Twilliciteren: solliciteren in 140 tekens

Twilliciteren: solliciteren in 140 tekens
, Maintec

Van postduif, via brievenbus en e-mail weer terug naar de vogel. Zal solliciteren via Twitter de volgende stap zijn? Solliciteren in 140 tekens. Een CV in 140 tekens! Wie had dat ooit gedacht… Is het voor recruiters nu makkelijker om een geschikte kandidaat te vinden? Of juist moeilijker?

Het is logisch dat Twitter steeds meer in trek raakt bij werving- en selectiebureaus. Het is immers een gemakkelijke manier van het verspreiden van vacatures. Er zijn zelfs al vele initiatieven ontstaan die geld verdienen met het verzamelen van vacature-tweets, zoals bijvoorbeeld vacaturelandkaart.nl. Maar ook sollicitanten willen het allemaal sneller en makkelijker.

Het gerucht van twilliciteren is al een tijdje een hype in Nederland. Je solliciteert met een ‘brief’ van maximaal 1 tweet. Niet bepaald een voorbeeld van ‘een kind kan de was doen’. Daar is nog wel wat taal-creativiteit voor nodig. De vraag is alleen of solliciteren op deze manier wel effectief of efficient is.

In China denken ze blijkbaar van wel, want daar worden al hele CV’s in een tweet gestopt. Het aantal micro-cv’s op www.weibo.com (de Chinese versie van het geblokkeerde Twitter) stijgt op dit moment gigantisch. Het aantal goede banen is schaars en de beroepsbevolking blijft maar groeien.

Het is een logisch gevolg. Niet alleen in China, ook in Nederland natuurlijk. Internet is razendsnel. Je moet wel heel veel aandacht besteden aan hoe je die 140 tekens precies gaat gebruiken, maar creativiteit is hierbij belangrijker dan goede zinsopbouw en dat scheelt toch een hoop werk.

Een voordeel is ook dat mensen snel vanuit elke plek in de wereld kunnen reageren op een vacature, met slechts die ene link naar hun CV. Mensen zijn niet snel geneigd om op hun vakantie-adres diep na te denken over een reactie op een interessante vacature. Maar in het internetcafé of vanaf je mobiele telefoon even een tweet sturen is natuurlijk zo gedaan.

Daarbij zullen de lezers van deze CV’s een stuk minder tijd kwijt zijn aan het doornemen ervan. We hoeven immers geen hele boekwerken meer door te nemen. Van drie pagina’s naar drie zinnen, dat noem ik nog eens tijdswinst.

Uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO) van onderzoeksbureau Intelligence Group leek Twitter twee jaar geleden vooral geschikt voor hoogopgeleide ict’ers en marketeers tussen 30 en 40 jaar oud. Dat is nu wel anders. Een groot aantal bedrijven en organisaties is er in meer of mindere mate mee bezig. Dat dit nog steeds vooral de ict-sector is, bewijst echter de prachtige link twilliciteer.nl.

Maar ondanks het enorme succes van recruitment via social media, verkiest 86 procent van de Nederlandse managers toch nog steeds een CV of motivatiebrief boven een online profiel. Dit blijkt uit het arbeidsmarktonderzoek Q4 2010, een internationale studie van OfficeTeam.

Is dat ouderwets? Een vorm van zekerheid? Of gewoon omdat drie pagina’s nu eenmaal meer vertellen over een persoon of vacature dan drie regels?

Ik ga voor de laatste optie. Immers, twilliciteren is zo makkelijk nog niet. Stop jij maar eens een vacature, CV of sollicitatiefbrief in drie zinnen. Ik kan je het op een briefje geven, je zult niet volledig zijn. En dat kan tegen je werken en de tijdsbesparing weer ongedaan maken.

Wanneer iedereen in recruitment-land het over iets heeft, is het dan goed? Hoe effectief is werven, selecteren en solliciteren via Twitter nu eigenlijk? Vind je zo echt sneller de juiste kandidaat? Ik denk van niet. Wat denk jij?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Los van het feit of je zo sneller de juiste kandidaat kan vinden of niet. In China is het net iets makkelijker om te solliciteren via een tweet aangezien Chinese karakters hele woorden kunnen uitdrukken. Hierdoor kunnen Chinezen met 140 karakters gemiddeld zo’n zeven goed geformuleerde zinnen vormen.

