Popshared toont het meest gedeelde Nederlandse nieuws

2 september 2011, 05:36

De Nederlandse startup Popshared heeft een nieuwssite ontwikkeld die headlines van 75 Nederlandse nieuwssites en weblogs rangschikt op basis van het aantal tweets dat naar de artikelen verwijst. Bezoekers van de site kunnen in vijf categorieën (nieuws, economie, marketing, mobile en tech) zien welk nieuws het meest gedeeld is op Twitter. Wat opvalt is dat de algemene nieuwssites vrij slecht scoren in de lijst van Popshared. Zo staan de Telegraaf en NOS niet hoog op de lijst. Marketingblogs doen het daarentegen goed; Marketingfacts staat net als o.a. Emerce en Frankwatching hoog op de lijst.

Per rubriek worden de artikelen bijgehouden die het meest worden doorgestuurd via Twitter. Bezoekers van kunnen zowel per categorie als per site bekijken welke headlines de meeste retweets genereerden tijdens de afgelopen 24 uur, 48 uur en 7 dagen. Naast Twitter houdt de site ook het aantal Facebook likes, LinkedIn shares en Google+ plussen bij, maar deze worden nog niet gebruikt. Door de artikelen te rangschikken op basis van het aantal retweets, wil de site een transparant beeld schetsen van nieuws dat bezoekers van de sites belangrijk genoeg vinden om te delen met hun volgers op Twitter.

Initiatiefnemer van de site is Jeroen Bertrams:

“Ik wilde in eerste instantie zien hoe hyped.nl scoorde ten opzichte van andere blogs. Na verloop van tijd kreeg ik het idee dat het een leuke tool was die ook veel breder inzetbaart was. Zo is Popshared ontstaan.”

Het viel Jeroen eveneens op dat de grote sites slecht scoorden:

“Het is me vooral opgevallen dat een grote site als telegraaf.nl nauwelijks tweets weet te genereren, terwijl zij toch een tweetbutton hebben staan. Tegelijkertijd viel op dat nu.nl juist wel veel tweets genereert, terwijl die site geen (nieuwe) tweetbutton heeft staan. Het lijkt er dus op dat bezoekers van nu.nl meer “tech-minded” zijn – of misschien wel “socialer” – dan de bezoekers van telegraaf.nl. Over het algemeen kun je stellen dat sites die over marketing en tech schrijven relatief veel tweets genereren. Sommige sites met een klein bereik weten aanzienlijk meer tweets te genereren dan grote spelers als AD.nl, Telegraaf.nl en Volkskrant.nl.”

De huidige lijst met meest gedeelte nieuwssites:

1. Nu.nl Tech (75)

2. Frankwatching (73)

3. Emerce (49)

4. Dutchcowboys (47)

5. Marketingfacts (46)

6. Nu.nl (45)

7. Hyped.nl (44)

8. Nu.nl Economie (33)

9. Webwereld (31)

10. iPhoneclub (26)

11. Tweakers (24)

12. NRC (22)

13. OneMoreThing (19)

14. RTL Nieuws (17)

15. NOS Nieuws (15)

Frank Bloemendal
Student Commucation & Multimedia Design bij Upstream

As a student of ICT I have focussed on multimedia products. I have been involved in game development, web development, interactive application development and most recent active on mobile development. Expanded my experiences with the minor Asian Studies: Doing business in China. Lived in China for a year and a half related to study and becoming more aware of cultural behavior. I am enrolled in Xiamen University for a lingituics program to improve my Chinese on writting, reading and speaking after which I will pursue a master degree in International Relations. Future plans are related to a managemental function within an international coperation targeting the Chinese market or having a development team in China.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kasper de Wijs

    De oorzaak dat Nu.nl meer retweets genereert dan De Telegraaf ligt volgens mij niet aan de doelgroep, maar met name aan het ontbreken van de Twitter button op de MOBIELE website. Hier kan De Telegraaf naar mijn idee simpel op optimaliseren.


    2 september 2011 om 17:42
    Stephan ten Kate

    Leuk initiatief!


    2 september 2011 om 18:30
    Roy Huiskes

    Gaaf, een NL kopie van popurls.


    3 september 2011 om 05:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!