Met de opkomende vergrijzing in het achterhoofd hebben we een onderzoek uitgevoerd onder 271 online actieve vijftigplussers. Deze scan geeft inzicht in het internetgebruik van de surfende senioren. Het blijkt dat bedrijven het nog steeds lastig vinden om deze doelgroep te bereiken. Doorgaans concentreren bedrijven zich op de leeftijdscategorie 20-49, terwijl Nederland in 2010 bijna zes miljoen 50-plussers telde. En de groep vijftigplussers zal de komende jaren in Nederland alleen maar verder groeien.
“Onze onderzoeksresultaten geven aan dat deze groep Nederlanders sneller met hun tijd meegaat dan door bedrijven wordt verondersteld”, aldus Marcel Vogels van MeMo². “Senioren hebben relatief meer tijd en geld tot hun beschikking en zijn daardoor juist een interessante doelgroep. Net als jongeren geven vijftigplussers namelijk aan internet niet meer weg te kunnen denken uit het dagelijks leven. Meer dan de helft, 52%, kan zich zelfs geen leven meer voorstellen zonder het wereldwijde web. Opvallend is dat 33% van de ondervraagden aangeeft zich onrustig te voelen zonder internetverbinding, 37% blijft ’s avonds zelfs later op om op internet te kunnen surfen.”
Wat doen vijftigplussers op internet?
Een overgrote meerderheid (88%) geeft aan internet te gebruiken voor ontwikkeling en zelfontplooiing. Het web wordt voor een groot gedeelte gebruikt om te bankieren en te e-mailen, maar ook veelvuldig om nieuws te vergaren en informatie te zoeken of producten te vergelijken. Ook webwinkelen is een van de bezigheden van de online actieve vijftigplusser, maar liefst 39% geeft aan regelmatig iets online te kopen. Belangrijk bij het webwinkelen vindt de vijftigplusser de prijs van het product (53%), de betrouwbaarheid van het merk (37%) en recensies van andere gebruikers (34%). Webwinkels doen er goed aan hun uitstraling te toetsen op “gezelligheid”, 22% van de 50-plus vrouwen vindt ongezellige webshops namelijk een nadeel van online winkelen. Van de online shoppers bezoekt meer dan de helft eerst een vergelijkingssite voordat men een aankoop doet.
Surfende senior geeft voorkeur aan tablet
De online actieve vijftigplusser wordt, net als de jongere internetgebruiker, steeds meer een multiscreener. Met multiscreeners worden consumenten bedoeld die gelijktijdig meerdere schermen tot hun beschikking hebben (bijvoorbeeld televisie en tablet). De opkomst van de tablet blijkt ook bij de doelgroep van de surfende senioren populair. Een derde van de ondervraagde 50-plus mannen geeft aan eerder een tablet aan te schaffen dan een laptop of desktop. Met name het eenvoudige gebruik en compacte formaat worden als groot voordeel genoemd van de tablet.
Meerdere keren per dag online
Marcel Vogels: “Uit ons onderzoek blijkt het argument dat vijftigplussers lastig te benaderen zijn, niet langer op te gaan. Bijna tweederde van de vijftigplussers is dagelijks meerdere keren online, campagnes gericht op vijftigplussers moeten dus ook online communicatie inzetten. Alleen communiceren via print en RTV is niet langer voldoende. Wat adverteerders wel in het achterhoofd moeten houden, is dat vijftigplussers meer naar zekerheid zoeken dan de jongere generatie. Zo vindt deze doelgroep een sterk merk, garanties en leveringsvoorwaarden vaak erg belangrijk. En als een surfende senior eenmaal tevreden is, blijkt hij een trouwe klant: hij/of zij is fanatieker in het geven van beoordelingen en het doen van herhalingsaankopen.”
Vooral branches als verzekeringen, banken, telecom, utilities hebben bij uitstek veel belang bij een krachtige en effectieve digitale Marketing strategie. Dat komt doordat 5-plussers in die categorie een hogere waarde vertegenwoordigen ten opzichte van de gemiddelde consumenten. In sommig gevallen levert de 50plusser een bedrijf 8 keer meer ‘waarde’ op dan gemiddeld. We verwachten daarom ook dat de aandacht zal groeien voor de waarde van een conversie, in plaats van het aantal conversies.