Facebook klaar voor gestures: ‘liken’ is niet meer genoeg

11 januari 2012, 06:03

Inmiddels niet meer weg te denken van het interwebs en voor veel marketeers de meest gewilde actie op het gebied van social media: een like op Facebook. Kortingen vliegen je om de oren en de iPads zijn niet meer aan te slepen, alles wordt uit de kast gehaald om consumenten over te halen op die éne knop te klikken. Een Facebook like is daarmee dé graadmeter geworden van social succes en het toonbeeld van een betrokken consument.

Vreemd, omdat het succes van een like relatief klein is en helaas meestal van korte duur: dikke kans dat na een niet gewonnen iPad een hoop unlikes volgen. Nu wordt er gelukkig genoeg geschreven over hoe je Facebook wél moet inzetten (wees relevant, biedt toegevoegde waarde en converseer!), maar ook daar komt binnenkort verandering in.

Terwijl iedereen nog druk bezig is zijn Timeline op orde te krijgen, beschamende updates uit het verleden weg zit weg te werken en moet wennen aan de realtime ticker, staat Facebook volgens insiders op het punt om de de laatste van drie game changers te lanceren: Facebook gestures.

De betekenis van een like

Geprezen om zijn gemak en simpliciteit, heeft de like-button in rap tempo de wereld veroverd. Geen gedoe, niets erbij vermelden, gewoon laten weten dat je het leuk vindt. Klaar. Ondertussen puilen vriendenoverzichten uit van de updates van merken, misschien wel mede dankzij acties zoals omschreven in de inleiding. Daar schuilt dan ook meteen het gevaar van alleen een like-button. Naast dat het vervelend is voor een gebruiker (hoewel dat natuurlijk simpel opgelost kan worden: unlike) verliest de like ook aan kracht. Het feit dat vrienden een bepaald merk of een zekere website leuk vinden, wordt steeds minder betekenisvol. Vinden ze het écht leuk? Of konden ze een iPad winnen?

Natuurlijk vindt Facebook dat niet alleen vervelend voor de gebruikers, maar door deze ontwikkeling wordt Facebook ook voor commerciële partijen minder aantrekkelijk. De gegevens van en over gebruikers vertroebelen en worden minder spot on. Dat betekent uiteindelijk minder waardevolle data en daar is Facebook niet blij mee.

Read, listen, watch en nog meer acties

Dus exit voor het monopolie van de like en welkom read, listen en watch. Wellicht ken je ze al vanuit de ticker waarin je alle activiteiten van je vrienden kunt zien. De meest bekende op dit moment is de integratie van Spotify, maar Facebook stelt dit binnenkort volledig open voor developers.

Dat betekent dat iedere website een eigen actie kan ontwikkelen met een eigen Facebook button. Zo kan bijvoorbeeld een website als Smulweb binnenkort een Cook-button ontwikkelen en daarachter volledige recepten plaatsen. Of D-Reizen een Travel-button met daarachter een diashow van de vakantiebestemming. Kortom: relevantere content voor de gebruikers.

Game changer

Hoewel het voelt als een kleine verandering, nieuwe acties en knoppen, zijn de gevolgen groot. De like-marketeers zijn er misschien niet blij mee, maar uiteindelijk wint iedereen. Doordat liken niet meer het enige is dat gebruikers kunnen doen, moeten ze oprecht fan zijn van jouw merk, product of website willen ze dat doen. Het kaf wordt van het koren gescheiden, maar je houdt écht betrokken mensen over. Je kunt gerichter communiceren en een beroep doen op hun fanschap.

Ondertussen wordt er niet alleen op veel meer plekken op Facebook over je gepraat, maar ook veel inhoudelijker. Het gaat niet alleen meer om het liken van de pagina op zich of het winnen van een iPad, maar wat mensen met jouw merk of product doen. Gedeelde content met vrienden wordt voor gebruikers een stuk relevanter.

En tot slot, ook niet geheel onbelangrijk, Facebook krijgt een enorme bak nóg relevantere data dan ze nu al hebben. Ze weten nog meer van de gebruikers, kunnen ons nog gerichter bereiken en dus Facebook doet

Like

… cash!

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Karel

    Is dit niet meer van hetzelfde?

    Dat het niet meer gaat om x-aantal likes maar om x-aantal watching/reading/listening. Zo komt hetzelfde ‘probleem’ weer bovendrijven, alleen in 3 verschillende verpakkingen. Toch?

    Dat iedere website binnenkort een eigen button kan ontwikkelen word ik niet echt warm van. De Spotify-updates vliegen om de oren van slechts enkele gebruikers, komen er nog meer van deze buttons wordt de Ticker wel echt chaos.


    11 januari 2012 om 07:58
    Remco Tensen

    Jammer. De marketingkracht van de like-button zit voor Facebook in het gebruik van de term ‘liken’ in onze dagelijkse communicatie. Niet zozeer in de functionaliteit van het knopje. Facebook had de simpliciteit van het liken beter kunnen beschermen. Winkansen en competities waren / zijn op veel platformen met dit soort functionaliteit meestal tegen de regels. Dat is niet voor niets. Hoe gaat straks trouwens het analyseren van dit knopje? Wordt er gekeken naar wat mensen met het knopje doen? Klinkt als veel gedoe.


    11 januari 2012 om 08:48
    Maurice

    Ben het eens dat het jammer is. Verandering is lastig. Maar het past wel perfect in de recente ontwikkelingen. Het is belangrijker dat mensen over je praten en je content delen, dan dat ze zich om de verkeerde redenen aan je verbinden door middel van een ‘like’.

    Als iemand ervoor kiest om aan te haken via de nieuw te ontwikkelen Gesture functies, is die ‘share’ oprecht en zal als zodanig beter op waarde worden geschat door zijn eigen netwerk.


    11 januari 2012 om 11:40
    Dennis Miedema

    Het gaat denk ik vooral om de laatste alinea hier. Dit is een manier van facebook om nog meer privacy te schenden om zo nog meer, en vooral gerichter reclame te kunnen maken. Facebook volgt je bijvoorbeeld buiten facebook ook. Als ik me aanmeld op facebook kom ik namelijk allemaal reclames tegen voor dingen waar ik eerder op heb gezocht BUITEN facebook (terwijl facebook mijn gegevens niet onthouden heeft).

    Voor bedrijven is dit misschien goed, omdat het gerichter adverteren mogelijk maakt, maar voor de consument in het algemeen zal het minder leuk zijn.


    11 januari 2012 om 19:50
    Saskia

    goed geschreven stukje.. en op deze manier verliest het niet enkel aan waarde voor de commerciele partijen…

    het irriteert me daadwerkelijk mateloos.. ik haak af zodra ik ergens zie “like ons op facebook!”

    bah bah bah…

    en ik betwijfel of dat met gestures beter word eerlijk gezegd.

    alleen ben ik bang dat ik een minderheid ben en steeds meer mensen deze idioterie gewoon geen probleem vinden.

    misschien maakt me dat conservatief, misschien zouden mensen eens wat meer moeten nadenken.

    want het door Dennis Miedema genoemde reclame-verhaal is ook al zo’n puntje

    facebook denkt maar aan 1 ding.. de eigen portemonnee.

    heel begrijpelijk.. maar ik weet niet hoelang ik er aan mee blijf doen eerlijk gezegd.


    16 januari 2012 om 08:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!