Donald Duck op Twitter; storytelling ‘like it ought to be.’

Donald Duck op Twitter; storytelling ‘like it ought to be.’

Het vrolijk weekblad Donald Duck, wie is er niet mee opgegroeid? Elke zaterdagmorgen werd er bij ons thuis een kleine oorlog uitgevochten, wie zich als eerst mocht verliezen de avonturen van Donald, Katrien, Dagobert en de vele andere kleurrijke personages in dit blad. Anno 2011 zijn deze karakters stuk voor stuk het drukwerk ontgroeid en inmiddels is hun lief en leed al een jaar lang dagelijks te volgen op Twitter. Het resultaat? Een geweldige case, dat de mogelijkheden van Twitter voor storytelling, op een praktische en zéér vermakelijke wijze laat zien.

De case is inmiddels een vast onderdeel in onze Twitter-workshops, omdat het voor velen een herkenbaar en sprekend voorbeeld is. Om te begrijpen hoe storytelling kan werken op Twitter, raad ik altijd aan om de Duckstad-lijst op Twitter – al is het maar een tijdje – intensief te volgen. Afgelopen jaar werden er al een aantal blogs aan deze succesvolle campagne gewijd. Ik was dan ook in de overtuiging dat velen deze case iwel kennen. Uit gesprekken en reacties blijkt echter dat dit nog lang niet het geval is. Het is dus waardevol om hier nogmaals aandacht aan te besteden. En dan vooral aan de vraag: wat kunnen bedrijven van deze case leren?

Zoals in een eerder interview is te lezen, is het idee van Donald Duck op Twitter ontstaan op een vrijdagmiddag in 2010.. Die bewuste dag in februari konden de geestelijke vaders en moeders nog niet overzien, hoe deze activiteiten zich zouden ontwikkelen. Sterker nog: er was eigenlijk ‘niet echt sprake van een groot plan’. Daarmee hebben we direct een belangrijk punt te pakken: je hoeft en kan niet altijd voorzien hoe activiteiten op sociale media zich ontwikkelen. Het is een kwestie van gewoon beginnen. En daarna vooral ‘on-the-go’ monitoren en toetsen:wat werk goed en minder goed. Hier is vervolgens de strategie op aan te passen en te optimaliseren.

Aanjagende (en soms onvoorziene) factoren spelen regelmatig een belangrijke rol. Zo was in het geval van Donald Duck het vroege ambassadeurschap van Disney-fan Michiel Veenstra (3FM) belangrijk. Het toont aan dat je met ambassadeurs en evangelisten binnen de groep ‘influencers’, de hele zaak een flinke slinger kunt geven. Via deze mensen bereik je een groter publiek en breng je een dosis sociale bewijskracht mee. Dat laatste speelt binnen sociale media vaak een sleutelrol.

De belangrijkste lessen kunnen we echter halen uit de contentstrategie van de in totaal veertig verschillende ‘character accounts’ op Twitter. Vijf belangrijke punten op een rij:

Humor: een belangrijke drijfveer om sociale media als Twitter te gebruiken, is om te vermaken of om vermaakt te worden. Humor kan daarom een krachtig middel zijn in de contentstrategie, ook voor bedrijven. Dit is voor de creatieve geesten bij de Donald Duck uiteraard wel een stuk eenvoudiger dan voor een gemiddeld bedrijf. Het is echter een belangrijk besef dat content op Twitter een andere ‘tone-of-voice’ kan en mag hebben, dan dat we wellicht gewend zijn in bedrijfscommunicatie.

Actualiteit: de berichten van de Donald Duck-karakters die met een komische kwinkslag refereren aan de actualiteit, worden het meest geretweet. Het toont aan dat een koppeling met de actualiteit en/of iets dat speelt in de maatschappij belangrijk is. Uiteraard moet deze referentie wel relevant (genoeg) zijn, dus ga niet zoeken naar niet-bestaande bruggetjes. Hoewel je hier best creatief in kan zijn.

