Wat moet er gebeuren met jouw sociale netwerken na je dood?

Wat moet er gebeuren met jouw sociale netwerken na je dood?

Ik weet het, ik weet: het de titel van de blog klopt niet. Voor geen meter zelfs. Je bent dood, dus hoe kun je zelf nog je digitale voetafdruk beheren? Maar je kunt wel een boodschap achterlaten in de vorm van een laatste wilsbeschikking wat er moet gebeuren met je social mediaprofielen. Zoals in de vorm van een afscheidsbrief, getuige de intrigerende Ted-talk van Adam Ostrow, hoofdredacteur van Mashable - zie de video hier beneden. Hij beschrijft de befaamde laatste woorden van Derek K. Miller, een Canadese powerblogger, die in mei 2011 stierf aan kanker. Voordat Miller stierf, zette hij zijn leven uiteen in zijn ultieme blog op Penmachine getiteld: The Last Post.

Zo beginnen de laatste digitale woorden van Derek K. Miller:

“I’m dead and this is my last post to my blog.  In advance, I asked that once my body finally shut down from the punishments of my cancer, then my family and friends publish this prepared message I wrote —the first part of the process of turning this from an active website to an archive. If you knew me at all in real life, you probably heard the news already from another source, but however you found out, consider this a confirmation: I was born on June 30, 1969 in Vancouver, Canada, and I died in Burnaby on May 3, 2011, age 41, of complications from stage 4 metastatic colorectal cancer. We all knew this was coming.”

Digitale voetafdruk achterlaten

De blogpost van Miller en de talk van Ostrow hadden mij al eerder aan het denken gezet (zie mijn Engelstalige blogpost op 123people waar deze post op is gebaseerd). Er zijn aan het eind van het jaar ongeveer een miljard mensen op sociale netwerken en ze hebben - zoals Ostrow aangeeft - een ding gemeen: ze gaan allemaal vroeg of laat dood. Willen wij nog wel een digitale voetafdruk in social media achterlaten als we er niet meer zijn? Zijn we wel goed voorbereid? Hebben we wel alles geregeld voor als we dood zijn en kunnen onze geliefden wel bij onze informatie?

Profiel direct verwijderd

Nuvema Uitvaartverzekering - daar had ik zelf nog nooit van gehoord - heeft nu onderzocht dat ruim 61% van de Nederlanders wil dat zijn online profiel direct wordt verwijderd na overlijden. Een eeuwig online leven op Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter is daarmee niet populair, concludeert het bedrijf na onderzoek van Multiscope onder 1000 consumenten. Een kwart van de mensen laat de keuze over aan de nabestaanden en slechts 8 procent wil een digitale herdenk- en rouwplek. “Nederlanders zitten niet te wachten op digitaal medelijden in de vorm van een rouw- en herdenkstatus op sociale netwerken. De dood zien ze als het einde, ook voor hun Hyves, Facebook, Linkedin of Twitter profiel”, aldus Emile de Jong, commercieel directeur van Nuvema Uitvaartverzekering.

Memento mori

Mijn advies aan eenieder die gaat sterven (dat is dus iedereen), memento mori en volg deze drie stappen op:
1. Neem controle: bespreek met je familie en vrienden wat er moet gebeuren met je sociale netwerken en blogs. Jij bepaalt. Worden ze een rouwplek, een archief of moeten ze gewist worden?
2. Bereid een boodschap voor: ben je net als Derek een blogger, bereid dan een verhaal voor. Misschien wil je jouw gevoelens delen over hoe je je leven hebt ervaren. Of goede herinneringen ophalen. Let wel, dit is niet het moment om over je graf heen te regeren en oude rekeningen te vereffenen!
3. Zorg voor toegang: vergeet je passwords en andere inloggegevens van sociale netwerken niet. Mogelijk heeft je computer beveiligd toegang dus je geliefden kunnen niet bij je automatische ingelogde pagina’s.

Social media testament

Nuvema heeft het opvolgen van de adviezen versimpeld, met een social media testament.

