Google Maps niet meer (volledig) gratis

1 november 2011, 06:01

Google maakt leuke dingen. Dingen die wij steeds meer gebruiken bij onze online activiteiten. Denk aan search, Gmail, agenda, Google Docs, YouTube, Google Earth, Google Plus en Google analytics om er maar even een paar uit mijn hoofd te noemen. Dat zijn er best veel en daarmee zijn veel zware gebruikers afhankelijk van deze diensten. En het mooie is, ze zijn allemaal gratis.

Sommige van deze tools hebben een API (Application Programming Interface) waarmee je ze zelf kunt aanpassen en integreren in apps of je website. Zo ook Google Maps. En Google Maps is vanaf 1 januari 2012 niet meer onbeperkt gratis.

Niet meer gratis?

Nee, als jij Google Maps in je website hebt geïntegreerd, dan moet je betalen als je de API meer dan 25.000 keer per dag aanroept. Het bedrag dat je dan moet betalen is vier dollar per 1.000 hits. Als je een aangepaste map gebruikt, dan geldt dat al vanaf 2.500 hits.

Niets aan de hand dus.

Als jij Google Maps op je website hebt staan voor de routebeschrijving naar je kantoor, is er niets aan de hand. Als dan je in de situatie komt dat dat 25.000 keer per dag wordt aangeroepen dan ben je zwaar populair en lopen de zaken enorm goed, of je hebt heel veel woedende klanten die je willen opzoeken. In dat laatste geval zijn je problemen groter dan die vier dollar.

De reactie van Thor Mitchell, product manager van Google Maps API:

“We understand that the introduction of these limits may be concerning.

However, with the continued growth in adoption of the Maps API, we need to secure its long-term future by ensuring that even when used by the highest-volume for-profit sites, the service remains viable. “

Google Maps toeslag bij reizen?

Veel reiswebsites gebruiken Google Maps om potentiële vakantiegangers een indruk te geven van de reisbestemming. Je kunt de regio bekijken, de stranden, foto’s etc… Hartstikke mooi en hartstikke handig. Die reisbranche is dan ook de eerste sector die bij mij te binnen schiet als ik aan aantallen van 25.000 hits denk. De reisbranche staat al jaren onder druk. Prijsvechters zorgen ervoor dat de marges op reizen geminimaliseerd zijn. En bij elke reis zit een luchthaventoeslag, brandstoftoeslag waardoor de prijzen beïnvloed worden. Gaan we nu binnenkort bij het boeken van een reist iets als een Google Maps toeslag krijgen?

Wat is de volgende stap?

Wat zou Google hierna gaan doen? Als je meer dan 2.000 mailtjes binnenkrijgt op Gmail moet je betalen? Of als je Google Analytics aangeeft dat je site meer dan 50.000 bezoekers per dag heeft, gaat Google dan ook een rekening sturen? Het is niet ondenkbaar dat alles waar ze ons de laatste jaren met veel plezier, gratis aan hebben laten wennen ineens geld moet gaan kosten. Zou Google de nieuwe heroïnedealer zijn die zijn klanten eerst het product gratis laat proberen en als ze niet meer zonder kunnen ze er voor laat betalen? Nee, dat is te zwart gedacht van mij. Maar het zou kunnen.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Mathijs

    Dit is fantastisch nieuws voor alternatieven als MapBox.com en OpenLayers.org! Met MapBox en OpenLayers kun je eigen kaarten maken. Het staat nog in de kinderschoenen, maar wordt werelwijd al geadopteerd. OpenLayers draait op je eigen servers met je eigen data. Ok, toegegeven, Google heeft de beste data, maar voor een routebschrijving naar je kantoor kun je intussen prima MapBox gebruiken. OpenLayers biedt overigens een open source stratenplan.

    Tot ziens, Google!


    1 november 2011 om 07:06
    Jan Willem Alphenaar

    @andrescholten klopt, maar dat is een keuze.


    1 november 2011 om 07:26
    onlinemarketeerTV

    Onnodig verontrustend, als dat de bedoeling is. Google kijkt alleen naar het API aanleggen en niet de data , 25.000 requests per dag is heel .. heel.. heel veel. Knap als je dat bereikt. De link tussen Google Map request, website ‘hits’ en luchtvaarttoeslag is ook geen link die je bij heel goed uitzoomen enigzins kunt leggen.

    En Google kent al langer betaalde services voor heavy use zoals de betaalde uitbreiding van je Gmail account..

    Kijk even naar de tweets van @gvenk hij heeft zinnige dingen gezegd over de aanpassing van het API gebruik.


    1 november 2011 om 08:13
    Eend

    @Mathijs OpenLayers is een JavaScript bibliotheek voor het tonen van kaarten. De kaarten die vaak gebruikt worden door OpenLayers ontwikkelaars zijn niet van OpenLayers, maar gemaakt door het crowd sourced project “OpenStreetMap” (OSM). Omdat het open data is, hebben we onze eigen OSM server draaien oa omdat we merken dat de ‘officiele’ OSM server het niet altijd meer trekt. En OpenLayers staat niet in de kinderschoenen hoor. Dat wordt al jaren door professionals gebruikt. Overigens raad ik MapQuery aan als je een betere integratie met JQuery wilt.


    1 november 2011 om 09:49
    Gerard van Enk

    En @gvenk had er vorige week ook al een blogpost over geschreven 😉 Met wat meer (technische) details over de kosten en waar je precies voor moet gaan betalen. Helemaal helder is ’t nog niet allemaal, daarvoor moeten we waarschijnlijk wachten tot 2012.

    Overigens schijnen de limieten alleen voor commerciële sites te gelden en ook nog eens voor sites die herhaaldelijk over de grens gaan.


    1 november 2011 om 09:52
    ErjonTuenter

    Vind het allemaal ook niet zo’n probleem, als particulier blijven we er gewoon gratis gebruik van maken. Dat groot gebruikers straks een (kleine) bijdrage moeten leveren past volledig in de werking van onze wereld. De bakker brengt zijn brood uiteindelijk ook niet voor niets, hoewel er op toonbank wel wat stukjes liggen om te proeven!


    1 november 2011 om 14:47
    Christian van Ekeris

    Ik heb een hele tijd geleden al voorspeld/bedacht dat dit zou gebeuren; inderdaad: Google Analytics had al een betaalde variant. Met de komst van deze betaalde Maps is er weer een volgende stap gemaakt. Deze betaalde diensten zijn diensten waarmee je nog wel een leven zonder kunt bedenken.

    Ik bedacht me wel dat het ‘gevaarlijker’ is op het moment dat bedrijfskritischere apps van Google in rekening gaan worden gebracht, denkt aan de agenda of zelfs gmail. Dat je nog maar met 25 users gratis in de agenda kan of maximaal 100 berichten per dag met Gmail kunt versturen. Ze zullen hier best mee gaan experimenteren tzt. En het zal ook veel negatieve reacties opleveren.

    Bij Marktplaats was in het begin ook alles gratis, en toen hebben ze geëxperimenteerd met diverse advertentietarieven. Bedrijfstechnisch gezond, maar zoals voor alles telt: voor niets gaat de zon op.


    7 november 2011 om 07:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!