Gartner: Organisaties slecht voorbereid op ‘big data’

Gartner: Organisaties slecht voorbereid op ‘big data’

Gartner heeft haar voorspellingen voor de komende jaren gepubliceerd, een tiental op het gebied van IT. Business managers gaan meer controle hebben over budgetten die voorheen beheerd werden door IT, zij zal een coördinerende rol krijgen om de verschuiving in controle te kunnen compenseren. Daarnaast is er een groeiende hoeveelheid aan data en de uitdaging is om hier mee om te gaan. Deze ineffectiviteit verhinderd organisaties om belangrijke kansen te identificeren, binnen de ‘window of opportunity’.

Gartner’s top voorspellingen zijn:

*By 2015, low-cost cloud services will cannibalize up to 15 percent of top outsourcing players’ revenue.
*In 2013, the investment bubble will burst for consumer social networks, and for enterprise social software companies in 2014.
*By 2016, at least 50 percent of enterprise email users will rely primarily on a browser, tablet or mobile client instead of a desktop client.
*By 2015, mobile application development projects targeting smartphones and tablets will outnumber native PC projects by a ratio of 4-to-1.
*By 2016, 40 percent of enterprises will make proof of independent security testing a precondition for using any type of cloud service.
*At year-end 2016, more than 50 percent of Global 1000 companies will have stored customer-sensitive data in the public cloud.
*By 2015, 35 percent of enterprise IT expenditures for most organizations will be managed outside the IT department’s budget.
*By 2014, 20 percent of Asia-sourced finished goods and assemblies consumed in the U.S. will shift to the Americas.
*Through 2016, the financial impact of cybercrime will grow 10 percent per year, due to the continuing discovery of new vulnerabilities.
*By 2015, the prices for 80 percent of cloud services will include a global energy surcharge.
*Through 2015, more than 85 percent of Fortune 500 organizations will fail to effectively exploit big data for competitive advantage.

De meest interessante vind ik de laatste, de groter wordende hoeveelheid aan data. In het FD.Outlook magazine werden een soortgelijke conclusie getrokken. In het artikel “Wie wil er leven in de ‘Yottawereld’?” werd allereerst aangegeven dat sociale media flink bijdragen aan de datavloed. Datgene wat overkomt met Gartner zijn de middelen die ontbreken of niet goed genoeg zijn om data-analyse efficiënt en effectief uit te voeren. Privacy is misschien wel de grootste uitdaging wat weer overeenkomt met de zesde voorspelling van Gartner. Meer dan 50% van klantgevoelige data zal in de cloud opgeslagen worden.

Waardebepalend

In een ander artikel in het FD.Weekend van afgelopen week, werd het belang omschreven van informatiekapitaal –binnen de immateriële activa- die een belangrijke waarde bepalende factor is voor de onderneming. Deze factor wordt minder bepalend als de kwaliteit binnen de organisatie onder de maat is. Aan veel data en informatie heeft een organisatie niets, pas als er ‘actionable insights’ uit te destilleren zijn binnen de ‘window of opportunity’ is de missie geslaagd en staat er een infrastructuur die doelen ondersteunt.

Change

Dit onderwerp blijft terugkomen. Veel van de zeer grote organisaties, waar de Fortune 500 bij horen, hebben een technologie-centrische benadering en niet zozeer een toepassingsbenadering. Dit sluit aan bij de verschuiving in controle van IT naar business managers, maar ook de faciliterende functie die IT krijgt. Organisaties zijn continue onderhevig aan veranderingen, nu des te meer door de digitalisering en globalisering. Om organisaties zo weerbaar mogelijk te maken, agile en adaptief, is één van de mogelijkheden om technologie implementaties in samenwerkingsverband binnen de organisatie te bewerkstelligen. Niet top-down, maar collaboratief.

Social media technologieën

Social media zorgt voor een deel van de datavloed, zowel intern als extern. Personen staan centraal en dit botst nog wel eens met de technologie benadering vanuit IT. Bijvoorbeeld Social intranet X wordt aangeschaft en geïmplementeerd wegens voordelen 1,2 en 3. Er wordt dan weinig gedacht over de implicaties voor gebruikers.
Het uitgangspunt van ‘cooperative intelligence’ is dat personen alleen die informatie krijgen die van belang is, of dat de toegang tot de juiste en nodige informatie op een efficiënte en effectieve manier kan. Nu deze stortvloed van informatie alleen maar groter wordt, moet technologie dit uitgangspunt beter –gaan- faciliteren.


Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Interessant!! Als Facebook nou eens z\'n data openstelt boor Google dan hebben we er wat meer aan.

    geplaatst op
  • Pardon deze reactie sloeg meer op de social data hub die Google ontwikkelt om de big data in social inzichtelijk te maken.

    geplaatst op
  • Misschien dat Google BigQuery service daar aan bij gaat dragen.

    De relatie tussen de verschillende kanalen/touch points/data sets is de uitdaging om context en 'echt' inzicht te verkrijgen.

    geplaatst op
  • @wouter Ik heb sinds oktober 160 collega's waarvan een aantal zich specialiseren in Big Data. Heb je zin om er eens over te brainen?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.