(Persoonlijke) interactie: de mensen bij Donald Duck hebben goed begrepen dat sociale media niet (alleen) om zenden gaat, maar ook om het opzoeken van interactie en het ontmoeten op gedeelde interesses. Dit bij voorkeur niet alleen als bedrijf zelf, maar (ook) als vertegenwoordiger van dit bedrijf. Het draait binnen sociale media immers om intermenselijke communicatie, zelfs als het ‘mens’ waarmee je communiceert een eend in een matrozenpak (b)lijkt te zijn. De karakters zoeken bovendien niet alleen de interactie met hun volgers op door het stellen van (prijs)vragen of het voorleggen van stellingen, maar gaan ook met elkaar de interactie aan. Deze berichten en gesprekken vertellen gezamenlijk een verhaal en daarnaast promoten ze de andere accounts door met hen het gesprek aan te gaan.

Thought Leadership: de verschillende karakters laten stuk voor stuk zien hoe je als Twitteraar de wereld toont dat je weet wat er speelt rondom één of meerdere onderwerpen. En hoe je hier je contentstrategie op kunt aanpassen. Elk karakter focust zich namelijk op specifieke onderwerpen, waarmee ze een bepaalde verwachting en relevantie opbouwen. Zo heeft Dagobert Duck regelmatig handige tips voor de beginnende ondernemers en bij Joe Carioca kun je terecht voor een bonte verzameling openingszinnen. Mijn persoonlijke favoriet is Andy Warbol, de verstrooide schoolmeester die Jan en alleman terecht wijst op spel- en taalfouten. Het laat zien dat verschillende accounts verschillende doelen dienen en elkaar zo kunnen aanvullen.

Continuïteit: wanneer je op een effectieve manier verhalen wilt vertellen via sociale media als Twitter, is het van groot belang dat je continuïteit garandeert en een bepaalde regelmaat aanbrengt in de content. Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar veel bedrijven onderschatten wat erbij komt kijken om dergelijke platformen op een consistente wijze van unieke, aantrekkelijke en/of waardevolle content te voorzien. Op de redactie van Donald Duck hebben ze de productie en het beheer van de accounts verdeeld onder meerdere mensen, waarmee ze een werkbaar draagvlak creëren.



Dit alles laat ook zien hoe je op een slimme manier gebruik kan maken van de Twitter List als tool. Door al de Donald Duck-accounts samen te brengen in één twitterlijst, haken mensen namelijk gemakkelijk aan bij het totale verhaal.. In dit geval zijn dit inmiddels al meer dan 4000 mensen. De berichten waarin de karakters een-op-een communiceren met derden, verschijnen niet in deze lijst waardoor het totale verhaal goed (terug) te lezen en te volgen blijft. Bedrijven kunnen iets vergelijkbaars doen: verzamel de accounts van alle werknemers binnen een bedrijf om de persoonlijke verhalen van het bedrijf te vertellen en de gezichten te laten zien. Stel bijvoorbeeld een lijst samen met specialisten in een bepaald vakgebied of met sprekers op een evenement. De Twitter list is een handige tool om storytelling te faciliteren.

Haal jij nog meer lessen en succesfactoren uit deze case? Laat deze dan achter in de reacties!


Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Ik kan toch niet anders zeggen dan dat dit echt geniaal is opgezet.

    geplaatst op
  • Joost, mooi artikel. Heeft jouw bedrijf nog met deze case van doen gehad?

    geplaatst op
  • Heel gaaf goed uitgedacht en uitgewerkt concept

    geplaatst op
  • Heel erg leuk dit, ik las de Donald Duck altijd en nu kan ik de verhalen gewoon volgen via twitter :P

    geplaatst op
  • Nog een mooi voorbeeld van storytelling op Twitter: de karakters van de briljante Amerikaanse Witte Huis-serie West Wing. Erg leuk èn inhoudelijk relevant als je geïnteresseerd bent in Amerikaanse politiek.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.