ReclameReview: Oranjefonds

30 november 2011, 14:40

Met deze nieuwe campagne wil het Oranjefonds nieuwe ‘maatjes’ werven. Ons land telt veel verschillende maatjesinitiatieven. Dat zijn initiatieven waarbij vrijwilligers een-op-een contact hebben met een deelnemer. Die deelnemer is iemand die tijdelijk wat extra aandacht, ondersteuning of begeleiding kan gebruiken. Een maatje gaat gezellig koffie drinken bij iemand die een beetje eenzaam is. Of op stap met een kind dat thuis aandacht tekort komt. Of zwemmen met iemand met een beperking.

Credits:

Bureau: Publicis

Account: Martine de Kock

Creatie: Vanessa Burgmans, Billy Witbraad, Katelijne Kenter

Klant: Jonne Boesjes, Esther den Breejen

Strategie: Bianca van den Boogaard, Gert Jan Hafkamp

Productie: Kaaps

De doelstelling:

Mensen bewegen om zich aan te melden via www.ikwordmaatje.nl.

De uitwerking:

Het Oranjefonds, fonds voor sociale initiatieven, zoekt vrijwilligers voor diverse maatjesprojecten in heel Nederland en kiest daarbij voor een documentaire aanpak, waaruit blijkt hoe waardevol meedoen kan zijn.

Het oordeel:

Een campagne maken voor een goed doel heeft positieve en negatieve kanten. Het positieve eraan is dat je als reclamemaker kunt bijdragen aan het goede doel. Je kunt inspelen op het gevoel van de doelgroep en een beroep doen op de goedheid en het empatisch vermogen van mensen. De mindere kant van het werken voor een goed doel is dat jouw inspanningen het verschil kunnen betekenen tussen een goed of een slecht jaar wat betreft inkomsten en nieuwe aanwas van vrijwilligers. Het blijft immers een gok of je voor de juiste wervingsmethode kiest. Dat levert een ander soort druk op dan normaal. Als ik de nieuwe commercials van het Oranjefonds zie (hier zijn ze te vinden), dan snap ik waarom gekozen is voor de documentaire-achtige aanpak. Omdat dit weergeeft waar je als vrijwilliger voor kiest als je ja zegt. Heb je tijd over en wil je ook de voldoening die deze vrijwilligers hebben van het maatjesschap? Dan zou je dus best maatje kunnen worden. Lijkt het je niks? Dan doe je het niet. Het komt totaal niet dwingend over en dat spreekt me aan. Het is een (hooguit ietwat geromantiseerde) weergave van de werkelijkheid en met deze eerlijkheid scoren ze punten bij mij. Ik hoop samen met de makers dat de campagne veel nieuwe vrijwilligers oplevert.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Heeft mij aan het denken gezet. Dus de reclame heeft zijn doel bereikt.


    2 december 2011 om 07:22
    Anoniem

    De radioreclame waarin gezegd wordt “je kunt een brugklasser als maatje kopen” slaat de plank volledig mis in de huidige tijd waarin berichten over misbruik van kinderen schering en inslag zijn, de woordkeuze door de gehele commercial heen is ondoordacht en klinkt als een oproep voor leden van de stichting Martijn om zich aan te melden bij het Oranjefonds.

    Verschrikkelijk naïef en erg jammer van het weg gegooide geld……


    2 december 2011 om 12:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!