Wat doe je als een adverteerder vraagt om een Twitter account of Facebook pagina te maken?

JDC
15 februari 2010, 09:52

Tegenwoordig hebben de meeste mensen een profiel op één of ander sociaal medium. Dat geldt ook voor veel bedrijven. Het is echter frustrerend om te zien hoe de meeste ondernemingen zich nog steeds beperken tot die eenvoudige aanwezigheid. Wat doe je dan als agency of consultant als een bedrijf je vraagt om een Facebook pagina of een Twitter account te maken, zonder dat er enige strategie achter zit?

Blijkbaar maken de meesten dan gedwee een offerte om snel iets op te zetten, zelfs als de opdrachtgever eigenlijk compleet niet in social media gelooft. Nochtans is er niets zo erg als een community of sociaal profiel dat compleet geen waarde biedt. Maar zoals je in deze post met een voorbeeld uit de realiteit ziet (en waar deze post op gebaseerd is), is het dagelijkse kost.

“Niet dat we er in geloven, mijnheer, maar het moet wel”. Strategie, doelgroep, zakelijke doelstellingen, content, beheer, metrics? “Geen idee, mijnheer, we willen er gewoon zijn.”

Moeten agencies daar op in gaan of niet? Is het niet eerder hun taak om een visie en een strategie te verkopen, niet het maken van een blogje waar de klant misschien om de maand eens iets zal posten, gekoppeld aan een Facebook pagina en een Twitter account die niet meer doen dan die sporadische postjes verspreiden?

Als een bedrijf op sociale media wil aanwezig zijn, moet het tenminste de moeite doen om na te denken over de doelstellingen en hoe het waarde kan creëren voor zijn fans, volgers, community, of hoe je het ook wilt noemen. Het gaat niet over de sociale media zelf en het gaat zeker niet over eenrichtingsverkeer zoals nog al te vaak het geval is.

Actief zijn op social media vraagt niet zoveel moeite

Het domme aan de hele zaak is dat het niet eens zo complex hoeft te zijn.

Het verzamelen van wat relevante content, content van de community in de kijker zetten, verwijzen naar interessante links voor de doelgroep, social bookmarking, een fotootje hier, een slideshare presentatie daar en af en toe eens een interviewtje of wat content die alleen bedoeld is voor de community.

En natuurlijk je community betrekken en wat tijd spenderen aan persoonlijke interactie. Meer hoeft dat vaak niet te zijn en het is in elk geval beter dan “zomaar aanwezig zijn”.

Iets aan je community geven en terugschenken als je “iets” krijgt is niet eens zo moeilijk en tijdrovend, zeker niet als je ziet wat je er voor terug krijgt.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Andrew van Tienoven

    Ik denk dat je altijd blijft houden dat er eventuele opdrachtgevers zijn die bepaalde zaken graag gerealiseerd willen zien omdat ze denken dat het nu eenmaal nodig is (zonder er zelf in te geloven).

    Het lijkt me de taak van de agency/consultant om dieper in te gaan op de strategie en mogelijkheden er achter.

    Om zo zowel de opdrachtgever aan het ‘geloven’ te krijgen als het bezig zijn met een strategie die enige zin heeft op de langere termijn.

    Klakkeloos een opdracht afwijzen (zoals het advies in het voorbeeld), omdat de opdrachtgever op voorhand dat inzicht niet zou hebben lijkt me niet de goede weg.


    15 februari 2010 om 10:33
    Jan Bruin

    Ik ben het tot je tweede kopje volledig met je eens. Zomaar een Facebook pagina of Twitter account aanmaken zonder strategie is niet erg slim en kan in sommige gevallen schadelijk zijn. Door te zeggen dat het niet veel moeite hoeft te kosten ontkracht je de eerdere conclusie wel een beetje in mijn ogen. Als je Social Media blijft zien als “gewoon een extra plek om content door te plaatsen” dan is de aanpak die jij noemt voldoende maar dan zal je niet veel “ROI” gaan zien vanuit deze kanalen. Om de kracht van Social Media te benutten is een goed doordachte strategie en aanpak nodig. Specifiek content creëren voor het kanaal is een belangrijk onderdeel hiervan. Onderschat het niet en vraag altijd om advies van een partij met bewezen ervaring op dit gebied.


    15 februari 2010 om 10:36
    Guy Makmel

    1 keer een fanpage opzetten als adverteerer daar red je het niet mee. In dialoog gaan met je fans betekent ook dat je continue je content moet updaten en je fans moet entertainen.

    Er zijn tegenwoordig tools die het mogelijk maken voor adverteerders en creatieve buro’s. om fanpage te maken en te updaten. Zie blog.easyconcepts.com/social-media.

    Eigenlijk doe je niets anders dan je content te pushen naar daar waar de fans zich begeven. In scandinavie zien wij display campagnes waar de clickthrough url je niet naar en landingpage brengt maar naar de fanpage van H&M.

    Een ander mooi voorbeeld van het gebruik van social media is G-star die de New York Fashion Week op hun fanpage gaan streamen. http://www.facebook.com/g-star

    Maak het niet te moeilijk voor adverteerders/merken aub!


    15 februari 2010 om 10:59
    iscoop

    Ik ben het met jullie eens. Zie ook wat ik schrijf: “En natuurlijk je community betrekken en wat tijd spenderen aan persoonlijke interactie.” Ik weet dat een doordachte strategie nodig is. Waar ik hier een punt wil maken, lees ook de bron van de post, die ik misschien teveel inkortte: is wat doe je als een adverteerder zoiets vraagt en niets meer wilt.

    Maar ik ben het verder eens hoor: Social media marketing is marketing en net als alle andere vormen van marketing begin je er niet zomaar aan. Je definieert eerst de doelstellingen en strategie, stelt een planning op, zorgt voor de nodige menselijke en technische middelen, zet een programma op voor het meten en verbeteren van je activiteiten etc. Het is aan de agencies om dat te verkopen en klanten die dat niet willen en alleen maar op Twitter of whatever willen zijn te zeggen “dank u maar wij passen als u geen doordacht concept wilt”. Still: het is beter om een beetje social media activiteit te hebben op een eenvoudige manier dan er gewoon maar te zijn.

    Als je een beperkte community of forum hebt rond je blog, je Twitter-account en alle andere sociale media waar je op aanwezig bent en die niet opvolgt zoals het hoort omdat je gewoon af en toe eens aanwezig bent, laat je het voeren van gesprekken over je merk of bedrijf volledig over aan de community zelf.

    Ik heb meer dan eens meegemaakt dat een bedrijf een Twitter account had die gewoon diende om de blogpostjes te verspreiden. Als je dan eens goed ging kijken naar die account zag je dat de volgers er van zich vrolijk zaten te maken omtrent dat bedrijf. In de ‘communitysfeer’ van het bedrijf zelf dus. Maar je vraagt er in dat geval zelf om. Mensen die sociale media zoals Twitter goed kennen, namelijk…de gebruikers, verwachten dialoog, respons en engagement. Het zelfde geldt voor andere sociale media. Neem dus het heft in handen en zorg dan ook voor dialoog, respons en engagement.

    Nou, dit lijkt al voer voor een nieuwe post stilaan 🙂


    15 februari 2010 om 11:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief