Bedrijven gaan massaal de fout in met Social Media stages

5 augustus 2011, 03:03

Gisteren stuurde de Nationalestagebank een persbericht, waardoor ik me ineens bedacht om een blogpost uit januari maar weer eens uit de kast te halen. In die blogpost, getiteld: ‘Social Media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair’, schetste ik wat er allemaal mis gaat wanneer een bedrijf een stagiair(e) inschakelt om Social Media op te zetten. Die post bleek een schot in de roos want veel stagiaires reageerden hier op en erkenden dat zij niet op hun plaats zaten. Er is het laatste jaar al zoveel over geschreven en gesproken, dat je zou verwachten dat bedrijven wel wijzer zouden zijn. Niets is minder waar. Ze zijn massaal op zoek naar stagiaires. Oh my god!

160 social media stages, pak die kans!

Volgens het persbericht is maar liefst 1 op de 25 van de totaal 4.000 stageplaatsen op de Nationalestagebank een social media stage. Dat is best veel. Als ik nu student zou zijn, dan zou ik mijn Hyves- en Facebookkennis ook optimaal benutten en mij ervoor aanmelden. In het land der blinden is eenoog koning, dus wat kan er gebeuren? In het ergste geval krijg je geen begeleiding, word je een beetje aan je lot overgelaten en doen ze verder niets met je adviezen. Een stage is eigenlijk ook bedoeld als een leermoment in je studie en de kans is groot dat ze je op dit vlak niets kunnen bijbrengen.

Een stagiair, dat is goedkoop die generatie Y.

Ja, een student is goedkoop. Of zoals ook in het persbericht gezegd wordt door Mark Borgmans van Nationalestagebank:

‘De enorme groei in het aanbod van social media stages is heel begrijpelijk. Bedrijven realiseren zich dat ze ‘iets moeten’ met social media, maar hebben deze kennis vaak nog niet in huis. Studenten houden zich veel bezig met social media en zijn er vaak handiger mee dan de meeste werknemers. Daarnaast zijn de budgetten voor dit onderdeel vaak nog niet erg groot. Een stagiair aannemen die dit op zich neemt, is dan een geschikte oplossing.’

Natuurlijk, studenten zitten op Facebook en sommigen nog op Hyves. Daar weten ze heel goed hoe ze foto’s met hun vrienden moeten delen en allerlei status updates. Maar heeft u daar als bedrijf iets aan? Misschien wel. Maar Pingen en Whatsappen is nog geen klant-dialoog.

Social Media zijn slechts middelen.

Veel mensen vergeten dat Sociale Media gewoon middelen zijn. Middelen met heel veel mogelijkheden. Met Social Media kun je als bedrijf leuke promotie doen, problemen voor klanten oplossen, een imago versterken en zelfs een dialoog aangaan. Allemaal kansen waar legio succesvoorbeelden voor te vinden zijn. Maar kan die stagiair dat ook? Gaat die stagiair voor jouw bedrijf de dialoog met je klanten aan? Gaat hij of zij de online klachten van klanten voor je oplossen? Uiteindelijk zal de stagiaire in de zes maanden dat hij bij jouw bedrijf vertoeft een uitgebreid en goed onderbouwd adviesplan opleveren over hoe je Social Media zou kunnen inzetten.

Oh jee, en nu?

Laat die student gewoon komen. Laat hem of haar het eerste deel van de stage zich goed verdiepen in social media en de mogelijkheden. Laat de student vervolgens jou en je medewerkers opleiden. Als de student jullie laat zien wat de mogelijkheden zijn en jullie dit daarna zelf oppakken dan komt het misschien wel goed.

En leest u alstublieft dit artikel nog eens.

Heb ik het mis? Kom maar op dan met die succesvolle stageprojecten van het afgelopen half jaar.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing mbv AI.. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

39 Reacties

    chi666

    Denk dat je op twee plekken de spijker op de kop slaat. De meeste scholen hebben geen kennis om te begeleiden, maar de bedrijven nog minder. Hoe kan je een stagiair begeleiden als je intern niemand hebt die er iets van weet?

    Het kan ook goed gaan natuurlijk, zeker als er vanuit de school voldoende begeleiding is en het gewoon een topper is. Echter, ik geef redelijk wat gastlessen op verschillende hogescholen in het land en van de meeste ben ik niet bepaald onder de indruk van het niveau dat docenten hebben op het gebied van online marketing in zijn algemeenheid en social media in het bijzonder.


    5 augustus 2011 om 03:53
    Elmar

    Helemaal mee eens! Zie dit al enige jaren gebeuren, is een kwalijke zaak mede omdat de kennis niet wordt opgebouwd bij het bedrijf en er niet goed wordt nagedacht over strategie, continuiteit en PR / Merk-risico’s. Overigens zie ik het ook vaak mis gaan bij zogenaamde socialmedia bedrijven die worden ingehuurd om te twitteren.


    5 augustus 2011 om 04:43
    Sipke

    Helemaal eens dat het nemen van een stagiair niet helpt als je zelf geen idee hebt. Wat mij echter opvalt is dat ik juist veel studenten zie die een zeer beperkte kennis van social media hebben. En dit is een deel van de redenen om een stagiair te nemen, die zou voeling hebben met de doelgroep. Vaak gaat de kennis niet verder dan gebruik van Facebook of Hyves. Twitter is blijkbaar voor een oudere generatie en Foursquare is al helemaal geen ervaring mee.


