• Usability & design
    wordt gesponsord door

Gamification in de praktijk

Gamification in de praktijk

Gamification is het integreren van spelmechanismen in niet-spelgerelateerde omgevingen om gedrag te stimuleren. Gamification past leerervaringen uit de gamewereld toe in alledaagse zaken. Met als resultaat: verhoogde activiteit, loyaliteit, betrokkenheid en meer fun!

Natuurlijk wordt gamification enorm gehyped. Maar als je voorbij de hype kijkt en er dagelijks mee werkt kom je allerlei goede voorbeelden tegen! Deze voorbeelden laten zien hoe gamification in de praktijk werkt en wat we ervan kunnen leren.

Leren is leuk

Khan Academy biedt gratis educatie voor iedereen. Het is een online verzameling van oefeningen, lessen en video’s over allerhande onderwerpen. Van eenvoudige rekensommen tot de Franse invasie in Rusland… Khan Academy gebruikt game mechanismen om leren toegankelijk en leuk te maken. Alle onderwerpen worden bijvoorbeeld, alsof het een videogame is, in een kaart van het universum gepresenteerd. Khan Academy gebruikt onder andere levels, instant feedback, progression en epic meaning. Net als bij Super Mario beginnen de levels (lessen) makkelijk, volgt na iedere actie direct een prikkelende reactie, zie je hoe ver je bent (wat je al hebt geleerd) en hoe de weg loopt naar het einddoel. Bij Mario is dat de prinses, bij Khan Academy de Master of Algebra… Leren is leuk!

 

Slim sparen

SmartyPig is een gratis online spaarvarken voor mensen die voor een specifiek doel sparen zoals een huwelijk, vakantie of nieuwe televisie. SmartyPig maakt het gebruikers makkelijk om te sparen door automatisch geld van je betaalrekening in je spaarvarken te storten. De spelmechanismen? Minimaal, maar slim. Gebruikers werken gericht en bewust aan een challenge: het spaardoel. Ze worden bovendien uitgenodigd om hun sociale netwerk aan te spreken om bij te dragen aan dat doel: community collaboration.

Jackpot!

Het bestaat… een flitskastloterij. Je kunt automobilisten straffen (bekeuren) als ze te hard rijden. Je kunt automobilisten ook belonen als ze zich netjes aan de maximum snelheid houden. In dit voorbeeld uit Zweden hebben ze beiden toegepast. Rij je te hard, dan krijg je gewoon een bekeuring. Dat geld wordt in een pot gedaan. En iedereen die zich netjes aan de snelheid houdt, dingt automatisch mee naar de prijzenpot. De flitskastloterij combineert loss aversion (ik wil geen boete betalen) met de kans op een reward (de prijzenpot). Het resultaat: een afname van de gemiddelde snelheid met 22%!

 

Slim rijden

In de UK heeft een verzekeraar een autoverzekering geïntroduceerd voor jongeren. ‘Drive smart. Drive safe. Pay less.’ Bestuurders krijgen een GPS-apparaat in de auto geplaatst dat hun rijgedrag registreert. Op basis van de data berekent de verzekeraar elke 90 dagen de premie. Bestuurders hebben daarbij in een online omgeving inzicht in hun eigen rijprestaties en hun prestaties ten opzicht van anderen. Een leaderboard daagt je uit om tot de meest veilige bestuurders te horen. En goed gedrag wordt beloond met bonussen. Hoe veiliger het rijgedrag, hoe lager de premie! Zo wordt veilig rijden leuk!

 

Gamification mechanismen

Het lijken gewoon vier leuke voorbeelden. Maar ze hebben één ding gemeen: ze maken allemaal slim gebruik van spelmechanismen. Er zijn nog veel meer mechanismen die je kunnen inspireren om problemen en uitdagingen op een andere manier aan te pakken.

Binnenkort level 2 met een aantal voorbeelden van Nederlandse bodem waarin weer andere mechanismen aan bod komen. En als jullie goede voorbeelden van gamification in de praktijk kennen, dan hoor ik ze graag!


Delen

0
0


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Leuk artikel waar ik me erg in kan vinden. Bij Index People vermogensbeheer worden er ook eindelijk stappen gemaakt om gamification, of in ieder geval een afgeleide daarvan, in het systeem te passen.

    Het voorbeeld van de snelheidslimiet (The Fun Theorie) is trouwens erg leuk! Aanrader om meer van hun filmpjes te bekijken, zitten erg grappige en inspirerende filmpjes tussen.

    geplaatst op
  • The fun theory heeft inderdaad nog meer leuke voorbeelden!

    Ik zal binnenkort nog een artikel plaatsen over gamification in Nederland, want ook hier zijn er prachtige voorbeelden te vinden!

    geplaatst op
  • Mooi overzicht!

    Aardige aanvulling t.a.v. psychologisch mechaniek achter gamification vind je ook in dit filmpje van RSA Animate: 'Drive: The surprising truth about what motivates us'. http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

    Ontdek de achtergronden van onze beweegredenen in een informatie-bom van 10 minuten. Gamifaction speelt m.i. in op de pijler 'mastery'.

    geplaatst op
  • Leuk artikel met een goede uitleg over een aantal van de spel-mechanismen die kunnen worden toegepast. Het is goed om te zien dat meerdere partijen zich hier mee bezig gaan houden. Bij Cooler Media zijn we ook druk bezig om echte toepassingen te ontwikkelen voor bedrijven.

    Vooral het voorbeeld van de Fun Theorie is erg goed. VW is hier al jaren mee bezig.

    geplaatst op
  • Aardige voorbeelden inderdaad!

    @daalmans en anderen:

    Fun Theory (Het boek, niet de marketing van VW) van Raph Koster is ook interessant ivm
    het motiverende in games.

    'In games, learning works like a drug'.

    geplaatst op
  • @ThomasvanManen die laatste quote is erg typerend. Daar bestaat zelfs een spelmechanisme voor: "Blissful productivity". Het komt er op neer dat je na succes direct weer verder wilt (Volgende level!) en na een fout het nog een keer wil proberen omdat je er zo dicht bij zat (Nog 1 keertje!). Daarmee is leren dus inderdaad echt verslavend en leuk. Als ik dan weer terugdenk aan mijn studiejaren kon er nog heel wat gegamified worden!

    geplaatst op
  • @rutgerteunissen

    het gevoel van mastery is waar de echte kracht van games ligt. Games zijn niet 100% fun, games zijn 80% frustratie en die 20% procent waarin het wel lukt maakt games fun.

    Te veel posts op dit soort media (populaire marketing discours) zijn te gefixeerd op de korte termijn zaken als een paar badges, leaderboards en misschien een progress bar (extrinsieke motivaties), het gaat nooit vrijwel nooit om leren en een intrinsieke motivatie om vooruitgang te boeken.

    Ik ben benieuwd naar je volgende post met NL voorbeelden.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.