Facebook groter dan Orkut in Brazilie: Wat betekent dit voor lokale social spelers?

18 januari 2012, 11:13

Het bezoek is in een jaar tijd verdrievoudigd. Het “engagement” is in een jaar tijd verzevenvoudigd. In december 2011 trok Facebook.com in Brazilië 36,1 miljoen bezoekers, een toename van 192 procent in 12 maanden. Het sociale netwerk van Mark Zuckerberg is daarmee groter dan het in Brazilië vanouds dominante social network Orkut. Het blijkt allemaal uit deze cijfers van comScore, en dit is toch wel te zien als een mijlpaal. Want terwijl de advertentietarieven toenemen, gaat de expansie van Facebook wereldwijd onverminderd door. En hoewel lijstjes vaak niet veel meer zijn dan lijstjes, is het de vraag wat er overblijft van de koek voor de nummer 2.

Voorbij Orkut

Het kan hard gaan. In oktober van 2011 bleek nog uit cijfers van datzelfde comScore, dat Brazilië nog tot een van de zeven markten (China, Japan, Zuid Korea, Vietnam, Polen en Rusland) gerekend mocht worden waar Facebook NIET het leading sociale netwerk was. Dat is dus in 2 maanden veranderd. Het plaatje ziet er nu zo uit:

Alex Banks, managing director comScore in Brazilië:

“Facebook’s rapid ascent in the Brazilian market has certainly been one of the most interesting stories to develop during the course of 2011. Brazil has always been a particularly social market and currently owns the fifth largest social networking population in the world. But despite the cultural affinity for social media, Facebook adoption had traditionally lagged in the market. That has all changed in the past year, during which the site has tripled in audience size as engagement has grown sevenfold to assume the leadership position in the market.”

Lokale spelers & Facebook

Wat betekent deze mijlpaal voor Orkut en voor de pluriformiteit binnen social networks (voor de mediawetenschappers die zin hebben door te draven)? Ik weet van de oprichter van Hyves Raymond Spanjar, dat hij Orkut als een schoolvoorbeeld heeft gezien toen hij met Hyves begon (niemand van zijn NL vrienden wilde met hem en zijn mede-oprichters connecten op exotische netwerken als Friendster en Orkut). Het lokale, Nederlandse karakter van Hyves moest de unieke propositie zijn, en dat is anno 2012 nog steeds zo. Orkut is van Google, en Googl zegt dat Google+ en Orkut perfect naast elkaar zullen blijven bestaan, net zoals de CEO van Hyves zegt dat Facebook geen concurrent is voor TMG’s social network.

Werelddominantie

Bij Orkut komt het “gevaar” van twee of meerdere kanten: Google+ groeit als kool. En Facebook ook… nou ja dat weten we nu wel. Brazilië is een van de belangrijkste groeimarkten ter wereld (BRIC) en het eerste BRIC-land (nietwaar?) met een jarenlange dominante speler in de sociale netwerk wereld die nu “gevallen” is. Vraag is wat er nu gaat gebeuren en hoe belangrijk deze mijlpaal internationaal ervaren wordt. Is dit inderdaad slechts een “lijstje” of is dit een duidelijke indicatie van een onvermijdelijke werelddominantie van Facebook? Gaat iedereen meerdere social network-accounts blijven behouden of zal alles wat niet Facebook is langzaam in verval raken? Wanneer “vallen” V Kontacte (Rusland) en QZONE (China). Wat is het lot van Orkut? Draaf ik door? Wat denken jullie?

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Niels Hermus

    Ik geloof zeker dat Facebook wereldwijd gaat domineren. Ook geloof ik dat alle andere spelers langzaam zullen verdwijnen, of zullen veranderen in “interesse specifieke” netwerken, die dan vervolgens Facebook weer gebruiken om hier potentiëlen deelnemers voor te vinden.

    Ik geloof ook dat Google+ wel een bestaansrecht blijft houden, enkel vanwege het feit dat het niet zozeer een sociaal netwerk op zich is, maar meer een basis voor alle tools die je van Google gebruikt. Google zal het steeds verder implementeren in al hun diensten, en daarom zal het blijven groeien. Toch zal het minder sociaal zijn, en meer functioneel.

    Ik verbaas me wel eens over het feit dat mensen zich hierover verbazen, en het toeschuiven aan de enorme kracht van Facebook. Waar het om gaat is dat Facebook een aantal verstandige (lees:geniale) keuzes heeft gemaakt door gebruik te maken van reclame door anderen met hun “like” en “share” buttons. Iedereen roept altijd zo hard dat internet zo globaal is, en dat is het ook, dus vanwaar de verbazing over het feit dat één speler de sociale netwerkmarkt gaat domineren. In trainingen zeg ik altijd dat de kracht van een netwerk zit in het feit wie er op dat netwerk actief is. Als onthyven een werkwoord wordt, zijn de dagen van Hyves dus geteld. Geen reden om aan een sociaal netwerk deel te nemen als daar je vrienden niet op aanwezig zijn.

    Het hele internet, alle internationale websites, alle internationale blogs en alle bekende locaties op het internet zorgen er samen voor dat Facebook de nummer 1 wordt en blijft. Het is de ultieme vorm van marketing! Je biedt iedereen de mogelijkheid om sociaal reclame te maken (like-share) en je lift zelf op elke uiting mee. Dat is briljant inderdaad, en dat zorgt er wel degelijk voor dat Facebook overal nummer 1 zal worden.


    19 januari 2012 om 08:15
    Nesrin

    Youre so cool it disappoint blog wihinng of was I know this about could but fix much for you read that to I a have All say my actually next looking as youd something I as mean to me hear I busy hope doesnt too a I something the werent one attention is you if it time VA:F [1.9.10_1130]please wait…VA:F [1.9.10_1130](from 0 votes)


    8 juli 2015 om 03:04
    Butch

    Nov14Denise Camargo Este trabalho pioneiro, com certeza provocará novos trabalhos sobre o tenaiRespomsab.liza a cada um de nós, seres humanos, a ter cuidado com a energia que lançamos no universo, instigando-nos a termos consciência e amor pela vida e todas as suas manifestações. Fantástico!


    11 juli 2016 om 23:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!