    5 augustus 2011 om 05:13
    Roelof

    Euh…..wordt je


    5 augustus 2011 om 05:22
    Linda

    Ik ben zelf afgestudeerd op social media. We hebben dus onderzoek gedaan en een scriptie geschreven. De organisatie wilde dat we al tijdens het onderzoek de social media ook meteen inzetten. Toen ik aan de stagiaires die na ons kwamen vroeg wat ze met onze scriptie hadden gedaan, bleek dat ze niet eens wisten van het bestaan ervan. Terwijl ze ook waren aangenomen voor social media… Beetje jammer van al ons onderzoek.

    Wij kregen praktisch geen begeleiding vanuit het bedrijf, en ook weinig vanuit school. Maar dat is ook een beetje het doel met een afstudeerscriptie denk ik. Ik heb veel geleerd van het schrijven van mijn scriptie en dat is voor mij het belangrijkste. Al was het wel leuk geweest als het bedrijf er ook iets aan had gehad!


    5 augustus 2011 om 05:24
    Paula

    Ook mijn afstudeerstage ging over social media. Hierbij kreeg ik wel goede begeleiding vanuit het stagebedrijf, mijn begeleider wist er veel van en zelf had ik ook al affiniteit met social media. Mijn kennis is natuurlijk wel vergroot tijdens het afstuderen.

    Samen met mijn afstudeergenootje heb ik veel onderzoek gedaan en geen berichten gepost voor het bedrijf. Is ook niet verstandig, eerst moet een strategie bepaald worden, alvorens uit te voeren.

    Mijn ervaring was zeer positief als stagiaire zijnde en voor het stagebedrijf heeft het ook toegevoegde waarde gehad. Vanuit school kregen we bar weinig begeleiding, dat was wel erg jammer. Maar ondanks dat hebben we een goede strategie en campagne weten te maken. Het hoeft dus niet altijd verkeerd uit te pakken. Maar ben het wel eens dat je niet zomaar een stagiaire moet aannemen voor social media, begeleiding is vereist en ook als bedrijf zijnde is het slim om er wat vanaf te weten. Zodat de strategie ook daadwerkelijk ingezet kan worden nadat de stagiaire weg is.


    5 augustus 2011 om 05:38
    Arie van Ingen

    Hallo Jan Willem,

    Je hebt voor het overgrote deel gelijk en toch heb je het mis. Het klopt idd dat stagiaires niet ingezet moeten worden op plaatsen waar nog geen SM beleid is. Je mag gewoon in alle redelijkheid niet van een stagiair verwachten dat deze de missie, visie en strategie van een onderneming kan vertalen naar helder en eenduidig SM beleid om dat vervolgens gestalte te geven. En toch zijn er wel degelijk succesverhalen te melden waarin stagiaires een bijzondere kracht bezitten die van reguliere werknemers minder mag verwachten. Zelf heb ik SM beleid gemaakt voor een organisatie en dat gekoppeld aan commerciele en HR projecten zodat er een multidimensionaal plan van aanpak kwam. Van daaruit heb ik een stagiair gezocht die past op de behoefte en de persoon die uiteindelijk ermee aan de slag is gegaan, heeft de verwachtingen meer dan overtroffen. SM beleid of uitvoering dient geen ad hoc actie te zijn en ook niet alleen maar ingegeven “omdat het nu eenmaal bij deze tijd hoort”. Het is een elementair en wellicht zelfs cruciaal onderdeel van bedrijfsvoering hedentendage. Daar dient dus een gedegen plan en dito management voor te zijn, wat niet belet dat een stagiair daar meer dan goed uitvoering aan kan geven. Sterker nog; als het plan en het management er eenmaal is, is het zelfs een vorm van kapitaalvernietiging of op zijn minst verkeerd gebruik van (human) resources om daar duurbetaalde werknemers op te zetten…


    5 augustus 2011 om 05:51
    GianluigiCuccureddu

    De focus van social media is simpelweg te vaak gericht engagement, zowel door organisatie, stagiair (en markt) ->

    “Met Social Media kun je als bedrijf leuke promotie doen, problemen voor klanten oplossen, een imago versterken en zelfs een dialoog aangaan. Allemaal kansen waar legio succesvoorbeelden voor te vinden zijn. Maar kan die stagiair dat ook? Gaat die stagiair voor jouw bedrijf de dialoog met je klanten aan? Gaat hij of zij de online klachten van klanten voor je oplossen?”

    Wat te denken van de social media mogelijkheden/toepassingen voor planning, NPD, (co-)innovatie maar ook consumer insights, market & competitive intelligence etc, etc. Stuk voor stuk kunnen al deze verrijkt/ondersteunt worden dmv social media data, analyse en terugkoppeling naar de organisatie.


    5 augustus 2011 om 06:00
    Henk

    +100

    Ik zit ook als social media stagiair bij een bedrijf dat hier falikant mee de mist in gaat. 0 interesse in begeleiding of wat ik doe, tenzij ik zelf met iets aan kom zetten. Het lijkt wel of het bedriijf helemaal niks met social media wil, zo laag is de interesse. Uitkomst van mijn (voor het merendeel zelf opgelegde) werkzaamheden is dat ik al meerdere keren heb aanbevolen dat ik best berichten kan posten via social media maar dat de uiteindelijke expertise op gebied van het bedrijf bij de medewerkers ligt, en dat zij uiteindelijk degenen zijn die ermee aan de slag moeten, niet een stagiair op ziijn eigen eilandje zonder gedegen kennis van het bedrijf. Daar wordt dan heel aandachtig op ja geknikt, alle voorstellen “gaan ze mee aan de slag”, maar intussen is het een paar maanden verder, ga ik bijna weg en is er nog geen ruk veranderd. En of ik even een berichtje de deur uit wil doen voor een zoektocht naar mijn opvolger! Terwijl ze dat nou juist niet zouden moeten doen. Er wordt mij verder geen stroobreed in de weg gelegd bij het uitvoeren van een afstudeeronderzoek, alsof het een liefdadigheidsinstelling is die zichzelf maar voor eeuwig vastketent in stagnatie om studenten maar een stageplek te kunnen bieden. Lijkt heel tof maar werkt uiteindelijk averechts want de student ziet niks van zijn ideeen terechtkomen. En door het gebrek aan interesse zit je dan dus gewoon 6 maanden uit je neus te baggeren. Schriijnender is nog dat mijn begeleider aan het begin van mijn stage jouw januari-artikel aan me liet zien met de woorden “dat gaan wij dus niet doen” Tot dusver hebben ze het dus echter tot op de letter precies zo gedaan.


    5 augustus 2011 om 06:18
    Henk

    En wat betreft succesvolle stageprojecten: ik schriijf straks de helft van mijn stageverslag op goed geluk omdat wat ik vooraf bedacht had niet gaat werken, simpelweg omdat ik geen data heb: er is namelijk nagenoeg niets gedaan met mijn ideeën.


    5 augustus 2011 om 06:21
    Mark A. Jansen

    Het is belangrijker om de organisatie aan te passen op social media, dan de makkelijke weg: een beetje gaan posten (promoten) op social media, waarbij de managers/ondernemers (vaak digital immigrants) totaal geen feeling hebben met deze media en erin gaan met een tv-reclame attitude.

    Daarnaast maken de gebruikers van social media snel en pijnlijk hard openbaar wat er allemaal rammelt aan je bedrijf en product. En social media zijn ‘arbeidsintensief’. Het is allemaal niet makkelijk. 🙂


    5 augustus 2011 om 06:35
    Antonio ‘Thonis’

    Een beetje jammer zowel voor student als organisatie, want social media begint pas interessant te worden als je meer richting de organizational change kant opgaat. Nou lijkt me niet dat een stagair een posititie heeft om op dat niveau te adviseren.


    5 augustus 2011 om 06:43
    Sjaak Hummel

    Dit is toch bij de ongeveer helft van alle stageopdrachten het geval? Zelf heb ik een afstudeeronderzoek gedaan naar een passend beloningsstelsel. Iets waar ik op mijn opleiding ook weinig mee heb gedaan. Maar door de uitstekende begeleiding, duidelijk gestelde kaders en het ontvangen van goede feedback, heb ik het toch succesvol afgerond.

    Voor Social geldt hetzelfde. Ik denk dat een stagiaire prima in staat is om de mogelijkheden van Social voor een bedrijf in kaart te brengen, zolang deze maar goed begeleid wordt.


    5 augustus 2011 om 06:53
    remcojanssencom

    Ik weiger pertinent mee te werken aan onderzoeken van stagiairs die voor bedrijven de mogelijkheden van social media ‘onderzoeken’ (lees: what’s in it for them). Waar ik zelf keihard voor heb gewerkt om mij in te lezen en klanten te verschaffen, proberen deze freeloaders op een goedkope manier kennis te vergaren door maar even wat experts uit te laten horen door een studentje.

    Waar ze normaal gewoon voor horen te betalen, nietwaar?

    Ik vind het hufterig, schofterig en typisch Nederlands ook. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zo gaat dat… En het is zielig voor de studenten die met dit soort kutklussen worden opgezadeld.

    Meewerken aan scripties vind ik overigens geen probleem. Sterker nog, daar kunnen goede resultaten uitkomen juist!


    5 augustus 2011 om 07:37
    Haha

    Wat een slecht geschreven stuk. Wat is nu eigenlijk de intentie. Veel ‘blabla’ om niets..


    5 augustus 2011 om 07:42
    Bakker

    Erg Herkenbaar.

    Wat wel nuttig kan zijn is dat student een aanzet geeft tot ‘hoe zou het moeten’/ draaiboek maken, en dat bedrijf net zelf implementeerd, of gezamelijk met een student.

    Maar een uit naam van het bedrijf (met beoogde strategie / etc) zaken opzetten lijkt mij minder sterk, gezien zij vaak niet direct het niveau hebben om ‘namens het bedrijf’ strategische keuzes te maken.

    iig, mijns inziens.


    5 augustus 2011 om 07:49
    Henk

    @Haha

    De intentie lijkt me uit te leggen dat veel bedrijven een verkeerde aanpak erop nahouden wat betreft stagiaires en social media, met de hoop dat daar verandering in optreedt, zodat student en bedrijf daar beiden beter van worden. Want in deze staat is het voor geen van beiden echt leuk. Hoe is dat niets?


    5 augustus 2011 om 07:50
    Schurft

    Volgens mij zijn Jan Willem en alle andere ‘experts’ gewoon bang dat studentjes het werk inpikken. Hou eens op met messias spelen.


    5 augustus 2011 om 07:53
    Harm van Bezouw

    Dit past allemaal heel goed in het plaatje, behorend bij de veelgehoorde uitspraak in het bedrijfsleven: “Wij moeten ook iets met Social Media”

    Waar veel bedrijven vervolgens van schrikken is dat ze zien dat er over ze gepraat wordt. En niet altijd in de vorm die ze zelf willen zien. De oude manier van marketing bedrijven was veel ‘veiliger’. “Wij sturen een boodschap de wereld in en men gelooft toch wel wat wij ze vertellen.” En als ze het niet geloven?……… Ach, we horen het niet, dus we weten het niet.

    Nu zien we ineens dat er over ons gepraat wordt: en nog negatief ook!!! Wat gebeurde er vroeger met de slecht-nieuws-brenger? Juist, die ging eraan. Dus wat doen we nu als we zien dat er negatief over ons wordt gepraat? We trekken de stekker uit de slecht-nieuws-brenger. Lekker makkelijk, dan zien we tenminste niet meer dat er negatief over ons wordt gesproken.

    Overigens hoort het grootste gedeelte van het gebruik van Social Media mijn inziens niet bij de marketing-afdeling thuis, maar bij de communicatie-afdeling (Bij de kleinere bedrijven is dit overigens vaak gewoon dezelfde afdeling).

    Social Media is eigenlijk gewoon een verzamelnaam van online communicatiemiddelen, waar interactie plaats vindt tussen de verschillende gebruikers.

    Het gaat er om dat je communiceert met je (potentiële) klanten. Je moet weten dat er over je wordt gesproken en hoe er over je wordt gesproken. En als er negatief over je wordt gesproken? Doe er wat mee. Je weet nu tenminste waar je verbeterpotentieel ligt.

    Als je deze instelling nog niet hebt, moet je m.i. helemaal nog niet beginnen met het gebruik van Social Media. Het inzetten van een stagiair kan dan alleen maar negatieve ervaringen opleveren.

    Tegenwoordig wordt ik regelmatig gebeld door marketingbureaus die zeggen dat ze specialist zijn op het gebied van Social Media. “Doet uw bedrijf al iets met Social Media? Nee? Oh, dat is een gemiste kans, want iedereen doet iets met social media”.

    Dit doet me teveel denken aan een digitale nieuwsbrief. “Wij moeten ook een digitale nieuwsbrief, want iedereen heeft een digitale nieuwsbrief”. Dan wordt er vervolgens een plannetje geschreven voor die digitale nieuwsbrief, met bijvoorbeeld als uitgangspunt. We versturen elke eerste werkdag van de maand een digitale nieuwsbrief, met 6 items. En oh wee als die deadline een keer niet gehaald wordt. Hallooooo!!!!!! Alsof iemand dan denkt: goh, ik mis de nieuwsbrief van bedrijf x.

    Net als die digitale nieuwsbrief hoeft er volgens mij ook helemaal geen apart Social Media plan opgesteld te worden. De verschillende Social Media kunnen ingezet worden als communicatiemiddel in je multi-channel marketing campagne.

    Communiceren via Social Media moet je doen! Daar moet je geen plannen voor schrijven, hooguit uitgangspunten!


    5 augustus 2011 om 08:01
    mennourbanus

    Zo mee eens (+1)

    Als marktonderzoek en social media fan zie ik een duidelijke verschuiving binnen de stage opdrachten. Tot 2 jaar geleden ging iedereen voor zijn stage marktonderzoek doen, een klantonderzoek, concurrentie analyse dat soort werk. Marktonderzoek is een vak dat al meer dan 50 jaar bestaat, er is veel kennis over aanwezig. Desalniettemin zien de meeste vragenlijsten er niet fantastisch uit en zijn de onderzoeken niet baanbrekend. Voor bepaalde organisatie’s is dat helemaal OK en kunnen zij hiermee verder. Voor het echte werk huur je een goed bureau in.

    Bij social media ligt het toch echt wat complexer: zoals eerder geschreven er is onvoldoende kennis bij bedrijf, begeleider en stagiair maar het belangrijkste punt is dat het social media vak nog niet bestaat. Het opstellen van een succesvolle social media activatie is een uitdagende aangelegenheid. Als je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten gebruik een stagiair en hoop dat het goed gaat. Voor het echte werk is het slimmer om ervaringsdeskundingen in te schakelen


    5 augustus 2011 om 08:12
    Sjaak

    Ik heb ook stage gelopen bij een bedrijf wat nog niet wist wat ze er mee moesten gaan doen behalve dat ze wisten dat ze het moesten gaan doen. Ze hadden mazzel wat dat betreft dat ik redelijk in die wereld zit en handig met photoshop en (een beetje) html ben ondanks dat ik een marketing studie deed. Heb dus een compleet platform voor ze gemaakt op facebook wat nu over de 7000 leden heeft en sterk groeiende. Maargoed dat is eigenlijk pas het begin…. Daarna moet je gaan zorgen voor dat het ook echt wat gaat opleveren en het integreren op een goede manier met blogs/websites etc. om er een maximaal rendement uit te gaan halen. (comments van facebook integreren op blog etc echt alles in elkaar laten overvloeien) Ze halen ook vaak een marketing stagair binnen voor dat soort functies en verwachten dat alles dan gratis kan. Als de stagair echter niet kan designen of een beetje html en niet op de hoogte is van social media trends schiet je er ben ik bang weinig mee op. Dan blijft het een beetje natte vinger werk en slap geouwehoer.En geld voor iets vrij maken waarvan het nog niet zeker is wat het oplevert blijft een lastig onderwerp voor veel bedrijven.


    5 augustus 2011 om 08:20
    jvanrijn

    @Harm van Bezouw en de rest 🙂

    Laten we gewoon maar beginnen! een prachtig uitgangspunt, nietwaar? Jammer genoeg komt de marketeer van een koude kermis thuis als er na een aantal maanden nog eens teruggekeken wordt en “we het toch niet zo handig hadden aangepakt”.

    Hierbij kun je het maken van een gedegen strategie niet de schuld geven, het probleem zit hem vaak in de kwaliteit van de plannen. Hetzelfde bij inzet van een stagiair, de juiste persoon op de juiste plek kan heel ver komen.

    Overigens kan ik iedereen van harte aanbevelen om met Jan Willem en een aantal andere “experts” die ik ken aan tafel te gaan zitten. Dan merk je al snel dat er mensen zijn met zo’n omvangrijke ervaring op een bepaald deelgebied dat die je zeker kunnen helpen.


    5 augustus 2011 om 08:33
    Henk

    @Sjaak

    Ik denk dat je daar toch een beetje de plank mis slaat. Ik ben ook aardig handig met HTML, grafische software en tools voor Social Media. Het grote wringen is juist dat ondanks dat soort vaardigheden, een stagiair meestal (te) weinig van het bedrijf waar hij werkt afweet om ook op inhoudelijk niveau goed gebruik te kunnen maken van social media. Ik kan de hele dag wel fijne blogposts schrijven en lekker tweeten maar als de content daarvoor niet van het bedrijf zelf komt (oftewel, als het bedrijf te weinig moeite steekt in het uitvoeren van een – al dan niet door de stagiair aangeleverd – plan) dan komt er weinig zinnigs uit, althans niks waar het bedrijf ook wat concreets aan heeft.

    Ik denk niet dat je per se een expert in moet schakelen om een goed Social Media plan op poten te zetten. Van je stagiair, zeker als het een student van een marketingopleiding betreft, mag toch verwacht worden dat hij op dat vlak enige kennis heeft. Het lijkt me juist een hele goede stageopdracht om zo’n plan op te zetten en te integreren binnen het bedrijf. Het daadwerkelijke uitvoeren van zo’n plan moet je wat mij betreft wel bij het bedrijf laten.


    5 augustus 2011 om 08:42
    Sjaak

    Klopt Henk ik had het ook meer over het uitvoeren. Ik heb persoonlijk het idee dat zoveel bedrijven een social media plan laten schrijven door een stagair. Al die plannen belanden gewoon op de grote stapel. Ik denk dat er voornamelijk bij de MKB bedrijven wel wat mee wordt gedaan. Vervolgens komt de stap uitvoeren en dan gaan ze zweten. Wat als niemand reageert? Wat maakt de facebookpagina dusdanig leuk dat mensen terug willen komen? Hoe zorg ik dat mensen lid worden en hoe zorg ik dat als ik wat vraag een mn leden dat er reacties komen.

    Expert is misschien niet nodig, content is inderdaad het belangrijkste. Maar ik denk dat als je het echt een succes wil maken wel iets meer nodig is. Het probleem is ook dat iedereen al genoeg werk meestal aan zn hoofd heeft en geen zin heeft om ook nog eens na te denken over wat te posten op Facebook en Twitter. Dus zetten we er maar een stagair op. Social Media is maar iets wat er bij komt het staat bij de meeste bedrijven nog niet hoog op het prioriteitenlijstje. Voor veel bedrijven (in de entertainment sector waar ik dan in zat) zou het al een hoop helpen als werknemers het fotocameratje op de iphone meer zouden gebruiken en het nieuws wat ze dagelijks in de mailbox ontvangen een leuk verhaaltje over zouden schrijven.

    Een voorbeeld van een sector waar social media uitstekend wordt toegepast en al jarenlang is de gaming industrie vind ik.


    5 augustus 2011 om 09:03
    Gijs Ros

    Social media stage bij Rabobank Nederland

    Social media stond een jaar geleden voor veel bedrijven nog in de kinderschoenen en ik was erg benieuwd hoe een Rabobank hier nu mee omgaat. In september 2010 heb ik 6 maanden mogen meelopen bij Rabobank Nederland en was ik werkzaam binnen het directoraat Bedrijven. Ik heb onderzoek mogen doen naar het zakelijke gebruik in social media onder alle lokale banken in Nederland. Hiervoor heb ik een 15-tal banken bezocht die actief waren in social media en gevraagd naar hun ervaringen en succesvolle cases. Daarnaast heb ik een online enquete uitgevoerd onder alle 144 banken. Het respons hierop was enorm, dit gaf aan dat het onderwerp wel degelijk leefde. Door het hoge percentage respondenten had ik een goed beeld van de huidige situatie.

    De inzichten heb ik middels een presentatie gedeeld aan mijn collega’s op de afdeling waar ik overigens zeer positieve reactie op heb gekregen. Om ervoor te zorgen dat de lokale banken iets gingen doen met deze inzichten heb ik dit keer niet een dik pak papier met resultaten geretourneerd maar een korte presentatie in elkaar gezet met speerpunten, conclusies en praktische tips. Daarnaast heb ik geprobeerd om kennis uit eigenhuis te delen met anderen. Hiervoor heb ik een 3-tal banken geïnterviewd die goed op weg waren met social media, deze interviews heb ik gedeeld met de 144 banken in Nederland.

    Via het Raboweb heb ik enige bekendheid kunnen geven aan mijn onderzoek en hierin ook verwezen naar de resultaten en interviews. Ik heb vele positieve reactie gekregen van lokale banken na afloop van mijn stage. Velen gaven aan dat dit een goede basis was voor de start met social media. De interviews hebben ervoor gezorgd dat banken van elkaar konden leren, dit stimuleerde banken om kennis hierover met elkaar uit te wisselen.

    In goed overleg ben ik samen met mijn begeleider tot een hele leuke stageopdracht gekomen wat uiteindelijk een goede bijdrage heeft geleverd aan de lokale bank. Gedurende mijn stage heb ik veel bewegingsvrijheid gehad. Ik heb interne workshops bijgewoond die aansloten op mijn onderzoek en meegelopen op afdelingen die mij interesse wekten. Ik kan stellen dat ik een zeer leerzame tijd heb gehad bij Rabobank Nederland waarin ik kennis heb opgedaan, mijn ondernemerschap is gegroeid en mijn netwerk is vergroot.


    5 augustus 2011 om 10:40
    Remi

    Als ‘extern deskundige’ van een HBO opleiding mag ik elk half jaar een dagje afstudeerders beoordelen in hun eindgesprek.

    Ik word helemaal gek van de afstudeerders die ‘iets’ met social media hebben onderzocht. Het zijn bijna allemaal hak-over-de-sloot onderzoeken die allemaal voor het bedrijf in kwestie geen fluit opleveren. Je ziet inderdaad dat door het gebrek aan kennis en ervaring de begeleiding vanuit zowel het bedrijf als de studie erg oppervlakkig is en dat de onderzoeken dus allemaal bestaan uit loos gewauwel met open-deuren. Al die rapporten verdwijnen daarna in een la, waar ze nog jaren liggen.

    Er zijn best een paar uitzonderingen tussen hoor, een enkele student weet er wel een zinnig en interessant verhaal van te maken, maar dat zijn er echt maar een handjevol.

    Uiteindelijk komt het er op neer dat we niet net moeten doen alsof ‘social media’ interessant, spannend en nieuw is. Dat is het namelijk niet. Het is het zelfde als telefoon, een gesprek in de kroeg of een e-mailnieuwsbrief. Natuurlijk heeft elk medium een aantal dingen om rekening mee te houden, maar dat is allemaal operationeel. Een goede marketeer of communicatieprofessional zou zonder veel moeite overweg moeten kunnen met social media.

    Doordat we er mat z’n allen zo spannend over doen, krijgt ‘social media’ een haast mythische vorm. ‘Social media’ veranderd alles! Social media heeft de toekomst! Geen wonder dat die studenten allemaal zo’n stage willen.

    Maar als ik straks een vacature openzet, neem ik liever iemand aan die iets interessants onderzocht heeft bij z’n afstuderen.


    5 augustus 2011 om 11:05
    RemcovanBuren

    Een bedrijf dat, zoals Mark Borgmans van Nationalestagebank zegt, stelt dat ze ‘iets moeten’ met social media en voor de ontwikkeling van dat “iets” geen serieuze stappen durven te maken, hebben geen stagiair nodig maar een nieuw bestuur.


    5 augustus 2011 om 13:20
    RemcovanBuren

    Een bedrijf dat, zoals Mark Borgmans van Nationalestagebank zegt, stelt dat ze ‘iets moeten’ met social media en voor de ontwikkeling van dat “iets” geen serieuze stappen durven te maken, hebben geen stagiair nodig maar een nieuw bestuur.


    5 augustus 2011 om 13:20
    Karin Garritsen

    Hallo Jan-Willem,

    Interessant en herkenbaar artikel. Als praktijkcoördinator van de opleiding Communicatie krijg ik veel aanvragen binnen. In veel gevallen weten de organisaties inderdaad niet goed waar te beginnen.

    Het kan echter ook anders. Het blijft een lastig onderwerp, de stage of afstudeeropdracht moet aan voorwaarden voldoen, maar kan dan zeker een succes worden.

    Enkele voorwaarden zijn naar mijn mening:

    – Kennis bij de begeleiding van zowel bedrijf als onderwijsinstelling. Bij de bedrijven stijgt de kennis en daar, waar bij onze opleiding de kennis ontbreekt mogen dankbaar gebruik maken van o.a. @marketingfacts en Hanneke van Stokkom.

