Eerlijk zeggen: durf jij de bezoekcijfers van je blog nog in te kijken op Google Stats? Sterker: durf je ze te vermelden in je sidebar? Nou dan. Geef toe: je ploetert op een blog dat niet werkt. Een blog zonder commentaren. Met drie tweets per maand en één Facebook Like. Wat doe je fout?
Deze gastbijdrage is geschreven door Kitty Kilian. Kitty is journalist en mede-oprichter van De Blogstylers.
Misschien één van deze dingen:
- Eigenlijk geloof je gewoon nog niet in online marketing. Ze kunnen je nog meer vertellen, of online marketing echt werkt moet je eerst nog maar eens zien. Je vindt dat social media veel teveel tijd kosten. Je laat drie keer per week snel je neus zien op Twitter, en aan een blogpost besteed je hooguit een kwartier. Een blogje is toch niet meer dan een soort e-mail, vind je. Gevolg: slecht doordachte en slordig gecomponeerde stukken op onregelmatige tijden. Je lezer is niet onder de indruk.
- Je bent bang om de kip met de gouden eieren te slachten. Je bent een kei in je vak en je hebt originele ideeën. Maar op je blog geef je weinig kennis weg. Je zou wel gek zijn. Dan kunnen je klanten jouw werk straks zelf gaan doen. Gevolg: oppervlakkige artikelen. Je lezer kan zijn tijd wel beter besteden.
- Je denkt dat goeie content vanzelf leidt tot goeie dingen. ‘Bouw een blog, en ze komen’? Das war einmal. Ook al ben je briljant, er zijn inmiddels teveel blogs om zomaar gevonden te worden. Als je niet proactief zoekt naar promotiemogelijkheden, kan het jaren duren voor je genoeg bezoekers hebt. Gevolg: je schrijft alleen voor jezelf. En je vrouw en je beste vriend. Je hebt zin om het bijltje er bij neer te gooien.
Herkenbaar?
Natuurlijk, elke blogger doorloopt stadia waarin hij één of alle van deze overtuigingen heeft. Niet voor niets liggen veel blogs in coma. Al jaren.
Terecht?
Natuurlijk niet. Nederland stikt van het talent.
Waarom kennen wij dan geen mega-blogs over andere onderwerpen dan nieuws, multi-media techniek en de online wereld zelf? Waar blijft het nationale blog over psychologie (vergelijk het Britse Psyblog over psychologie voor alledag)? Het inhoudelijk sterke, mega-carrièreblog? (Zoals het Amerikaanse Brazen Careerist?) Waarom is er zelfs geen bescheiden Nederlandse versie van het Australische Problogger, een blog over bloggen zelf? Omdat we achter lopen. Omdat we de online wereld nog niet professioneel genoeg benaderen.
Dat kan veranderen.
Als jij meedoet.
Hoe?
- Neem je lezers serieus. Je lezer, dat ben ik. Ik ben nieuwsgierig. Intelligent. Ik wil het naadje van de kous weten. En ik wil goed geschreven stukken. Met voortreffelijke informatie en, als het even kan, met herkenbare emoties. Geef me niets anders dan topkwaliteit: ik ben niet zomaar iemand. Ik ben je lezer. En uiteindelijk je klant.
- Maak de online wereld beter.
Maak je branche beter. Deel je beste inzichten. Zodat je lezers je leren kennen, je gaan vertrouwen en van je gaan kopen. Wees collegiaal, verwijs naar ander talent in je vakgebied. Help anderen. Wees online net zo betrouwbaar als offline. Zodat iedereen weet dat het met jou goed zaken doen is. Dat je aardig bent. Verstandig. Want zo simpel is het: wie goed doet, goed ontmoet.