Tiesto gezicht van Twitter’s eerste live concert

7 januari 2012, 14:06

Wij Nederlanders doen het goed als exportproduct, zeker op het gebied van elektronische muziek. DJ Tiesto [@tiesto] heeft dan ook de eer om de eerste artiest te zijn van wie een live concert rechtstreeks wordt uitgezonden via Twitter (bron). HP en Intel hebben de handen ineen geslagen en gebruiken hun nieuwe branded Twitterpagina’s om tijdens de 2012 Consumer Electronics Show de ‘tweeps’ te voorzien van een liveset van de huidige #3 op de lijst van beste DJ’s ter wereld.

YouTube nieuwe stijl

Het concert zal tevens de kick-off zijn van een nieuw initiatief van YouTube: In the Booth. In dit 10-delige online programma wordt Tiesto achter de schermen gevolgd. Woensdag 11 januari om 03.00 uur (je moet er even voor doorhalen) gaat het 90 minuten durende concert van start. Mocht je het niet lukken om er bij te zijn, dan is er in de 48 uur daarna nog genoeg tijd om het concert alsnog te bekijken. De uitzending zal gedurende die tijd meerdere malen herhaald worden.

‘In the booth’ is onderdeel van de nieuwe strategie van YouTube. YouTube is daarbij in toenemende mate een contentplatform. Zo wil het naast live uitzendingen zelf tv shows produceren, welke gefinancierd worden door sponsoren.

Twitter branded pages

Twitter wordt niet voor het eerst gebruikt als video streaming platform, maar het live concert is wel een primeur. Rob Pietsch, Twitter’s directeur van de afdeling West Coast sales zegt hierover: “HP came to us with the idea and we couldn’t be more excited to hear how the company and Intel will be using their Twitter brand pages to reach out to the public and become destination sites.” De twee bedrijven zijn uitverkoren tot de eerste gebruikers van de nieuwe Twitter branded pagina’s. Andere organisaties die bij deze eerste vracht betrokken zijn: Dell, Disney, JetBlue, Nike en Paramount Pictures. Aan het eind van het eerste kwartaal van 2012 zullen deze pagina’s ook meer en meer beschikbaar worden voor andere geïnteresseerden.

Tijdens het concert wordt het voor gebruikers mogelijk om via de 2 pagina’s te kunnen twitteren met elkaar, daarnaast zullen HP en Intel de hashtag #TiestoLive gebruiken om live verslag te doen van het evenement. Volgens Rob Pietsch zal dit de manier van communiceren tussen merken en fans veranderen. Fans kunnen nu tegen hun vrienden zeggen dat ze @intel of @hp uit moeten checken, in plaatst van een ingewikkelde url. Ook het open karakter van Twitter is een enorm pluspunt. Die transparantie maakt het mogelijk om dit voor iedereen toegankelijk te maken. Dat is mede ook de rede dat dit soort initiatieven bij Facebook een stuk moeilijker te realiseren zijn.

Zowel HP als Intel zijn van plan om te investeren in hun zichtbaarheid op Twitter. Dit moet de betrokkenheid met de fans vergroten. “Twitter was the perfect platform for us to try out an innovative new concept with Tiësto and allow people to interact with our brand at the same time,” zegt Natalie Malaszenko, directeur van de worldwide digital marketing & social media afdeling van HP Personal Systems Group. “We have had great success with Twitter before and very high engagement rates, so we hope to do a lot more through our branded profile page in the future.”

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

1 Reactie

    condoomdokter

    Social media begint een steeds groter deel van het marketingbudget van grote bedrijven te worden. Toch vind ik de link tussen Tieto en HP of Intel wat ver te zoeken. Dit is gewoon veel betalen om ook een beetje te kunnen meerijden op het succes van Tiesto.

    Voor de meeste bedrijven is deze soort social media investering niet doelgroepgericht genoeg.


    20 maart 2012 om 10:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!