#PICNIC11 Je merk laden met Brand Philanthropy
Hoe breng je je merk tot leven bij de consument. Dat is een vraag waar vele marketeers dagelijks mee stoeien. Het wordt voor merken steeds moeilijker om consumenten te storen in haar versplinterde mediaconsumptie. Laurence Parkes, Planning Director van AKQA Amsterdam, vertelt in zijn presentatie op #picnic11 (foto’s) over de oplossing/toekomst: het antwoord zit hem in “brand philantropy”. Het idee is goed, maar bij zijn intepretatie zet ik mijn vraagtekens. Terwijl hij zijn presentatie begint raak ik enthousiast over zijn stelling. Laurence stelt dat bedrijven ‘goed moeten doen’, om in de consumer mindset te komen; “the good the brand does is central to its activity”. Aan mooie visie. Als merk koppel je je aan een bepaald thema, gedachtengoed of cause door daarin te investeren, om daarin ‘goed te doen’.
Parkes begint over Converse Open Gym. Converse huurt gyms af en nodigt 500 buurtkinderen uit (het vindt doorgaans plaats in achterstandswijken), en laat ze daar sporten, praten met bekende topsporters, er zijn zelfs kappers om het haar van de kids te knippen. Converse zet zich hier duidelijk in voor the good cause. Vanwege het street-karakter van het merk past dit ook. Dan komt Barclays Bikes voorbij. Een wat ongeloofwaardige associate m.b.t. health maar in de gezelligheid kan ik nog inkomen. Maar filantropie? Ik kan me ook moeilijk vinden in het voorbeeld van Wieckse’s Zonneradar, een erg leuke activiteit hoor, maar het is vooral sterk vanwege het fun-gehalte. Hooguit een koppeling met de zomer. Maar veel dieper gaat het wat mij betreft niet.
Bij het voorbeeld van Decode Jay-Z haak ik helemaal af. Een gruwelijke campagne, dat is het zeker! Voor de lancering van R&B-zanger/rappert Jay-Z’s autobiografie lanceert hij samen met Bing een campagne waarin delen van zijn boek worden verspreid door de stad. Een pagina over zijn jeugd hangt in de buurt waar hij op is gegroeid, een ander deel staat op de bodem van een zwembad, heel erg cool. Check vooral even dit filmpje:
Maar is dit brand philantropy? Ik zie niet waarom. Zijn 5 pijlers van Brand Philanthropy:
– central to engaging a brand
– emerges direct from customer research
– empowering through opportuny & technology
– directly related to sales
– cities are it’s natural habitat (gerelateerd aan het thema smart cities)
Kan ik ook maar moeilijk in het plaatje passen. Ik denk eerder in pijlers van identiteit van het merk, en aan voorbeelden als IBM’s Smarter Planet of Achmea’s Conventie van Achlum. Wat vinden jullie?