ReclameReview: Aafje

ReclameReview: Aafje

Heb je er ooit al eens over nagedacht hoe het is als je oud en hulpbehoevend bent? In deze introductiecommercial van zorginstelling Aafje uit de regio Rotterdam wordt de doelstelling van een oude man uitgelegd: hij wil zijn leven blijven leiden zoals hij dat gewend is. Ook al gaat het nu iets moeizamer en heeft hij daar hulp bij nodig. Ik denk dat dit zeker een opvallende manier is om de zorg van Aafje onder de aandacht te brengen, vooral door de verrassende wending aan het einde van de commercial.

Credits:
Bureau: Roorda Reclamebureau
Account: Dewi van der Kolk
Creatie: Ap Mollinga, Martijn Kempe
Fotografie: Marcel Molle
Klant: Linda de Jong, Kim Wuyts
Regisseur: Marcel Molle
Strategie: Marieke van den Berg

De doelstelling:
Vertellen dat je met de goede zorg van Aafje heel oud kunt worden.

De uitwerking:
Je leven blijven leiden zoals je dat gewend bent. Dat is de missie die Aafje, de zorginstelling uit de regio Rotterdam, heeft gesteld voor haar klanten in de thuiszorg, bewoners in de huizen en gasten van de zorghotels van Aafje. Roorda Reclamebureau heeft dat vertaald in het thema: ‘Alles naar wens’. Een thema dat wordt geïntroduceerd met een commercial waarin niemand minder dan Sinterklaas zijn opwachting maakt, en te zien is op RTV Rijnmond. Vanaf 6 december wordt de campagne verder uitgerold met advertenties, buitenreclame, radiocommercials en online banners.

Het oordeel:
Het is al moeilijk genoeg om onderscheidend te zijn op het gebied van ouderenzorg, want er zijn heel veel organisaties die in deze vijver vissen. Daarom vind ik het een slim idee om met een opvallende introductie te komen, zoals Aafje hier doet. De woorden van de oude man zijn mooi en waarschijnlijk precies wat je wilt horen als je zelf hulp nodig hebt als oudere. Pas als Sinterklaas helemaal aangekleed is, snap je dat je met Aafje ‘heel oud’ kunt worden, aangezien Sinterklaas zo ongeveer de oudste man op aarde moet zijn als we de legende moeten geloven. Ook de tekst ‘Als je wilt blijven doen wat je altijd gedaan hebt’ vind ik sterk. Gecombineerd met het geluid van meeuwen, het scheepsinterieur en de oude foto’s zou je denken dat je te maken hebt met een oude zeeman. Erg toepasselijk natuurlijk in Rotterdam en omstreken. Maar al deze elementen passen ook bij Sinterklaas, zoals je na afloop van de commercial snapt. Subtiele dubbele lagen dus! Deze introductiecommercial verscheen in de week voor Sinterklaas. Ik ben benieuwd naar de rest van de campagne.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Erg pakkend! Mooie tekst en een verrassende wending.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.