Londen 2012: De cruciale stresstest van providers

10 januari 2012, 05:16

Zoals elk jaar, wordt ook 2012 weer bestempeld als het jaar van de waarheid voor allerhande zaken. Ook dit jaar kent een aantal grote media knallers, zoals de Olympische Zomerspelen in Londen en het EK voetbal in Polen en de Oekraïne. “What’s new?”, behalve dan dat het een schrikkeljaar is. Iedere Olympische Spelen worden naast een groot aanbod aan topsport gekenmerkt door technologische media hoogstandjes met veelal als gevolg dat rond die tijd innovatieve elektronica producten worden geïntroduceerd . Nieuw bij deze Spelen is dat veel nieuwe consumenten elektronica al in de markt is, maar dat deze nog niet getoetst zijn tijdens publieke mega evenementen. De iPad werd immers pas een maand voor de Winterspelen van Vancouver op de markt gebracht en was nog geen gemeen goed tijdens de WK voetbal in juni 2010.

London 2012 wordt dus de eerste grote test voor alle segmenten binnen het media ecosysteem, want de consument is inmiddels verknocht geraakt aan zijn communicatie speeltjes en stelt zo zijn eisen waaraan de techniek zal moéten voldoen. Ieder evenement zal live en On Demand beschikbaar moeten zijn, op ieder Connected Device, wanneer en waar dan ook ter wereld. De BBC zal online (ook in HD kwaliteit) meer dan 2000 uur live sport verzorgen, hetgeen betekent dat gigantische hoeveelheden data zullen moeten worden getransporteerd.

Kwaliteitstest

In meerdere opzichten zal het mediageweld aankomende zomer, ook in Nederland, leiden tot een ultieme stresstest voor TV en internet providers, waarbij enerzijds de kwaliteit van de dienstverlening en anderzijds het aanbod van content getoetst zal worden. De uitzendrechten voor Nederland liggen weliswaar bij de NOS en Eurosport, maar non-rechten houders als KPN, Ziggo, UPC en anderen zullen zich tegenover de consument moeten verantwoorden voor een eventueel gebrekkige dienstverlening. Zij zijn het tenslotte, die met verve hun 3-play diensten aanprijzen en er bovendien tegenwoordig niet voor terugdeinzen om de concurrentie (ADSL versus kabel en v.v.) zwart te maken. De vraag is welke providers daad bij woord zullen voegen en laten zien wat hun respectievelijke “TV Everywhere” strategie werkelijk waard is. Na deze zomer zou wel eens een kwaliteitsstandaard gezet kunnen worden waar providers voor langere tijd aan moeten voldoen om klanten over de streep te trekken c.q. te behouden.

Unieke content

Daarnaast bieden het EK Voetbal en de Spelen tezamen met de Tour de France een uitgelezen mogelijkheid voor providers om exclusieve Over-The-Top (OTT) content en diensten aan hun respectievelijke abonnees te leveren. Tenslotte is OTT een middel waarmee providers zich tastbaar kunnen onderscheiden van de concurrentie. Maar hoe doe je dat als je niet over de rechten beschikt? Het IOC en ook de UEFA staan niet toe, dat derden de rechten van hun sponsoren schenden. We kunnen ons allemaal nog wel de ludieke marketingactie van Bavaria tijdens het WK Voetbal herinneren. Het komt dus neer op de creativiteit en de inventiviteit van de marketeers van de diverse providers.

De publieke omroep bezit via de NOS de rechten van de OS voor Nederland en zal ongetwijfeld naast de lineaire TV uitzendingen additioneel videomateriaal uitzenden via het publiek toegankelijke internet. Het lijkt me niet, dat de NPO een deal zal sluiten met één of meerdere providers om materiaal exclusief te verschaffen aan die providers.Het lijkt me noodzakelijk, dat providers eigen verslaggevers richting London sturen om zodoende eigen unieke programma’s en diensten te creëren en die ter beschikking te stellen aan hun abonnees. Zowel Ziggo als UPC beschikken over een eigen evenement kanaal waarop dit soort programmering kan worden getoond. En als het goed is heeft UPC dan eindelijk zijn veelbesproken Horizon mediahub op de markt gebracht en zal zeker uit die hoek iets te verwachten moeten zijn. KPN Digitenne kan helaas geen kant op , maar via Interactieve TV zou KPN toch wel een bepaalde meerwaarde voor haar abonnees moeten kunnen worden realiseren. Sinds eind vorig jaar is het eenvoudiger om TV- en of internet abonnement op te zeggen en van provider te switchen, dus lijkt me aankomende zomer de ultieme test voor service providers op zowel technisch als commercieel gebied te laten zien wat ze in hun hebben.

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!