een bekende Nederlandse DJ, waarin ik onderzoek wat hem tot icoon/fenomeen kan maken. Wat is volgens jou de definitie van ‘icoon’ en ‘fenomeen?’


    27 januari 2011 om 12:16
    Mark de Bruin

    @Keley: Goede vraag. Ik denk dat je een icoon en fenomeen bent als je het gedrag van je fans kunt beïnvloeden. Ze apen je na, kleden zich hetzelfde, doen dezelfde dingen. Het gaat verder dan alleen je muziek kopen denk ik. De artist wordt zelf een merk.

    Denk jij dit ook, of zie jij het anders?


    27 januari 2011 om 17:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!