ReclameReview: Stichting ALS Nederland

ReclameReview: Stichting ALS Nederland

Dat je met heel weinig middelen toch een heel indrukwekkende campagne kunt neerzetten, bewijst de Stichting ALS Nederland met deze commercials. We zien alleen een patiënt die vertelt. De achtergrond is zwart. Centraler kan de boodschap niet staan. En die boodschap is nu net waar het om draait in deze campagne.

Credits:
Bureau: Public
Account: Marcella van Holten, Michiel van der Linden
Creatie: Jeroen van Zwam, Marcel Hartog
Design: Dave Fransen
Fotografie: Lukas Göbel
Geluid: Robin Schlösser
Klant: Monique van Bijsterveld, Arnout Bloys, Theodoor Doyer, Ineke Locascio, Eric Nolet, Emilie van Rappard, Peter van Steensel, Weertjan Weerts, Ineke Zaal
Public relations: Corinne Engelen, Anna Pastor, Ingrid Wallisch
RTV: Marja Borkus
Regisseur: Olaf van Gerwen
Strategie: Gert Jan Hafkamp
Geluid: Studio De Keuken

De doelstelling:
Mensen op de hoogte brengen van de ernst van ALS en van het bestaan van de Stichting ALS Nederland, met als doel een bijdrage doen voor wetenschappelijk onderzoek.

De uitwerking:
We zien in deze campagne ALS-patiënten die direct in de camera vertellen wat hun ziekte inhoudt en wat de gevolgen zijn. Hun vraag aan de kijker om de strijd tegen ALS te steunen stellen ze niet voor zichzelf, maar voor anderen. Zelf zijn ze namelijk al overleden.

Het oordeel:
Het zijn maar woorden, maar ze hakken er stevig in. Conny Deenik, vrijwilliger bij de Stichting ALS Nederland, is inmiddels overleden terwijl we naar haar oproep kijken. Het feit dat ze zelf zegt dat ze al overleden is, zorgt voor het schokeffect. Ook oud-hockeyer Theodoor Doyer is te zien in een commercial. Bij hem merken we al dat hij moeilijker praat door zijn ziekte. Voor mij persoonlijk is de schok van zijn boodschap dan ook minder groot, maar dat kan ook komen doordat ik eerst die van Conny zag. Hoe dan ook, het zijn aangrijpende commercials. Heel eenvoudig, heel helder, heel hard. Niet om de hete brei heen draaien, gewoon zeggen waar het op staat. Dit lijkt mij een prima manier om aandacht te vragen voor ALS en fondsen te werven voor wetenschappelijk onderzoek.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Ik vind dit een ongepaste, onsmakelijke controversiële manier van zieltjes winnen!
    Daarnaast vind ik dat deze spotjes moeten worden voorafgegaan met de melding dat het schokkend materiaal bevat.
    Ook mag het niet zoals nu om 12 uur in de middag worden uitgezonden, er is dan echt denkbaar dat kleine kinderen deze boodschap kunnen zien (ook bijvoorbeeld als je een programma hebt opgenomen)

    Ook zijn deze spotjes op internet te vinden, zeer vervelend als je nu een gesponsord youtube filmpje zou gaan kijken en eerst dit spotje ziet. In mijn geval zeer vervelend ik heb net mijn vader, huis en goede vriend aan kanker verloren

    Als laatste zijn er genoeg andere vreselijke ongeneselijke ziektes waar wel discreet aandacht voor wordt gevraagd.

    geplaatst op
  • Helemaal eens met Yobo zeer ongepast en onsmakelijk recame.
    Schandalig dat dit uitgezonderd mag worden! !!Niet wat ik naar de ochtend nieuws wilt zien!

