Coca-Cola nr. 1 op Facebook, maar Walmart meer engaged

27 oktober 2011, 03:11

Je hebt soms van die whitepapers die duidelijk uitstijgen boven de rest en de recente whitepaper van Covario is er zo’n eentje.

Een white paper over “brand presentation for top global advertisers, best practices to improve, and how Facebook search works.” en last but not least een overzicht van de beste Facebook Fan pages van de top 100 adverteerders volgens Advertising Age.

Als basis voor het onderzoek werd de top100 adverteerders volgens AdAge genomen. Van elke adverteerder werd vervolgens de Facebook Presence Score (FPS) bepaald op basis van een gewogen gemiddelde van Reach, Engagement, Technische invulling en Reputatie (Zie afbeelding voor de details).

Coca-Cola hoogste Facebook Presence Score.

Volgens deze methodiek is Coca-Cola duidelijk de nummer 1 op Facebook. Niet verwonderlijk als je kijkt naar de aantallen: 34 miljoen fans, 3% fangroei per maand en een hoge mate van engaging. 7 updates per maand zijn goed voor gemiddeld 235 comments en 1,750 likes per update.

Wat betreft Engagement doet Walmart het overigens nog beter. Walmart krijgt gemiddeld 7.390 comments en 726 Likes per update per maand en dan doen ze dus 12 updates per maand!

Wat in een posting precies leidt tot die engagement is voor de onderzoekers nog niet geheel duidelijk. Het verschilt sterk per branche. Promoties werken ook lang niet altijd en soms werkt zelfs het stellen van een vraag beter dan een promotie als het gaat om engaging.

Maar liefst 99 van de 100 onderzochte adverteerders waren overigens aanwezig op Facebook. Opvallende afwezige: Apple. Er is weliswaar een Apple facebook page met 208.000 likes, maar dit is niet een officiële page van Apple zelf. Nederland loopt wat Facebook betreft dus nog wat achter; In de Social Media Monitor 4 waren 62 van de 100 onderzochte adverteerders structureel actief op Facebook.

Hoe werkt Facebook Search?

Naast deze ranking gaat een groot deel van de whitepaper ook over Facebook search, de zoekmachine van Facebook zelf. Vaak vragen beheerders van fanpages zich af hoe die interne zoekmachine werkt en waarom hun fanpage niet bovenin staat. Door de resultaten van een aantal automerken te vergelijken konden de onderzoekers iets meer inzicht krijgen in de wijze in de wijze waarop de zoekresultaten tot stand komen. De interactie van de gebruiker of vrienden van de gebruiker met de Facebook fanpage blijkt een belangrijke factor te zijn in de ranking van de uiteindelijke zoekresultaten. Het exacte algoritme achter de ranking blijft een geheim en da’s eigenlijk maar goed ook.

Mocht je meer over Facebook Search willen weten (of al dan niet netjes de resultaten willen beïnvloeden) check dan zeker Facebook SEO, Ranking Factors & Visibility Hacks.

Downloaden dus deze whitepaper van Covario.

Met dank aan @peterminkjan voor de tip en input!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!