    @paulkoole

    geplaatst op
  • Ik denk zeer zeker dat reageren via twitter een goede optie kan zijn. Aangezien bedrijven dit medium gebruiken om vacatures op te zetten denk ik dat je als sollicitant de creativiteit moet kunnen vinden dit twee kanten op te gebruiken. Een korte aankondiging en een link naar je cv (2.0) of linkedinprofiel zou best kunnen werken. Bedrijven moeten uiteraard wel open staan voor een dergelijke manier van reageren.

    geplaatst op
  • En toch blijf ik het elke keer weer jammer vinden dat als mensen praten over Twilliciteren dat ze Neomax aanhalen en niet de bedenker ervan, onze eigen Marketingfacts blogger Klaas Weima en Energize. Of de persoon die het als tweede deed, onze eigen marketingfactblogger John Kivit van Multiscope. Beide trouwens geen IT bedrijven... Gebrek aan kennis of gebrek aan respect weet ik niet, maar ik blijf het spijtig vinden dat altijd een partij die er ver achteraan liep de credits ervoor krijgt.

    De vraag: hoe effectief is werven via Twitter: Heel effectief. Je moet het alleen wel toepassen waar het ideaal voor is. Zo heb ik afgelopen zaterdag voor 3 posities 10 geschikte kandidaten via Twitter geworven, gewoon met één tweet. Alleen stel ik mijn vragen aan die mensen niet via twitter, daarvoor is e-mail een veel handiger medium. CV's boeien me verder niet, maar dat heeft in dit geval ook met de functie te maken. Motivatie is veel belangrijker.

    geplaatst op
  • Tijdens mijn jacht op een marketing/communicatie uitdaging heb ik meerdere malen Twitter ingezet. Telkens maakte ik een andere tweet, de link erin bleef hetzelfde - http://linkd.in/iqWTAj Opvallend was dat veel followers spontaan een tweet retweetten, en dat wanneer ik het aan anderen vroeg - via dm -zij een tweet van mij wilden retweeten. Hierdoor werd die gezien door onbekende tweeps, die hem ook weer retweetten. Veel aardigheid, veel hulpvaardigheid op Twitter, want door hen bereikten bijvoorbeeld 3 tweets in 3 dagen meer dan 60.000 tweeps. Dit leidde tot 4 banentips, een helpende hand van een dame die mij telefonisch wilde bijpraten over de rol van social media in mijn jacht, en een oriëntatiegesprek met een mogelijke opdrachtgever. De tips waren niet passend, de opdrachtgever schatte ik niet als de mijne in, maar de dame (op Twitter: @MarloesvDventer) maakte mij wijzer.
    Desondanks, heb ik tot op heden, op Twitter, nog niet raak geschoten. Waardoor dat komt? Ik zou het niet weten. Mogelijk bevinden de beslissers zich niet op Twitter, of zijn P&O afdelingen nog niet vertrouwd met Twitter. Wie weet het wel?

    geplaatst op
  • Correctie: de opgenomen link is niet juist, het is http://tinyurl.com/6xyyetb

    geplaatst op
  • Twilliciteren of breder social media gebruiken bij het vinden van een baan, zie ik niet als vervanging, maar als aanvulling. Van -zeg maar- de sollicitatie-mix.
    Klassiek advies voor mensen op zoek naar nieuwe baan of opdracht is toch: gebruik je netwerk. Dankzij linkedin, twitter en facebook zijn die netwerken sneller te benaderen, alleen maar mooi toch.

    Hetzelfde kan gezegd worden voor de andere kant van de tafel. Waar een zelfde mix van middelen gebruikt kan worden om een beeld te vormen van een kandidaat. En ik kan me best een interview via Skype voorstellen om het kaf van koren te scheiden.

    geplaatst op
  • Jane Hart van C4LPT blogde vorig jaar over een social media workshop waarin ze de deelnemers vroeg zich voor te stellen met een tweet. Ik noem het de ultieme pitch en daar kunnen veel mensen nog veel in leren.

    geplaatst op
  • Leuk om te zien dat zoveel mensen deze blog lezen en de moeite nemen om te reageren. Allen bedankt voor de input en voor het creeren van voor mij vernieuwde inzichten.

    geplaatst op
  • Leuk om te zien dat zoveel mensen deze blog lezen en de moeite nemen om te reageren. Allen bedankt voor de input en voor het creeren van voor mij vernieuwde inzichten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.