Gamification in Nederland

12 januari 2012, 08:57

Een tijdje terug schreef ik een blog over gamification in de praktijk. Toen beloofde ik jullie een nieuw deel met enkel Nederlandse voorbeelden. Hieronder lees je over vijf verschillende toepassingen van gamification in Nederland die elk op hun eigen manier gebruikersgedrag stimuleren door speldenken en speltechnieken toe te passen.

Voor wat hoort wat!

Zoek het schap met de eieren in je supermarkt, maak een foto, beantwoord wat vragen en verdien punten of cash. Dit is slechts 1 van de vele beschikbare opdrachten in Nederlands’ trots Roamler. De meeste van jullie zullen Roamler inmiddels al kennen. Maar hoe is het gamified? Leden verdienen experience points met iedere taak en alleen bepaalde challenges worden beloond met geld. Op basis van de punten stijg je in status en de hogere levels hebben weer toegang tot nieuwe (betaalde) opdrachten en privileges. De finishing touch? Leuke persoonlijke berichtjes als je een uitdaging voltooid hebt!

Papier hier

Holle Bolle Gijs. Misschien wel de simpelste vorm van gamification en lang voordat de term überhaupt werd gebruikt al een begrip in De Efteling. Holle Bolle Gijs stimuleert (voornamelijk) kinderen om hun afval netjes in de prullenbak te gooien. ‘Papier hier.’ Gooi je afval in zijn mond, dan word je direct vriendelijk beloond: ‘Dank u wel.’ Simpel en effectief.

Love your style!

Een andere succesvolle Nederlandse startup is Fashiolista, een van de snelst groeiende mode communities ter wereld. Het is een sociaal netwerk voor modeliefhebbers uit meer dan 100 verschillende landen. Fashiolista’s verzamelen en delen hun favoriete mode online in een persoonlijk profiel. Omdat de leden van Fashiolista vooral meiden tussen de 15 en 25 zijn de spelmechanismen hier op aangepast. Een slimme keuze want (zoals ik ook in mijn artikel Wat gamification niet is schreef) je moet speltechnieken altijd toespitsen op je doelgroep. Daarom dus geen badges maar een subtiele love meter (progress bar) met to do’s die je van nieuw lid tot actieve Fashiolista begeleiden. Maar de beste spelmechanismen zijn kwalitatief van aard, in plaats van kwantitatief. Leden met bijzondere collecties kunnen uitgroeien tot featured Fashiolista. Het delen van jouw stijl met anderen wordt beloond. Geen geld of goederen maar erkenning van jouw mode-gevoel als ultieme reward. Dat is epic meaning!

Russian roulette

Duyvis heeft van een simpel zakje borrelnootjes een loterij gemaakt. Een ‘russian roulette’ om specifiek te zijn met bij iedere hap kans op een extreem pittig nootje. Daarnaast is er een bijpassende iPhone app waarin je met je vrienden beurt voor beurt een digitaal nootje kiest en de bijpassende vraag of uitdaging moet voltooien. Een soort truth or dare op je Iphone met hetzelfde loterijmechanisme als in de zak. Zo maakt Duyvis er een feestje van!

Urturn, een goede daad als missie

Een ander Nederlands inititief dat wel wat weg heeft van Roamler is Urturn. Hier staat het verrichten van goede daden centraal. Deelnemers kunnen op locatie een wedstrijd ‘goede daden doen’ doen. Ze krijgen hierbij ‘Missions’ die ze moeten vervullen (bijvoorbeeld in een kantoorpand alle lichten uit gaan doen die zinloos aan staan). Door op deze manier iets goeds doen ‘leuk’ te maken en het te belonen, willen spelers hier in hun dagelijkse leven vervolg aan geven. Urgent optimism!

Hebben jullie nog leuke gamification voorbeelden in Nederland? Laat ze achter in de comments!

Rutger is de bedenker en oprichter van 24sessions.com, de SAAS oplossing voor online advies.

Categorie
Tags

3 Reacties

    SvenCooler

    He Rutger,

    bedankt, workshop ziet er goed uit!


    12 januari 2012 om 11:14
    Justen Bontekoe

    Het voorbeeld van Roamler vind ik wel heel interresant. Ik denk dat dit de toekomst gaat worden van social media marketing, simpelweg omdat je hiermee echt “deelneemt” aan de campagne. Ik ga me in ieder geval alvast aanmelden!


    15 januari 2012 om 11:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!