Herziene Code E-mail treedt in werking

2 januari 2012, 08:26

Sinds 1 januari dit jaar (gisteren dus) is de herziene Code E-mail in werking getreden, opgesteld door de DDMA, Thuiswinkel.org en VNO-NCW. De nieuwe E-mail Code moet ervoor zorgen dat bedrijven transparanter gaan/moeten informeren over hun e-mail marketing richting consumenten. Zo moet toestemming voor het ontvangen van e-mail direct zichtbaar zijn en niet enkel meer worden vermeld in algemene voorwaarden. De Stichting Reclame Code houdt toezicht op de naleving.

In de nieuwe Code E-mail staat omschreven hoe en wanneer organisaties (adverteerders, bestandseigenaren en bewerkers) commerciële e-mail mogen versturen. In de Code staan onder andere belangrijke bepalingen, waarin eisen worden gesteld aan transparantie in het vragen van: toestemming, de afmeldprocedure en derdeverstrekking.

Jitty van Doodewaerd (@privacywaarborg), Compliance Officer DDMA: “Het is goed te zien dat de Code zo goed is opgepakt. Sinds 1 januari moet de ontvanger te allen tijden weten waar hij aan toe is. De Code stelt hoge kwaliteitseisen aan transparantie in reclame via e-mail. Dit is niet alleen goed voor de consument, maar ook voor de organisaties die zich op deze manier positief onderscheiden.”

De herziene Code E-mail vind je hier.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Linkedin training

    Leuk zo’n aangescherpte code. Maar het probleem zat echter niet zo zeer in de code. Maar in de naleving door de overkoepelende organisatie. We wachten af of het nu gaat werken.


    2 januari 2012 om 13:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!