FourSquare wordt commercieel volwassen.

25 juni 2011, 06:29

Je kunt zeggen wat je wilt over de (over-)waardering van Facebook, Twitter en LinkedIn, maar FourSquare heeft nu een echte business-case. Eentje waarvan ik denk dat het echt succesvol gaat worden. FourSquare gaat hier volgens mij al zoveel geld genereren dat ze geen beursgang nodig hebben om smerig rijk (is geen vies woord) te worden.

Special Deals

We kennen in Nederland al de special deals van Selexyz, waar je na tien check-ins een gratis boek krijgt. Dat is leuk maar het kan nog veel leuker. Nu moet je je telefoon laten zien aan de baliemedewerker van Selexyz waarna je je virtueel verdiende cadeautje in ontvangst kunt nemen. Maar hoe makkelijk is het om dit te manipuleren? Als je bij de koffietent naast Selexyz zit kun je ook inchecken en zo snel je punten bij elkaar sparen. Selexyz heeft wel de publiciteit en promotie, maar het trekt ook een hoop gelukzoekers.

Next level.

Dat moet beter hebben ze gedacht bij FourSquare. Tijdens de laatste editie van SXSW hebben ze geëxperimenteerd met Special Deals gekoppeld aan American Express cards. Een veilige, goede, maar ook zware testomgeving.

Sinds vorige week is het van een experiment naar een live omgeving gegaan en de resultaten zijn al veelbelovend.

What’s the deal?

Wat is nou het idee hierachter. Eigenlijk heel simpel. Als je incheckt met FourSquare bij een deelnemende winkel dan kun je de Special Deal meteen koppelen aan je American Express card. Als je dan vervolgens de betreffende aankoop doet dan krijg je automatisch de korting of een kortingsbon voor de volgende keer. Oftewel, je hebt meteen een retentiemiddel ingebouwd om je klanten terug te laten komen. Zonder dat ze een bonnetje of kortingsbon moeten bewaren.

Briljant?

Ja ik denk het wel. Zou het in Nederland ook gekoppeld kunnen worden aan een pin-betaling?

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Frank Maessen

    Beste Jan Willem,

    Het is een goede vooruitgang die Foursquare hier mee maakt, maar dit is nog even een ver-van-onze-bed-show. We zijn meer dan een jaar verder als er mensen zijn die met hun mobiel betalen. Als de nuchtere Nederlander gewend is aan het betalen met de mobiel, dan willen we graag geld besparen met acties via Foursquare. Maar er is nog een hele weg te timmeren in Nederland op dit gebied.

    Ik vind het een goed artikel, en ben blij dat de verre toekomst toch al langzaam dichterbij komt.


    25 juni 2011 om 06:47
    Senol Tapirdamaz

    Ik vraag me af of een kortingsbon het terugkomen van je klant waarborgt?


    25 juni 2011 om 06:50
    Jan Willem Alphenaar

    Hoi Frank,

    Ik ken heel veel mensen die graag met hun mobiel zouden willen betalen, als er een goed systeem voor zou zijn. De beperkende factor zijn de aanbieders.

    Als banken niet met een goede oplossing komen, zou het zo kunnen zijn dat andere partijen dit oppakken. En het zou wel eens net zo snel kunnen gaan als de explosieve groei van sommige sociale netwerken.

    Ik ben benieuwd hoe het is als we een jaar verder zijn.


    25 juni 2011 om 06:51
    Mike

    Hoi Jan Willem,

    Ik geloof er zeker in, wij merken als MobileTrack dagelijks in de praktijk dat locatie gebaseerde diensten (LBS) in een rap tempo worden toegepast in standaard diensten zoals zorg, beveiliging en fleet maar met name ook in de sales, marketing en social.

    Anno 2011 zijn alle puzzelstukjes aanwezig voor goede volwassen businesscases zoals Foursquare en American Express. Het koppelen met locatie/voordeel/pin is een kwestie van tijd, net zoals destijds met het invoeren van de pin zelf.


    25 juni 2011 om 10:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!