Google gaat internet sneller maken

28 juli 2011, 16:48

Google lanceert, drie weken na de lancering van Google+, een nieuwe dienst. Page Speed Service. Deze keer niet genoemd naar de CEO Larry Page, zoals wel bij Google Page Rank, maar gewoon naar het onderwerp zelf: internetpagina’s. Hiermee belooft Google dat ze internet wel 25 tot 60 procent sneller zullen maken. Dat klinkt goed, bijna te mooi om waar te zijn. Maar we hebben het getest, het lijkt waar te zijn.

Wachten is vervelend.

Niets is zo erg als het wachten tot een webpage geladen is. Hoewel het vergeleken met de tijd van de 14k4 modems echt niet meer zo lang is, willen we altijd alles maar sneller. Als een website niet binnen 4 seconden geladen is, doen we al een refresh of verlaten we de site voortijdig. We houden gewoon niet van wachten, ook al is het maar een paar seconden.

Google weet dat, maar ze weten alles, dus hebben ze een nieuwe oplossing: Google Page Speed Service.

Opvoeren of versnellen?

Volgens de informatie van Google doen ze het volgende:

Page Speed Service is an online service to automatically speed up loading of your web pages. Page Speed Service fetches content from your servers, rewrites your pages by applying web performance best practices and serves them to end users via Google’s servers across the globe.

Oftewel, je geeft Google aan waar jouw originele content staat, die halen zij binnen, verbeteren ze en plaatsen ze op hun server. Jij past je DNS aan naar een Google server en vanaf dat moment is je site sneller.

Marketingfacts op de testbank.

Aangezien Google aanbiedt om je site te testen met hoe hij nu functioneert qua snelheid en hoeveel sneller hij zou zijn als je hem aan Google geeft, heb ik dit natuurlijk meteen getest. Ik heb Marketingfacts als proefdier gebruikt. Gelukkig stond ik maar een klein uurtje in de wachtrij. De resultaten waren redelijk schokkend. Als Marketingfacts volledig in handen van Google komt, dan is de site in 11 seconden geladen in plaats van 17.

Hoe betrouwbaar is dit?

Persoonlijk vind ik 11 seconden ook nog steeds lang. Ik kan me niet voorstellen dat het zolang duurt voordat je een tekst op de site kunt lezen. Dat het nog even duurt voordat alle externe koppelingen en advertenties geladen zijn omdat deze vanaf andere servers komen is niet vreemd. Dat ligt aan zoveel variabelen bij de andere partijen, dat kun je ook niet oplossen met Google Page Speed. Ik denk overigens dat de 11 seconden bij Google en de originele 17,6 seconden ook zo hoog zijn omdat de site van Google Page Speed Service erg veel aangeroepen wordt op dit moment.

Gelukkig hebben we het filmpje nog.

De page speed tester maakt ook een leuk filmpje waarin je kunt zien hoeveel sneller zij een pagina weergeven. Helaas kun je deze niet embedden, maar de link kun je wel delen.

Maar hoe zit dat met dynamische content?

In de hele uitleg en FAQ’s van Google kan ik iets niet vinden. Bij Marketingfacts is de site dynamisch opgesteld. Op basis van een content management systeem wordt meerdere malen per dag nieuwe content toegevoegd aan de site. In hoeverre werkt dit bij Google Page Speed Service? Kun je daar bijvoorbeeld ook een WordPress installatie laten draaien? Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk. Maar misschien voor Google ook nog niet ?

Update: Het is me nu wel duidelijk. Elke keer als de website wordt aangeroepen, gaat Google de site oproepen, fetchen en dan doorgeven. Wat een browser normaal gesproken ook doet met een webpagina, doen zij eerst. Een soort tussen browser die de code even optimaliseert of eigenlijk voorkauwt, zodat het makkelijker te verteren is voor de browser.

Addertjes onder het gras.

Het is geen geheim dat Google een steeds dominanter rol wil spelen op Internet. We vertrouwen onze email (gmail) al aan Google toe, onze documenten (GoogleDocs) onze video’s en niet te vergeten ons surf en zoekgedrag. Met Google+ is daar ook nog onze sociale activiteiten en netwerk aan toegevoegd en nu willen ze ook graag onze websites hebben. Met Google Page Speed service optimaliseren ze de code van je website. Daardoor wordt je website inderdaad veel sneller maar daar heeft Google ook baat bij. Het wordt voor hen makkelijker om pagina’s te doorzoeken. En het slimme is, ze gaan er ook nog geld voor rekenen. Hoeveel is nog niet bekend, maar iedereen mag het gratis 30 dagen testen en dan alsnog besluiten niet door te gaan. Een bekend Marketingtrucje. Maar wat nu als je dan besluit om toch niet gebruik te maken van hun dienst. Kom je dan lager in de zoekresultaten?

Googles geheime missie.

Ik zou toch graag eens inzicht krijgen in de missie van Google. Zou dat kunnen zijn: ‘Google heeft als missie om volledig eigenaar te worden van internet.’?

Of ben ik nu te kritisch en zie ik spoken?

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Niels

    Er zijn genoeg tools voor handen om de site lean and mean te maken zonder aan functionaliteit in te hoeven boeten of afhankelijk te worden van Google.

    Je kan vrij eenvoudig je/de site zelf sneller maken door o.a. gebruik te maken van de webstandaards, want o.a. de 130 errors en 35 warnings die deze pagina genereert zorgen voor vertraging.

    Verder zou je het aantal server request kunnen terug dringen (29 external javascripts, 5 style sheets en 55 background images) door dingen samen te voegen, gebruik te maken van cache (The page has a total of 114 HTTP requests and a total weight of 845.2K bytes with empty cache). Grade for this page is a D with overall performance score of 67. Om maar even wat voor de hand liggende dingen te noemen.

    Maar natuurlijk is het handiger als Google de rol van developer/programmeur overneemt in zijn quest to rule the world 😉


    28 juli 2011 om 19:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!