Meer dan 2 op de 3 gebruikers van sociale netwerken heeft nog nooit nagedacht over wat er moet gebeuren met hun digitale erfenis. Nabestaanden weten daardoor niet wat er met de online profielen van hun dierbare moet gebeuren. Naar aanleiding van deze resultaten heeft Nuvema Uitvaartverzekering het Social Media Testament ontwikkeld. Hiermee kan gemakkelijk worden aangeven wat er met de online profielen moet gebeuren na een overlijden. Voor nabestaanden is het ingewikkeld om de online profielen van overleden personen aan te passen of geheel te verwijderen. Terwijl ruim 25% van de respondenten dit wel aan hun nabestaanden wil overlaten. Daarom heeft Nuvema Uitvaartverzekering een ‘Handleiding aanpassen of verwijderen social media van overledene’ geschreven. Zo kunnen nabestaanden per sociaal netwerk het profiel wijzigen of verwijderen.

Doneren

Terug naar Derek K. Miller. Hij laat niet alleen een indrukwekkende digitale voetafdruk achter, maar ook een indrukwekkende Last Post met 439 Disqus Likes, 2899 tweets, 30962 likes en 1214 comments. Er is een fonds opgericht voor zijn familie en ik zou het zeer waarderen als jullie een donatie achterlaten, opdat zijn waardevolle les over hoe om te gaan onze digitale voetafdruk ook wat oplevert voor zijn twee dochters en zijn vrouw.

Rest mij nog te vragen: Heb jij wat geregeld met betrekking tot social media en je digitale voetafdruk na je overlijden? Zo ja, hoe wil jij er mee omgaan? Indien het antwoord nee is, waarom niet? Lijkt het je wat, zo’n social media testament?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Hyves deed afgelopen augustus een vergelijkbaar onderzoek. Daar hebben ruim 20.000 mensen op gereageerd: http://hyvesredactie.hyves.nl/polls/9097125/Als_ik_zou_komen_te_overlijden_zou_ik_willen_dat/

    Al voor die tijd had Hyves overigens de In Memoriam status, die Nuvema wijselijk niet noemt in haar verhaal ;-): http://pressdoc.com/p/000d21

    geplaatst op
  • Het lijkt mij fantastisch om een online gedenkplaats te kunnen hebben. Tijdens mijn leven hecht ik veel waarde aan de ontwikkelingen op online gebied, dus het lijkt mij mooi om dat na overlijden een passend vervolg te geven. Enig aandachtspunt: hoe regelt mijn niet-social media geëngageerde familie dit? @eddycarree

    geplaatst op
  • Dit is iets waar ik nooit over heb nagedacht. Zeker iets om wel eens te gaan doen. Ik denk op dit moment dat een digitaal archief in mijn geval het beste zou zijn. Niet dat ik veel te melden heb gehad, maar zou het jammer vinden dat alles zomaar verdwijnt.Een rouw-plek lijkt me weer een beetje overdreven.

    geplaatst op
  • Toen ik de kop van dit artikel zag was ik al bang dat Nuvema genoemd zou worden en mogelijk zelfs de aanleiding zou zijn voor dit verhaal (pr-missie geslaagd). Zelf vanmorgen over getweet, zonder de kritische kanttekening dat het Nuvema vooral te doen was om naamsbekendheid over de rug van een vraag die welzeker belangrijk is en die hier mooi van context is voorzien door Remco. Kende het verhaal van Miller niet. Nu wel. Rebecca's comment spreekt boekdelen (wat betreft die pr-missie).

    Ik heb trouwens sowieso een beetje een hekel aan ieder bedrijf dat ons probeert een uitvaartverzekering aan te smeren, alsof het asociaal zou zijn er geen te hebben ten opzichte van je nabestaanden (ik laat bij deze in het midden of dat al dan niet zo is). Even linkdumpen naar MT. :)

    geplaatst op
  • Lees een eerdere bijdrage van Marketingfacts aan het thema "Is er e-leven na de dood"

    geplaatst op
  • Ook vanuit die problematiek van nabestaanden heb ik HVSbackup (http://www.hvsbackup.nl) ontwikkelt. Want nadat je toegang hebt tot het profiel van de overleden persoon, begint het avontuur pas (zoeken naar de juiste middelen die passen bij de wens/behoefte van die persoon én naasten). Het zo snel mogelijk permanent verwijderen is niet direct een eerste gedachte van een nabestaande! Ja, het is een wens van de overleden persoon om alles te verwijderen...maar waarom niet alles veilig archiveren om pas daarna permanent te verwijderen in het digitaal landschap?

