Online persberichtendistributie: weggegooid geld?

Online persberichtendistributie: weggegooid geld?
, LEWIS
@Freek_Janssen

Ze schijnen echt te bestaan: bedrijven die elke maand grove budgetten uittrekken om persberichten uit te sturen via een distributiedienst, puur om de link-building. Dus, ongeacht of er nieuws te melden is, minimaal 4 of 6 berichten per maand (!) laten uitsturen door een dienst als PRnewswire, om genoeg linkjes naar je website bij elkaar te harken.

Of het in Nederland ook zo is, valt nog te bezien, maar als we Tim Grice op The Daily SEO Blog moeten geloven geven grote bedrijven in de UK gemiddeld zo’n twee- tot drieduizend euro per maand uit aan deze nieuws-wires. Hoewel het een onbetrouwbare steekproef is, kun je hoe dan ook vraagtekens zetten bij het verspreiden van persberichten via deze kanalen.

Grice zet uiteen waarom online persberichten-tools geen goede SEO-strategie zijn. Je bericht wordt altijd geplaatst op dezelfde persberichten-portals, meteen nadat het verstuurd is. De content is overal hetzelfde, en je creëert nauwelijks linkjes van unieke domeinen. Daarnaast worden berichten op deze portals niet of nauwelijks gedeeld via social media - en dat is onmisbaar in een goede SEO-strategie.

Jeuk

Voor je SEO hoef je het niet te doen, dus. Maar hoe zit het met PR? Hebben distributiediensten toegevoegde waarde boven het handmatig versturen van een persbericht?

Ik ben geneigd om ‘nauwelijks’ te antwoorden. Als journalisten ergens jeuk van krijgen, is het wel onpersoonlijke persberichtenspam, over onderwerpen waar ze niet in geïnteresseerd zijn. Het gaat misschien wat ver om elk persbericht met een persoonlijk mailtje in te leiden, maar een minste vereiste is toch wel dat je handmatig moet kunnen bepalen waar je bericht naar toe gaat. Dus niet: zet hier een vinkje om je persbericht naar de IT-bladen te versturen, maar per titel beoordelen of ze mogelijk geïnteresseerd zouden kunnen zijn in wat je te melden hebt.

Zijn ‘wires’ dan nooit verstandig? Jawel: met name als je een bericht wilt versturen in een ander land, waar je de taal niet spreekt en de media niet kent, kunnen ze een uitkomst bieden.

Als je écht aan je SEO wilt werken, zorg er dan voor dat deze geïntegreerd is met je PR-strategie. Door de juiste zoekwoorden te kiezen, deze regelmatig (en goed!) te gebruiken in al je uitingen, en goed na te denken over de kop en de structuur kun je je persbericht optimaliseren voor de zoekmachines.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Is dat eigenlijk niet hetzelfde als wat er bijvoorbeeld bij DutchCowboys gebeurd? Daar verschijnen vaak artikelen van PR medewerkers die over "hun eigen merken" schrijven. En dat brengen ze dan als hoor-en-wederhoor-nieuws, terwijl het meer een promotieverhaal is. Ook een soort distributiedienst alleen dan niet aangestuurd door de fabrikant.

    geplaatst op
  • Of je daar achter staat is een tweede, maar het staat in mijn ogen los van de vraag of het massaal distribueren van persberichten via een online nieuws-wire zinvol is :).

    Schrijven over je eigen bedrijf of klant is al tricky, al helemaal als je niet een full disclaimer in je artikel opneemt. Openheid bitte!

    geplaatst op
  • Ik las onlangs op Business2Community een heel andere ervaring: Rethinking the Press Release: A Content Marketing & SEO View of a Proven Tool. De auteur (Deb McAllister) komt uit Dallas. Wellicht is dit cultuurgebonden? Iemand een idee?

    geplaatst op
  • Er is ook niks mis met een online persbericht, in tegendeel. Deb schrijft volgens mij vooral ook dat hij door persberichten veel traffic naar zijn site krijgt en dat kan ook zeker. No doubt. Ook ben ik het met hem eens dat een persbericht niet alleen meer voor een journalist moet worden geschreven, steeds vaker komt het rechtstreeks bij de lezer terecht

    Ik vraag me alleen af wat al die content-scrapers die weer artikelen doorplaatsen van persberichtenportals voor bereik hebben. Het kan zijn dat dit in de VS anders is, maar ik schrijf geen persberichten voor Persberichten.com, daar bereik je in mijn ogen niemand direct mee. Prima om erbij te hebben, maar het is niet het eerste doel.

    geplaatst op
  • Online persberichtenservices gebruiken voor SEO werkt absoluut, en kneitergoed ook. Maar daar hoef je geen betaalde diensten voor te gebruiken. Sterker nog, bij sommige gratis versies krijgen je betere en waardevollere backlinks dan van ANP Pers Support. Ik heb het getest. Deze service bied ik doorgaans als gratis extra aan bij mijn klanten. Mits ze het nodig hebben.

    De beste backlinks en mediabereik van alle persdiensten komen nog altijd van Nieuwsbank. Krijg altijd minimaal twee/drie clippings en de kracht in Google is ongekend.

    Verder was EMEA.nl erg goed, voor tien euro. Maar sinds de redesign is het een beetje brak. Helaas.

    geplaatst op
  • @remcojanssen : ik bedoelde in mijn artikel diensten die je persbericht via de mail verspreiden. Waar jij het over hebt, zijn persberichtenplatforms. Daar maken wij ook gebruik van uiteraard: wordt ook regelmatig doorgeplaatst, maar die berichten belanden niet in de inbox van een journalist.

    geplaatst op
  • OK, duidelijke nuance. Van de distributie vind ik Nieuwsbank wel goed, EZpress vind ik ruk, maar dan met name omdat die SEO niet snappen.

    Letterlijk zeiden ze een keer: meneer, wij zijn er niet voor uw SEO praktijken.

    Ik ben zelf bezig met de eigenaar van Newsclipper om de tool opnieuw te lanceren, waarbij distributie, plaatsing, workflow en social media vanuit een dashboadr plaats kan vinden. Daar zie ik echt een groeimarkt: relevantie plus content op een snelle manier delen, op een zo persoonlijk mogelijk manier. Maar er zit ook een koppeling in met APS!

    geplaatst op
  • Klinkt interessant. Kan dat auteursrechtelijkerwijs wel?

    geplaatst op
  • Zie ook mijn reactie op 'Waarom PR niet altijd werkt':
    http://www.marketingfacts.nl/berichten/20120209_waarom_pr_niet_altijd_werkt/#comment411409

    geplaatst op
  • Zojuist is de nieuwe versie van http://www.nieuwsloket.nl online gegaan!

    Er is in de huidige tijd sprake van een informatie-overload en dus is er in toenemende mate behoefte aan een goede dynamische informatiefilter. Nieuwsloket vervult deze rol uitstekend voor een steeds groter wordende groep (freelance) journalisten, weblogger en voltallige redacties.

    Verder zorgen de nieuwsalerts tevens voor een groot bereik via social media kanalen als LinkedIn, Facebook en Twitter. Persberichten versturen en online verspreiden zorgt ook voor een flinke vergroting van de vindbaarheid (SEO) van uw website en persbericht in de zoekmachines als Google.

    geplaatst op
  • De kwaliteit van (online) persberichten is ook nog een leuke. De tranen springen me dikwijls in de ogen. http://www.persberichtvoorbeeld.com is een handige site waar in ieder geval de basisprincipes voor het schrijven van een effectief persbericht genoemd staan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.