Groene daden = goede marketing?

5 oktober 2011, 07:45

Enkele weken geleden is de inschrijving voor groene daad gestart. Deze door Liander geïnitieerde wedstrijd tussen kantoren wie de meeste groene daden kan doen tussen 10-10 en 11-11. De wedstrijd is gericht op het creëren van bewustzijn over verspilling op kantoor. Waarom doen we immers thuis het licht uit als we weg gaan en brandt dit op kantoor de hele nacht door? Waarom durven we collega’s daar vaak ook niet op aan te spreken? Door een dergelijke ludieke wedstrijd is de bedoeling dat dit bewustzijn vergroot wordt. Niet alleen op energie gebied, ook de andere gebieden rondom duurzaamheid komen aan bod.

Het interessante aan een wedstrijd als deze lijkt mij de potentiële marketing spin off voor de deelnemende bedrijven. Immers profileert bijna elk bedrijf zich als groen, duurzaam en maatschappelijk verantwoord, maar laten we eerlijk zijn. Het is toch veel beter als iemand anders dat over je vertelt? Als vanuit Groene Daad de foto’s en filmpjes van je Groene Daden de wereld in gebracht worden en je als zodanig wordt gepositioneerd?

Derden marketing

Zelf geloof ik dat het altijd sterker is als iemand anders je verhaal vertelt dan dat je het zelf doet. Als ik een organisatie aanbeveel als ‘goede partner’ komt dat een stuk sterker over dan wanneer je iemand belt om te vertellen hoe goed je wel niet bent. Datzelfde geldt volgens mij online, in social media, overal eigenlijk. Dat weten we allemaal al, maar toch lijken de meeste bedrijven vooral hun eigen verhaal te willen vertellen, dan hebben ze daar controle op. Het feit dat ze geen controle hebben over de perceptie van dit verhaal bij de persoon aan wie het vertelt wordt vergeet men voor het gemak.

Daarom lijkt het mij zoveel logischer voor bedrijven om mee te doen aan dergelijke wedstrijden om uit te dragen dat men groen, duurzaam en/of maatschappelijk verantwoord is dan dat men daar op de eigen website een kopje aan besteed.

Bureaus

Persoonlijk ben ik positief verbaasd over het aantal partijen uit de online media die zich inmiddels hebben ingeschreven. Van Lost Boys en .bone tot Lev Kapuas en infocaster hebben zich al aangemeld, maar ook bijvoorbeeld Wit communicatie, PuurPXL en Maxserv. Blijkbaar leeft ‘groen’ en ‘duurzaam’ meer in de online branche dan ik tot op heden had gedacht.

De wedstrijd staat natuurlijk open voor alle organisaties, zo doen ook Simon Lévelt (Koffie en Thee), de Gemeente Arnhem EKZ Makelaars en Greenchoice Energie mee.

Laat anderen vertellen hoe leuk / groen je bent

Zoveel organisaties positioneren zich nu als groen, duurzaam en MVO, maar onderscheiden zich daar nauwelijks meer mee. Dus anderen laten vertellen hoe groen en duurzaam je bent is volgens mij veel slimmer. Daarom zou ik als organisatie juist meedoen aan dergelijke acties vanuit marketing perspectief. Dat naast het feit (wat ik persoonlijk veel belangrijker vind) dat je op je kantoor een stukje bewustwording creëert over de verspilling die elke dag plaatsvindt.

Resultaten

Over de resultaten van de actie zal ik, als community manager a.i., bloggen wanneer deze er zijn.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

1 Reactie

    Nathalie van der Wulp

    Onderzoeksbureau WPG Research heeft GroeneDaad.nl gewonnen! Alle zes medewerkers van dit kantoor deden fanatiek mee. In totaal deden zij maar liefst 789 Groene Daden. Variërend van het instellen van de printer op dubbelzijdig, tot alle medewerkers op de fiets of trein naar kantoor laten komen. En van duurzame Sint-inkopen doen tot gebak bij de bakker om de hoek halen in plaats van online bestellen. Bekijk alle daden van de winnaar op http://www.groenedaad.nl. Joke Bom, eigenaar van de duurzame online kledingwinkel watMooi.nl, is de deelnemer die van alle kantoren de meeste punten heeft verdiend. Zij deed in haar eentje 601 Groene Daden.


    14 november 2011 om 13:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!