    Dit reclame geeft me een onaangename gevoel
    dat ik eerder een klacht wil indienen dan doneteur wilt worden.Deze reclame in mijn opinie is ook zeer ongevoelig tegenover kijkers die bijv. net een dierbare hebben verloren.
    Stichting ALS kan beter wat minder geld uitgeven aan marketing en meer aan onderzoek

    geplaatst op
  • Schandalige campagne, hopelijk komt de bedenker ervan zelf ook snel te overlijden.

    geplaatst op
  • Wellicht een keer een idee voor u allen om niet enkel aan uzelf te denken. Wat denkt u van de mensen die ALS hadden die mee hebben gewerkt aan deze campagne. En denkt u eens aan de familie van deze mensen. Ik heb respect voor deze mensen dat zij zelfs na hun overlijden willen strijden voor anderen met deze ziekte. Een harde boodschap welke past bij een harde ziekte. Sta uzelf toe om te rouwen om uw dierbaren en sta daarna ook eens stil bij wat uzelf kunt doen voor anderen, ALS of andere ziekte. Wees begaan met ieder leven, bekend of onbekend.
    Tegen u Bert kan ik enkel zeggen dat uw reactie pas schandalig is.

    geplaatst op
  • Ik ben het geheel eens met Neel, helemaal over de reactie van Bert. Wat een walgelijke reactie.

    Graag wil ik ook op de reactie van Yobo reageren, aangezien deze zegt dat er een waarschuwing moet plaatsvinden voor de reclame. Dit is niet handig, want hierdoor is het schokeffect weg. Maar dat is niet mijn grootste struikelblok.
    Nee, het struikelblok voor mij is dat kleine kinderen deze reclame niet mogen zien.

    Kinderen snappen meer over de dood en zulke ziektes dan je denkt. Het is onderdeel van het leven en kinderen leren dit ook.

    En zeer vervelend omdat je net wat verloren hebt, kan ik me voorstellen. Maar om gelijk het helemaal af te gaan kraken is onzin, omdat ik dan ook kan gaan zeggen: "Ik wil geen reclames over kanker zien." (Voor als deze op TV komen dan.)

    Doe een beetje normaal en heb respect voor (deze) mensen.

    geplaatst op
  • Ongelovelijk dat iemand (Yobo) die een dierbare verloren heeft aan een ziekte, niet stil kan staan bij het lijden van een ander. ik ben 17 jaar en mijn vader is al 1 jaar aan het vechten tegen kanker. dat heeft mij alleen maar bewuster gemaakt van hoe kort het leven kan zijn en hoe moeilijk het is voor de patienten en de dierbaren en heb daardoor alleen maar rescpect gekregen. heb je wel bij stil gestaan hoe moeilijk het voor de patienten zelf is geweest om deze opnamens te doen?? hart verscheurend!!

    Tegen Bert kan ik alleen maar zeggen KARMA ! !

    geplaatst op
  • Wat een verschrikkelijke reclame. Ongepast en ook gevaarlijk voor geestelijk labiele mensen. Wat erg dat er een competitie is ontstaan over welke ziekte het ergst is. Dit gaat een grens over die niet overgegaan mag worden.

    geplaatst op
  • Hallo,

    Ook ik zie regelmatig de reclame voorbij schieten.

    Ik wil er geen menig overzeggen. Ik wens wel iedereen sterkte met het verlies van dierbare die ze zijn verloren aan een dodelijke ziekte.

    Ik heb wel wat vragen.

    Zijn de personen op de reclame werkelijk overleden? Zo ja, mag zo een soort reclame met overledenen uitgezonden worden?

    Zo niet, mag zo een reclame uitgezonde worden?

    Misschien is mijn vraag raar, maar iedereen doet toch maar wat hij/zij wilt, dus ik wil de waarheid weten. Mag dit?

    Op tv was een tekenfilm over roken, dat roken dodelijk kan zijn, en de reclame maker moest zeggen dat hij onlangs is overleden als je hem op tv ziet. Er was in de animatie veel ophef hier over.

