Wordt Twitter overgenomen in 2010?

JDC
30 december 2009, 13:20

Josh Bernoff van Forrester Research postte onlangs een overzicht van de belangrijkste voorspellingen voor 2010 van het Groundswell team bij Forrester.

We hebben allemaal de laatste weken nogal wat zulke lijstjes gezien maar de kristallen bol van Forrester toverde toch één opvallende voorspelling tevoorschijn: ‘Twitter wordt ofwel winstgevend ofwel overgenomen’.

Nu is een deel van de voorspelling eigenlijk achterhaald. Vorige week raakte immers bekend dat Twitter dit jaar zal afsluiten met een kleine winst.

Maar het gaat om een klein bedrag en bovendien zijn de inkomsten niet gebaseerd op een echt business model maar op zoekmotorovereenkomsten die Twitter afsloot met Google en Microsoft.

De redenering van Forrester is dus niet zo vreemd. Twitter groeit nu al jaren aan een razend tempo maar zonder echt business model. Het bedrijf wil volgend jaar wel diensten voor bedrijven lanceren maar het is afwachten wat dat oplevert.

Bernoff meent dat het moment voor Twitter is gekomen om tegen eind 2010 een goed draaiende business te hebben met een omzet van om en bij 100 miljoen USD. En dat is een hemelsbreed verschil met de 25 miljoen USD die het bedrijf dit jaar binnenrijft met de vermelde zoekmotor-overeenkomsten.

Wie zijn de kandidaten?

Het andere scenario? Twitter gaat een andere richting uit dan iedereen vermoedt (denk aan de pas aangekondigde overname van Mixer Labs) of het bedrijf wordt overgenomen.

Bernoff denkt daarbij aan voor de hand liggende kandidaat-overnemers als Google, Facebook en Microsoft.

Maar is het echt uit deze hoek dat de interesse zou komen? Waarom bijvoorbeeld geen mobiele speler zoals Nokia (met Mixer Labs heeft Twitter geo-localisatie mogelijkheden aan boord)?

Of Bernoff zijn voorspellingen uitkomen, zal de toekomst uitwijzen maar de speculaties over een eventuele overnemer kunnen nu al starten.

Wordt het één van de drie waar Forrester aan denkt of zie je, zoals ik, andere onverwachte kandidaten?

Je leest alle andere voorspellingen van het Groundswell team voor 2010 in deze post.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!