Co-innovatie met mobiele en social media apps

5 december 2011, 04:49

Napkin Labs en Passenger hebben deze week elk een tool gelanceerd die co-innovatie en onderzoek sneller en op grotere schaal laten plaatsvinden. Online co-creatie bedrijf Napkin Labs heeft een gratis applicatie gelanceerd die geïnstalleerd kan worden op Facebook Pages. Passenger daarentegen heeft een mobiele community applicatie gelanceerd die interactie stimuleert en response versnelt.

Napkin Labs’ Brainstorm applicatie

Research Live meldt:

The Brainstorm app allows companies to collect ideas and feedback from their fans through their Facebook page. Fans can interact and comment on one another’s ideas and the app can be customised with a company’s branding, images and questions.

The Facebook app is completely free, but Napkin Labs said it will offer some paid-for customisations for larger clients.

Riley Gibson, Napkin Labs CEO legt hit:

“Most companies use social media to react to customers, but we’re trying to flip that model. The Brainstorm app brings engaging with customers on Facebook to a whole new level, because it gives companies a really simple way to proactively ask for suggestions and ideas right within their Facebook pages. The Netflix fiasco is a great example of what companies can avoid by using Facebook to get feedback from customers.”

Passenger’s iOS mobiele applicatie

Het persbericht van Passenger meldt:

This mobile app enables members to participate in the private community experience via their mobile phone, which increases member engagement and accelerates research response time so brands receive deeper insights and advanced analytics that can be used for product development, marketing, and/or innovation.

De drie belangrijkste functies zijn:

• Ideeën: leden kunnen direct hun ideeën delen, met de mogelijkheid om foto’s en video’s toe te voegen.

• Polls: gebruik push-notificaties om feedback te krijgen door middel van een scala aan interactieve polls.

• Discussies: leden kunnen deel nemen aan een gemodereerde real-time dialoog.

Jas Dhillon, Passenger’s Chief Product Officer, laat weten:

“This mobile app launch is a huge move forward for Passenger in delivering innovative solutions and tools for our clients. Passenger has always been committed to working with our clients to develop innovative technology solutions that lead to richer insights that inform social business objectives. As such, we are excited about bringing this technology to Android in the near future.”

Wees waar de doelgroep is

Facebook is meer en meer het startpunt voor mensen. Napkin Labs speelt in op deze ontwikkeling door de Brainstorm App te lanceren die organisaties de mogelijkheid geeft om kennis uit hun Facebook communities te tappen.

De overweging die gemaakt moet worden is of het aanboren van deze ‘crowd’ de meest kwalitatieve set van mensen is om te co-innoveren. Het kan kwantitatieve inzichten produceren, maar misschien minder kwalitatieve. Niet iedereen is een ‘creative customer’, en niet iedereen is even kritisch. Afhankelijk van het doel en de fase van co-innovatie, zijn er bepaalde type personen die de meeste waarde toevoegen.

Tegelijkertijd fungeert de Facebook community als een geleider. Door deze community aan te spreken en vervolgens de ‘champions’ eruit te pikken, kan de samenwerking in een kleinere setting verder plaatsvinden (wederom afhankelijk van het doel en fase van het co-innovatie proces).

Inzichten zo dicht mogelijk op de actie

De mobiele applicatie van Passenger is interessant, omdat het een combinatie van social media en mobiel is. Vooral het mobiele aspect kan relevant zijn voor bepaalde soorten onderzoek. Food-retail bijvoorbeeld. Shopper inzichten kunnen naast, –bijvoorbeeld- observatie, door middel van de applicatie op een interactieve manier onttrokken worden omdat de smartphone dicht op de actie zit. De mobiele applicatie kan de informatie in de juiste –bijna real-time- context plaatsen.

Andere toepassingen zijn om bijvoorbeeld een beleving te onderzoeken, waar plaats en tijd van belang zijn, en deze zo dicht mogelijk op het moment van de beleving vast te leggen. De tijdsfactor is belangrijk omdat mensen snel na de ervaring het –net even- anders opslaan, herfrabriceren of uiten.

Transformatie

Co-innovatie maakt het mogelijk om snellere, betere en goedkopere output te creëren. McKinsey onderzoek toont aan dat co-innovatie naast betere output het ook tot meer succesvolle marktintroducties leidt. Nicolas Bry slaat de spijker op zijn kop met zijn volgende opmerking over co-innovatie:

Design “with”, rather than design “for”

We are familiar with innovation ecosystems nowadays : universities, R&D centers, technological platforms for exchanges, developers communities, the winning corporation is the one who manages optimal integration and attracts best skills and partnerships from outside.

Externe participatie in het innovatieproces vergt transformatie in bedrijfsvoering, maar allereerst een aanpassing in cultuur. Dit laatste wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Men ziet het veelal als eenvoudig te overbruggen. Maar zolang er geen top-down commitment en begrip is, zal de externe participatie niet optimaal zijn.

Meer dan innovatie alleen

Het is de hele organisatie die pragmatisch verandert, niet alleen in bedrijfsvoering, maar allereerst in cultuur en mindset. Externe stakeholders moeten gezien worden als partners, niet als passieve consumenten, experts enz. Als innovatie de enige functie is die transformeert, die zich opent, dan zal dat botsen met de rest van de organisatie.

Wat vinden jullie van dit soort apps? Welke valkuilen liggen er op de loer?

Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional bij ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen. Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!