    – Duidelijkheid over het ‘waarom’. De doelstellingen.

    – Toegang tot alle noodzakelijke informatie en de doelgroep.

    – Verdieping van student in onderwerp.

    Dit geldt eigenlijk voor alle opdrachten en stagebedrijven, Social media of anders.

    De succesverhalen zijn er nog niet veel, mede omdat meetbare resultaten weinig worden teruggekoppeld na de stage. Tevreden klanten en goede beoordelingen van zowel interne docenten als extern deskundigen zeker wel.

    Voor een dubbeltje op de eerste rij, werkt zeker niet. Maar de combinatie stagiaire en social media vind ik niet per definitie ‘fout’.


    5 augustus 2011 om 16:46
    Ben

    Dus bedrijven moeten alleen maar zelf benoemde social media experts inhuren?

    De complexiteit van social media wordt op deze site wel eens vaker overschat.

    Het is bijna nergens zo dat bedrijven de hele strategie van een stagiair laten afhangen. blabla bericht van de gefrusteerde expert.


    10 augustus 2011 om 07:44
    Peter

    Ik denk dat een groter probleem hier over het hoofd gezien wordt. De arbeidsmarkt bestaat niet uit 1 op de 25 social media banen. Want ook al studeren de meeste social media stagiairs (waaronder ik) gewoon af (scholen zijn ook vaak sneller onder de indruk dan bedrijven), de arbeidsmarkt is momenteel nog niet op zoek naar ze. Je kan beter een marketing, PR of communicatiestage aanbieden waarbij social media een onderdeel is, want dat is hoe SM in de werkelijkheid geintegreerd gaat worden.

    Daarnaast wil ik even zeggen dat de volgende statement het van het niveau van studenten nogal onderschat. “Je mag gewoon in alle redelijkheid niet van een stagiair verwachten dat deze de missie, visie en strategie van een onderneming kan vertalen naar helder en eenduidig SM beleid om dat vervolgens gestalte te geven.”


    11 augustus 2011 om 05:32
    Joyce

    Zelf ben ik momenteel afstuderende van de HBO opleiding Commercieel Management. Met een passie voor Horeca heb ik ervoor gekozen om in de hotellerie af te gaan studeren. Bij een bekend bedrijf met meerdere prachtige locaties en zelfs onderscheiden met een Michelin ster. Als afstudeeropdracht/scriptie heb ik mee gekregen om onderzoek te verrichten naar de mogelijkheden die de verschillende social media biedt op het gebied van marketing en sales. Daarnaast ga ik bij onze gasten informeren van welke social media zij gebruik maken om op die manier de juiste doelgroep op de juiste manier te kunnen bereiken middels social media. Dit is geen fulltime opdracht dus daarom heb ik ervoor gekozen om ook de sales afdeling te ondersteunen als sales assistente. Door de hoge variatie in het werk dat ik verricht raak ik goed betrokken bij het bedrijf en de cultuur die hier heerst. Ook vanuit mijn opleiding krijg ik passende begeleiding.

    Ik denk dat deze discussie niet gaat over het feit of studenten wel of niet social media trajecten kunnen opzetten, ik denk dat het veel interessanter is om te discussieren over het feit hoe een bedrijf omgaat met de inzet en de begeleiding van een student, in welke mate de opleiding betrokken is bij het totale traject en om het initiatief en de kwaliteiten die een student kan en wil laten zien.

    Als deze 3 factoren goed op elkaar afgestemd zijn ben ik ervan overtuigd dat stagiaires een grote toegevoegde waarde zijn voor een bedrijf. Zowel op kort als op lang termijn.


    15 augustus 2011 om 07:42
    Jamie-Lee van Ingen

    Zelf ben ik momenteel duaal stagiair bij SalesProfs. Ik ben vierdejaarsstudent Small Business and Retail Management aan Avans Hogeschool. SalesProfs is zeer acties binnen de Social Media. Ik ben daar aan de slag gegaan met Social Media. Op het moment dat ik in dienst kwam had ik weinig kennis van Social Media. Ik had van allerlei kanalen gehoord, maar hier nog niet echt mee gewerkt. Op het moment dat ik aan de slag ging bij de organisatie was het de bedoeling dat ik een plan zou gaan schrijven met betrekking tot de inzet van Social Media. Mijn begeleider vanuit het bedrijf was al een echte professional met de inzet van Social Media. Vanuit school ontving ik totaal geen begeleiding en het blijkt dat deze school pas vanaf dit jaar september gaat starten met het vak Social Media.

    Ik ben begonnen met het onderzoeken wat Social Media nu is en wat je er allemaal mee zou kunnen doen. Ook heb ik allerlei onderzoeken bestudeerd over het effect dat Social Media kan hebben op een organisatie. De belangrijkste tip van mijn bedrijfsbegeleider was om het gewoon te doen. Ga communiceren vanuit de organisatie. Durf te falen. Op het moment dat je faalt, leer je sneller. Probeer het niet foutloos te doen. Toen ik de toegang kreeg tot de Social Media kanalen van de organisatie ben ik gaan communiceren. Het heeft geen zin om een heel plan uit te schrijven over wat je allemaal zou kunnen communiceren. Naar mijn mening zal je dan altijd achter de feiten aanlopen. Zorg wel dat je duidelijke kaders stelt met betrekking tot wat voor communicatie je wilt genereren. Over welke onderwerpen dit kan. Zodat het aansluit op je organisatie. Verder mocht ik alles communiceren. Dit heeft veel opgeleverd voor de communicatie en de traffic op de website.

