Top 10 virals in Rusland – Poetin, Medvedev, gekke eekhoorns en WK neusspoelen

16 januari 2012, 09:31

Er zijn vele lijstjes van beste virale video’s van het afgelopen jaar. Upload Cinema komt bv. op 29 januari met de Top 40 virals van 2011. Deze lijsten worden vaak gedomineerd door Engelstalige video’s. Want ze zijn toegankelijk voor het brede publiek en worden snel opgepikt door internationale media. Filmpjes uit Rusland of China hebben het moeilijker en blijven soms onopgemerkt. Vandaar de Top 10 beste virale video’s van Rusland, samengesteld door het gezaghebbende e-zine Sostav.ru. Ter inspiratie en vermak.

1. De Top 10 van begint met de onbetwiste leider met meer dan 10 miljoen views op YouTube – Poetin Paws Women Voters. Deze video van MyDuck’s Vision is geïnspireerd door hun bezoek aan het zomerkamp van de pro-Poetin beweging “Nashi”. Je mag zelf oordelen of deze viral pro- dan wel anti-Poetin is (met Engelse ondertitels).

2. Op de tweede plek staat dit virale YouTube spel XQuest van Night Street (niet ondertiteld).

3. Dit is een viral van MyDuck’s Vision uit de serie Scandal Truth About…, geïnspireerd op allerlei complottheorieën. In deze video ontdekken we dat iPhones niet door Apple, maar door buitenaardse wezens zijn gemaakt (ondertiteld).

4. Een bijzonder relaxte versie van de traditionele Nieuwjaarstoespraak van de Russische President Medvedev, gemaakt door Smetana voor het online reisbureau TravelMenu (ondertiteld).

5. Deze viral voor de TCS Bank speelt in op de groeiende ontevredenheid van gewone Russen over het politieke klimaat in het land (ondertiteling is niet nodig).

6. Vijf video’s voor het kauwgommerk Wrigley gemaakt door bekende Russische regisseurs (niet ondertiteld).

7. Banned commercial voor het sappenmerk Udachniy (“aardbei” heeft een tweede betekenis in het Russisch: “erotiek”).

8. Een virale promo van Smetana voor een conferentie van Kaspersky AntiVirus Software. Het meisje zingt een grappig lied voor haar vriendje, doorspekt met technologiejargon (helaas, zonder ondertiteling).

9. Eekhoorn uit de hel 2 is gemaakt door Znamenka voor het Ministerie van Volksezondheid. De eerste viral uit deze antialcoholcampagne heeft meer dan 4 miljoen views op YouTube (ondertiteld).

10. Over deze bijzondere viral schreven we al eerder. De Aqua Maris viral uit de Russische Top 10 is in Nederland gemaakt (door Wefilm & Novocortex). Aqua Maris is een Russisch neusspraymerk. Met hun nieuwe product kun je thuis je neus spoelen, zoals Indiase yogi’s dat eeuwenlang doen. Aqua Maris For-Home werd gelanceerd met een live verslag van de spannende 5 liter finale van het WK Neusspoelen in Amsterdam.

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!