Je blog verdient dezelfde aandacht als je website

JDC
25 september 2011, 17:51

De verschillende voordelen van blogs zijn ondertussen – hopelijk – bekend. Ze spelen een belangrijke rol in een geïntegreerde en klantgerichte marketingstrategie. Bovendien nemen ze bijna altijd een centrale plaats in content marketing en inbound marketing benaderingen in. En toch worden ze nog niet voldoende benut.

In een social media marketing context worden blogs vaak – niet altijd terecht – omschreven als de ‘hubs’ waarrond alles draait, inclusief je social media activiteiten. Helaas worden blogs nog te vaak bekeken vanuit een geïsoleerde visie.

Je weet ongetwijfeld dat blogs een rol spelen in SEO, social media marketing, branding en nog zoveel meer. Maar het allerbelangrijkste is dat ze leiden tot interacties tussen mensen en die direct of indirect bijdragen tot de verschillende marketingdoeleinden die je hebt. Aangezien interacties per definitie ‘menselijk’ zijn, spreekt het voor zich dat mensen en hun emotionele en informatieve behoeften altijd het vertrekpunt zijn van een blog. Dat geldt trouwens ook voor content marketing en marketing in het algemeen.

De business impact van een bedrijfsblog

Tijdens de levensloop van een ‘corporate blog’ zul je onvermijdelijk steeds geconfronteerd worden met de vraag naar de ‘zakelijke impact’ er van. En dat is een belangrijke vraag, die je best dus ook van tevoren bekijkt.

In een blog context definieert men succes vaak aan de hand van het aantal bezoekers, de reputatie (die voor een stukje kan gedefinieerd worden door de sociale interactie), de positionering in zoekmachines voor bepaalde trefwoorden, het engagement (de conversatieratio) en de trafiek vanaf je blog (en sociale interacties) naar de online ‘properties’ die belangrijk voor je bedrijf zijn zoals micro-sites, landingspagina’s, formulieren, click-to-chat functies, enz. Van deze online bestemmingen meet je dan het gebruik en de conversie.

Wat men vaak vergeet is dat je blogs zelf perfect kunt integreren in een marketing automation en lead nurturing strategie. Mensen bezoeken blogs niet om dezelfde redenen als ze bedrijfswebsites bezoeken.

Van directe en indirecte dialoog tot conversie

Alhoewel hun doelen deels kunnen overlappen met diegene die ze hebben als ze je site bezoeken, is er een duidelijk verschil. Maar als iemand je blog bezoekt weet je wel dat ze geïnteresseerd zijn in wie blogt, wat er gepost wordt of een andere reden die interessant is voor je bedrijf.

Er is dus geen enkele reden om je blog niet dezelfde aandacht te schenken als bijvoorbeeld je website. Er is geen enkele reden om er geen nieuwsbrief aan te koppelen, intelligente formulieren en inbound marketing functies aan toe te voegen en er lead nurturing of conversiegerichte en informatieve marketing automation scenario’s in op te nemen.

Je moet alleen weten waarom mensen je blog bezoeken en wat relevant voor hen is in opeenvolgende stappen. Misschien blijft het vaak bij een eenvoudige interesse in je posts maar in veel gevallen gaat het een stuk verder. De zakelijke impact wordt mee gedefinieerd door hoe je vanuit je blog mensen weet te engageren via dialoog en opvolgende acties. CRM en marketing automation zijn dus absoluut geen overbodige luxe in een blogcontext.

Er bestaan verschillende tools en mechanismen om dit ook daadwerkelijk te realiseren, vaak zelfs vrij goedkope oplossingen. Ze laten je toe om de verschillende onderdelen van je blog via A/B tests te optimaliseren, de beste dag om te posten te ontdekken (zie de afbeelding bij deze post), lead management en marketing scenario’s te koppelen aan de interacties met je posts en nog veel meer. Bij bedrijven die voor hun website afhankelijk zijn van een ICT-departement of een internationale hoofdzetel, zijn blogs vaak zelfs de manier bij uitstek om snel resultaten te boeken.

Blogs verdienen dus absoluut dezelfde aandacht als je website. En eigenlijk verdienen ze er zelfs meer want op je website kom je zelden in zo een directe dialoog met mensen als op je blog.

