ReclameReview: Beachmasters

27 januari 2010, 13:53

We kennen allemaal de commercials van de Koninklijke Landmacht met het thema Geschikt/Ongeschikt. Blijkbaar vond Beachmasters deze campagne zo goed dat ze er een parodie op maakten. Wat mij betreft hadden ze dat niet hoeven doen… Het kan leuk zijn om een parodie te maken op een bestaande reclamecampagne. Bavaria deed bijvoorbeeld de walk-in fridge van Heineken eens dunnetjes over. Dat het niet altijd een geslaagd idee hoeft te zijn, bewijst Beachmasters hier in mijn ogen.

Credits:

Bureau: Brand New Telly Industries

Account: Marieke Prette

Concept: Mirjam van Dijk, Wouter van der Pauw

D.O.P.: Jan van Nieuwenhuizen

Klant: Michelle van Dijk

Productie: Marieke Prette

Regie: Steven van Ooy

De doelstelling:

De landmacht toont al jaren welke jongeren geschikt en ongeschikt zijn voor het leger. Beachmasters laat in zijn TV campagne zien dat je niet te snel moet oordelen.

De uitwerking:

Sommige mensen zijn niet ongeschikt, maar tijdelijk ongeschikt. Het kan zijn dat ze net terug komen van een fantastische vakantie met Beachmasters. En na al dat feesten, bungeejumpen, zonnen, cocktails drinken, flirten en waterskiën moet je gewoon even bijkomen en ben je tijdelijk ongeschikt.

Het oordeel:

Het kan leuk zijn om een parodie te maken op een bestaande reclamecampagne. Bavaria deed bijvoorbeeld de walk-in fridge van Heineken eens dunnetjes over. Dat het niet altijd een geslaagd idee hoeft te zijn, bewijst Beachmasters hier in mijn ogen. In bovenstaande pizzacommercial laat de hoofdpersoon bijvoorbeeld bewust de pizzakoerier voor de deur staan, terwijl hij hem waarschijnljik zelf heeft gebeld. In de commercial van de Koninklijke Landmacht ging het er juist om dat de hoofdpersoon de pizza wel graag wilde hebben, maar er geen moeite voor wilde doen. Compleet andere insteek. Daarom zie ik ook niet in waarom ze zo nodig de bestaande campagne van Geschikt/Ongeschikt gebruiken. De boodschap is hier in feite dat je helemaal gesloopt bent als je net terug bent van een vakantie met Beachmasters. Een vergelijkbaar antireclameconcept als Hans Brinker Budget Hotel gebruikt. Maar die is dan wel weer geslaagd. Misschien hadden ze beter de vergelijking kunnen maken tussen een militair die gesloopt terug komt van een missie en een jongere die gesloopt terug komt van vakantie, als je dan toch in militaire sferen wilt blijven.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    mgvandenbroek

    Ik vraag me sowieso af, of dit soort fake commercials met als boodschap “boek met beachmasters, want dan heb je lekkere wijven en drank in overvloed” uberhaupt de doelgroep aanspreken…. Verder is het inderdaad geen al te beste parodie.


    27 januari 2010 om 17:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!