    Nogmaals sterkte voor nabestaanden.

    geplaatst op
  • Als fysiotherapeut werkzaam met ALS patienten kan ik alleen maar zeggen: hulde aan de bedenker van deze campagne!
    Er zijn verschillende vreselijke ziekten waarmee je te maken kan krijgen, maar ALS is een absoluut doodvonnis. Er is geen enkel medicijn om het proces tot stilstand te brengen of te vertragen.

    Naar mijn mening is dit een goede manier om de ziekte onder de aandacht te brengen van de mensen omdat ik durf te wedden dat de mensen die roepen dat deze campagne schandalig is, geen flauw idee hebben wat ALS is. Deze filmpjes zijn niks vergeleken bij de werkelijkheid!

    geplaatst op
  • Mij vrouw,die net 50 jaar is geworden, heeft de ongeneeslijke ziekte ALS en heeft nog en jaar te leven. Voor mesnen die dee reclamecampagne alleen maar walelijk vinden en smakeloos: kijk eens even op deze website, http://www.als-centrum.nl/voor-patienten/wat-is-als/ misschien zeg je dan ook wel dat de ziekte zelf walgelijk is. Ik ben de partner en deze ziekte van mijn vrouw is een marteling en sadisisch voor ons allebei.
    Hulde voor de bedenkers van deze campagne en hulde voor de deelnemers en hun nabestaanden!

    geplaatst op
  • Ik zie deze reclame ook regelmatig voorbij komen en krijg elke keer weer de kriebels als ik hem zie. Ik vind van de ene kant dat de reclame erg ver gaat om mensen te shockeren. Het zet me van de andere kant wel direct aan het denken, maar toch denk ik dat er ook een andere manier is om aandacht van de mensen te krijgen.
    Ik heb wel alle respect voor de mensen die in deze reclames te zien zijn. Ik zou het zelf niet kunnen waarschijnlijk, dus wat dat betreft vind ik wel dat ze respect verdienen.

    Zo, dat moest ik even kwijt.

    Sterkte voor de mensen die zoiets moeten meemaken!

    geplaatst op
  • Bert, de reclame is walgelijk maar iemand dood wensen niet?
    Wat als kinderen jouw reactie lezen?
    Ik denk dat het voor de nabestaande van de mensen die meedoen verschrikkelijk is maar zij weten dat het voor een heel goed doel is. De ziekte en de afloop is nog altijd duizend maal erger dan het spotje.
    Hulde aan alle mensen die eraan meedoen maar bovenal voor hun nabestaanden en familie.

    geplaatst op
  • Wat n ongelooflijke egoistische mensen leven er op deze wereld. Er word zoveel geld ingezameld bij winkelcentra en huis aan huis voor zoveel doelen dieren en ziektes. de Stichting A.L.S. doet dit via een filmpje. Dit filmpje is net zo schokkend als een kinderfilm met geweld waar ze vaker na kijken en blijft hangen in hun kinderhersens. Dit filmpje moet blijven hangen bij de mensen want dit een ziekte die ECHT niet behandeld kan worden om maanden of jaren door te leven. Er is geen operatie, chemokuur. bestraling of pillen voor. (de stamcellen in China hebben ons héél veel privegeld gekost maar niets uitgehaald). Ook MS, Kika, de dierenbescherming en vele andere doen dit op tv en via de sociale media. Ik maak zo"n beetje alle ziektes mee in mijn omgeving en iedereen gun ik een heel en lang gelukkifg leven maar helaas. Bovenstaande mensen wie zulke bekrompen gedachten hebben gun ik geen tegenslag in hun omgeving zouden ze niet mee om kunnen gaan. Of moet dan alles wel plots van hun via de media,

    geplaatst op
  • In de eerste plaats: alle chronische ziekten zijn heel erg.
    Maar deze "reclame" is emotionele chatage. ALS is nl. geen geld stort gaan er nog meer mensen dood aan ALS ?
    Bah.Ik vind het onsmakelijk en helemaal niet netjes.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.