Vertaald uit het Engels.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Erik

    Gaat het niet meer om de content en minder om de afzender? Uit eigen ervaring, ik lees veel blogs maar kijk vervolgens vrijwel nooit wie de afzender is.


    25 september 2011 om 18:58
    iscoop

    @Erik Nee, het gaat niet over de afzender. Een blog heeft geen afzender. Het gaat om de context, de lezer, de doelgroep en voor bedrijven: wat je er mee doet.


    25 september 2011 om 19:15
    Gido Mudde

    Hoi J-P de Clerck,

    Een zeer interessant artikel waarbij ik me volledig bij aansluit. Sterker nog denk ik dat een bedrijfsblog zelfs meer aandacht zal kosten dan de website, waar het meestal alleen maar gaat om statische elementen.

    Ik ben wel benieuwd wat voor acties voor op een blog je in gedachten had bij “lead nurturing of conversiegerichte en informatieve marketing automation scenario’s” ?

    Ik kan me er moeilijk een voorstelling bij maken, dus een paar voorbeelden zou misschien al een verheldering geven.

    Met vriendelijke groet,


    26 september 2011 om 06:32
    iscoop

    @Gino Met lead nurturing en marketing automation scenario’s etc., bedoel ik dat je gemakkelijker dan ooit op een blog kunt mensen identificeren, profileren en in functie van hun gedrag kunt opvolgende interacties verzorgen. Stel dat je op een blog komt en je downloadt na je derde bezoek een white paper, dan kan de ‘eigenaar’ van die blog je bijvoorbeeld drie dagen later een mail sturen om je een ander ‘stuk content’ te sturen of een andere actie ondernemen waarbij geleidelijk aan een identificatieproces gebeurt en er gepeild wordt naar je behoeften en gedrag. Door je zo verder te “voeden” met manuele of vooraf ingestelde scenario’s en interacties word je geleidelijk aan door een conversiefunnel gestuurd (van blogbezoeker tot prospect/lead/klant). Dit wordt vaak toegepast binnen multichannel marketingbenaderingen en het is als het ware het dichten van de kloof tussen bijvoorbeeld sociale interactie en verkoop. Een CRM is handig maar vooral een inbound marketing en marketing automation systeem dat hieraan gekoppeld is. Vroeger was dat duur en traag maar nu kan het ook sneller, goedkoper en gemakkelijker. Uiteraard heeft niet elke toepassing dezelfde mogelijkheden maar ik werk er zelf met twee die een WordPress plug-in hebben en een website zelfs overbodig maken. Ik weet niet of ik ze moet vermelden want ik verdeel ze in het kader van consultingrojecten 🙂 Natuurlijk is het ook niet gratis maar de prijs is laag voor wat je er uit haalt: afhankelijk van systeem en functies ben je vanaf een 350 Euro per maand al aan de slag. De Rolls Royce is eerder een 1000 Euro per maand. Uiteraard is dit niet zozeer voor particuliere gebruikers maar voor het MKB en hoger. Hopelijk beantwoordt dit je vraag.


    26 september 2011 om 16:22
    Gido Mudde

    Super gaaf, dat je zo’n uitgebreide reactie hebt geven. Ik vind het reuze interessant hoe je de conversiefunnel omschrijft en hoe je hier tegen aankijkt. Ik denk ook dat we op een zelfde manier tegen de sociale interactie kijken die steeds groter wordt voor er überhaupt tot een koop kan worden gekomen.

    Als ik het ook goed begrijp zeg je hier dat een blog (WordPress) de website zelfs zou kunnen vervangen of bedoelde je het CRM systeem met inbound marketing?

    Nogmaals bedankt voor je antwoord.


    26 september 2011 om 18:37
    Pieter

    Ik werk zelf met blogs en ik ben het met je eens dat het van belang is deze zodanig bij te houden en in te zetten net als bij een website. Dat is zeker nodig. Ik zie de benefits er ook van in, ik ervaar deze zelf 😉 de blogs zijn intermediar, een succesvolle tussenstap.


    11 oktober 2011 om 11:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!