Digitaal verrijkte print: The Next Ten

30 november 2011, 08:36

Accenture bestaat tien jaar en zoals goed gebruik dat vraagt moet dat gevierd worden. Dan is tien jaar vooruitblikken op de toekomst natuurlijk een mooie open deur. Nu kun je dit doen met een dik koffietafelboek, een flitsende website of nog hetere app, maar je kunt ook zaken combineren. Dat is waar Accenture voor koos en ontwikkelde in samenwerking met digital minded Fitzroy geen boek, geen app, maar juist, een appbook: The Next Ten.

Denkers en doeners

The Next Ten benadrukt het belang (en noodzaak) van continue innovatie om te blijven anticiperen en reageren op de snel veranderende wereld. Op alle vlakken. Een mooi initiatief waarvoor ze elf Nederlandse denkers en doeners hebben gevraagd hoe zij denken dat de komende tien jaar onze manier van leven en werken zal veranderen. Hoe we de wereld bekijken en ermee om zullen gaan. Met mooie namen als Rem Koolkaas (over architectuur), Robbert Dijkgraaf (over wetenschap) en Boris Veldhuijzen van Zanten (over digitale media) het lezen waard.

Appbook

Het principe is simpel: een strak vormgegeven boek vol interviews met deze denkers en doeners, waar je je iPhone inschuift om vervolgens getrakteerd te worden op extra video’s. Geen boek? Zonder, maar ook zonder boek is de app het downloaden waard.


Combinatie met toekomst

Wellicht niet voor iedereen een wereldschokkend concept, maar de combinatie print en digitaal lijkt voor nu dé middenweg om de ‘mainstream consument’ kennis te laten maken met nieuwe technieken. De diginatives opgewonden van de mogelijkheden, de digibeten blij dat niet alleen maar digitaal is en de digischierigen kunnen gaan spelen. The Next Ten brengt het beste van alle werelden samen.

Een combinatie dat voor nog veel meer vormen van marketing en communicatie een interessant principe is. Denk aan magazines – stop eens met de pijn-aan-je-ogen omgebouwde PDF apps – zoals LINDA. dat nu doet met Layar. Of digitale toevoegingen aan cd’s en vinyl, zodat je meer koopt dan een fysieke versie van je mp3’s. En waarom geen digitale laag in product- en dienstbrochures?

Dennis Knetemann
Creatief strateeg bij EPIC || Amsterdam

Creatief strateeg. Diginative. Designnerd. Denkt graag above, below en through the line, dwars door de box met een 360 graden blik. In begrijpelijke taal: houdt van mooie, maar vooral effectieve campagnes en concepten bedenken voor merken. Coacht daarnaast ook startups op het gebied van merk- en marketingstrategie en woont, slaapt en leeft online. Tevens parttime superheld.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mike van Hoenselaar

    Alleen maar aanmoedigen dit soort initiatieven. Ik ben dan nog wel heel erg benieuwd naar de followup en de conversie. Wellicht open deur.

    Dit boek kan namelijk ook heel goed dienen om cross selling mogelijk te maken of specifieke acties los te peuteren bij lezers. Hopelijk is het niet one-way ontworpen.

    TIP: Het boek niet dichtslaan als je iPhone er in zit 🙂


    2 december 2011 om 07:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!