    geplaatst op
  • Voel een nieuwe dienst aankomen voor een Andere Derek.
    Toegangsgegevens van verschillende Social Media via de overledene zelf achterhalen of als intermediair vragen gesteld aan overledenen via de Twitter beantwoorden.

    geplaatst op
  • Luister eens naar een ervaring van Joshua Ellis ...de moeite waard: http://augmentedrealityoverview.blogspot.com/2011/08/ar-and-digital-ghosts.html

    geplaatst op
  • I wanne live forever. En als dat niet fysiek kan, dan maar digitaal. Ik hoop dat mijn geest eeuwig zal rondwaren op Facebook en Twitter. Dat mensen uit mijn naam mijn leuke, vervelende, inspirerende of flauwe berichten zullen blijven sturen en ik nooit vergeten wordt. Kleine kans, inderdaad. Dus waarschijnlijk zal ik vanzelf - en ik schat binnen een week - volledig vergeten en gewist zijn. En tot digitaal stof zijn wedergekeerd....

    geplaatst op
  • Van leven ga je dus niet meer dood!

    Zie ook: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110722_van_leven_ga_je_niet_meer_dood/

    geplaatst op
  • In 1998 ben ik hier al mee bezig geweest en kocht mijn eerste domeinnaam: liveon4ever.nl
    Aanvankelijk dacht ik eerder aan het worldwide delen van informatie over overledenen, het uitwisselen van foto's, films en zelfs een soort digitale begraafplaats. Aangezien ik mij niet in en een netwerk van developpers bevond en de waan van de dag de overhand had. Heeft het idee jaren in mijn hoofd gespookt.
    Totdat ik in het voorjaar mijn aangepast idee heb gepitched op het Start Up weekend, waar het doorging naar de laatste 25 maar geen developpers meekreeg.
    Op dit moment staat er een platte WP site op http://www.liveon4ever.com
    "My Digital Legacy" Waar het net als bij Derek K. Miller gaat over het zelf de regie nemen over wat je digitale nalatenschap wordt.
    Nu nog devs :-)

    geplaatst op
  • Wat deze blog al aangeeft is er door minstens 61% van de Nederlanders de behoefte dat Social Media profielen goed worden 'achtergelaten' na het overlijden van de betreffende persoon. Echter zijn er veel procedures om de Social Media profielen in memoriam of offline te zetten. Dit geldt niet alleen voor Facebook maar ook voor Twitter, LinkedIn, Hyves en Google diensten. In de praktijk blijkt het helaas dat dit toch moeilijk is dat de wensen van de nabestaanden goed of geheel worden opgevolgd door deze Social Media partijen. Zoals jullie al aangeven op deze blog, kan je ook overwegen om een 'digitale kluis' of 'online testament' op te zetten. Echter vereist dit dat deze actueel gehouden word met de juiste gegevens en dat er nabestaanden zijn die op de hoogte zijn van dit testament en deze vervolgens ook kunnen raadplegen, dit is dus niet al te praktisch.

    Dit zijn daarom ook de redenen waarom we onlangs Passed Online zijn gestart om het voor nabestaanden makkelijker te maken om op één centrale plek aan te geven wat de wensen zijn voor verschillende social media profielen van overleden personen. Dit maakt het makkelijker voor de nabestaanden en daarmee willen wij hen ontzorgen. Doordat inderdaad de procedures allemaal verschillend zijn bij deze Social Media partijen kan dit verwarring veroorzaken voor de nabestaanden in een toch al een moeilijke periode. Mochten jullie geïnteresseerd zijn kunnen jullie een bezoekje brengen aan onze website.

    Groetjes, Paul.

    geplaatst op
  • Interessante discussie. Recent heb ik een website gebouwd waar nabestaanden een pagina voor hun overleden dierbare kunnen maken. Dit is geen oplossing voor bovengenoemde vraag, echter het is wel mooie manier om een overleden persoon voor altijd online te herinneren. Neem gerust een kijkje op http://www.ememori.nl

    Groeten,
    Mark

    geplaatst op
  • Interessant Mark, stuur mij svp nog een mail met meer info: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.