    Mijn conclusie is dan ook dat je er als bedrijf zeker goed aan doet om een student in te huren voor Social Media maar laat deze student geen uitgebreid plan schrijven met betrekking tot de strategie binnen de Social Media. Laat de student beschrijven wat Social Media is, wat je er mee kunt doen, wat je kunt bereiken. Dit zou je dan aan al je medewerkers kunnen geven in de vorm van een handleiding. Hiermee geef je de kans aan de student om meer te leren en te groeien. Ook geef je de student een groot verantwoordingsgevoel.

    Verder is het met Social Media zo, ga op ontdekkingsreis uit, communiceer en doe!


    16 augustus 2011 om 12:01
    Ruud

    Hey Jamie, goed verhaal en jij bent echt een stagiair geweest waar uiteindelijk een bedrijf denk ik veel aan heeft gehad. Maar ik denk dat dat ook te danken is aan het feit dat je begeleider al een professional was op Social Media. Wat je bij veel bedrijven ziet is dat ze denken “we moeten iets met social media” en dat ze daar dan een stagiair opzetten die in het diepe wordt gegooid.

    Als bedrijf zijnde moet je een stagiair aannemen voor ondersteuning of uitwerking van plannen waar je zelf ook al duidelijke ideeën over hebt en waar je de stagiair dus ook in kan begeleiden. Je kan gewoon niet verwachten dat een student voor je bedrijf een goede Social Media strategie bedenkt terwijl je daar zelf als organisatie nog niet verder over hebt nagedacht.


    18 augustus 2011 om 08:30
    Jamie-Lee

    He Ruud,

    Klopt. Daar heb ik zeker geluk mee gehad. Ik loop momenteel nog steeds stage bij SalesProfs. Heb een stage periode van 2 jaar. En je hebt er inderdaad gelijk in de bedrijven de mist in gaan om studenten in te huren om alles op te zetten. Je moet eerst verstand hebben van ieder kanaal apart en alles begrijpen voordat je hiermee aan de slag gaat.


    18 augustus 2011 om 09:22
    Jenny Le Large

    Eigenlijk is het zo simpel uit te leggen aan ondernemingen: verzin voordat je begint, met andere woorden waarom heb je behoefte aan een stagiair en wat is je achterliggende gedachte. Je ziet dat ondernemingen zich niet oriënteren op hun eigen markt, maar een flink aantal stappen overslaan en denken in een middel als oplossing: het inzetten van een hbo-stagiair.

    Na uitgebreide inventarisatie en met onze expertise willen wij met Talents eXceL (wwwl.talentsxl.nl) ondernemingen en studenten helpen om stages strategisch in te zetten, waardoor bedrijven hun kans op het selecteren van getalenteerde medewerkers aanzienlijk verhogen. Een goed begin is om naast de werving en selectie van nieuwe medewerkers ook veel aandacht te geven aan stagiairs.

    Wij selecteren stagiaires en ondersteunen bij de begeleiding en bepalen met de onderneming welk afstudeeronderzoek van praktische meerwaarde is voor het bedrijf en welk type stagiair daarbij past.


    19 augustus 2011 om 14:08
    gerlach

    Ik kan me geheel aansluiten bij het verhaal van Jan Willem. De hype rond sociale media is zodanig groot dat er erg veel vraag is naar sociale media afstudeerders. Wij (Hogeschool Utrecht) schatten dat bij onze commerciële economie opleiding op 25-50%. Goede begeleiding is derhalve een groot probleem, want er zijn maar een paar docenten met voldoende kennis van het onderwerp. Gelukkig hebben wij al 5 jaar een minor e-marketing en sociale media in het programma waar per jaar ca. 60 studenten aan deelnemen. Deze studenten komen vrijwel allemaal in digitale afstudeerstages terecht en gaan ook grotendeels in de online branche werken na hun studie, vaak bij het stagebedrijf. Deze studenten weten ook waar ze voor hun stage de begeleiding vandaan moeten halen.

    Succesvolle stages zijn dus heel goed mogelijk maar daarvoor moet het bedrijf wel selecteren. De gemiddeld opgeleide econoom of communicator is daar niet automatisch geschikt voor.


    22 augustus 2011 om 08:17
    Globeview

    Ik ben het helemaal mee eens. Maar als ik er langer over nadenk is het artikel ook weer een beetje zwart- wit opgesteld. Er zullen ongetwijfeld ook goede bedrijven zijn die stagiares kunnen begleiden op het gebied van social media. Het is natuurlijk wel zo dat je zelf eerst zorgt dat je verstand van zaken hebt voordat je iemand een stageopdracht laat doen. Het maakt dan niet uit of het social media is of iets anders. Ben er wel stellig mee eens dat je stagiares niet moet inzetten op de bedrijf te presenteren omdat ze goedkoop zijn of handig met een mobieltje.


    17 januari 2013 om 12:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!