Gartner’s Hype Cycle 2011: Social Analytics en Activity Streams bereiken de “Peak”

Gartner’s Hype Cycle 2011: Social Analytics  en Activity Streams bereiken de “Peak”

Het is elk jaar weer interessant om te lezen wat de Hype Cycles van Gartner melden. Gartner beoordeelt meer dan 1900 technologieën: of ze klaar zijn voor de markt, wat hun voordelen zijn en in welke richting ze zich ontwikkelen. In de “Hype Cycle for Emerging Technologies” bevinden technologieën als Social Analytics, Gamification, Activity Streams, Internet TV en Wireless Power zich in de zogenaamde “Peak of Inflated Expectations”. In deze fase krijgen technologieën veel publiciteit die onrealistische verwachtingen (kunnen) scheppen. Sommige toepassingen van deze technologieën zijn succesvol, maar de meeste zullen mislukken.

Social Analytics en Activity streams staan in verband met elkaar. Activity Streams zijn:

Activity Streams are the future of enterprise collaboration, uniting people, data, and applications in real-time in a central, accessible, virtual interface. Think of a company social network where every employee, system, and business process exchanged up-to-the-minute information about their activities and outcomes. Now, instead of pockets of knowledge, the company will have one central nervous system that unifies every piece of corporate information. Activity Streams fundamentally change how companies do business, unlocking the vast amount of information generated by everyday operations and making it instantly available across previously defined boundaries. Activity Streams humanize every business process inside a company, adding a social layer to data and opening up real-time collaboration.
Source: SocialCast

Inzichten en toegevoegde waarde in deze continue –sociale- data stromen kunnen mede door Social Analytics onttrokken worden. Ik ben dan ook benieuwd wat de rol van bijvoorbeeld Predictive Analytics (die zich in de Slope of Enlightenment bevindt) en Business Process Management tools zullen zijn op data-centrische organisaties.
Predictive Analtyics kunnen bijdragen in het actiegericht maken van de grote hoeveelheid aan data; door te adviseren op basis van huidige en historische data. In een real-time en dynamische omgeving zijn processen en workflow van belang om de uiteindelijke klant zo goed mogelijk te blijven bedienen.

Jacky Fenn van Gartner over de interesse in Social Media:

“On the social media side, social analytics, activity streams and a new entry for group buying are close to the peak, showing that the era of sky-high valuations for web 2.0 startups is not yet over.”

Er zijn drie soorten technologieën die sterk naar voren komen in dit Hype Cycle rapport. Degene die zijn gericht op communicatie (wireless en de “Internet of Things”), analytics (image recognition) en interfaces (gesture recognition die in combinatie met Augmented Reality de User Experience gaat bevorderen).

Gartner’s persbericht omtrent de Hype Cycle rapporten kun je hier lezen.

Wat valt jullie op?


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.