TEDtalk Tuesdays: Barry Schwartz

TEDtalk Tuesdays: Barry Schwartz

Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst een TEDtalk Tuesday-filmpje op MF heb gepost. Destijds geïnspireerd op de actie van CNN nam ik me voor om geregeld een lezing te plaatsen uit de geweldige collectie van TED.com voorzien van persoonlijk commentaar of misschien een actuele aanleiding. Daar was deze week aanleiding genoeg toe en de keuze is gevallen op Barry Schwartz.

De moeite waard omdat ...

Keuzestress, zap-gedrag, information-overload, merkvoorkeur, portfolio management. Het zijn allemaal zaken waar je als marketing professional steeds meer te maken krijgt. Barry Schwartz liet op TED zien dat meer keuze niet per definitie betere keuzes tot gevolg heeft. Met name het web heeft de natuurlijke neiging om uit te waaieren; het wordt steeds meer. Een beetje zoekopdracht bij Google levert tientallen miljoenen resultaten op. Wat doet dit met de verwachtingen van de consument? Hoe kun je daar als bedrijf op inspelen? Wie per ongeluk mijn nieuwe boek heeft gelezen, herkent hier wellicht het hoofdstuk “filters” in. Merken en mensen zijn de nieuwe filters, zij kunnen ons helpen om weer de betere keuze te maken.

{title}

Jim’s persoonlijke noot

De actuele aanleiding voor deze keuze is dat we Schwartz hebben gestrikt als openingsspreker voor TEDxAmsterdam 2011. Het thema is dit jaar human nature en ik kijk ernaar uit om te horen hoe Barry Schwartz nu naar menselijke beslissingen en met name wijsheid kijkt. Op 2010 heeft hij namelijk nog een keer op TED gesproken en toen was zijn boodschap dat mensen (en met name organisaties) hun morele wijsheid kwijt geraakt zijn. Daarmee poogt hij onder meer de financiële crisis te verklaren en is hij gelukkig ook hoopvol over de toekomst.


Jim Stolze is organisator van TEDxAmsterdam, een officieel TEDx-event in licentie van TED dat plaatsvindt op 25 november 2011 in de Stadsschouwburg van Amsterdam.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.